Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

Det är intressant också att man alltid fokuserar på SAS EuroBonus-poäng. Måste vara för att det handlar om lyxresor! Problemet borde ju fortfarande vara väldigt mycket tydligare på cashback-kort tex. Eller på rent revenue-baserade program t.ex. Norwegian...

Riksdagsledamöternas tillämpningsföreskrifter säger bland annat:

Bonuspoäng
44 § En ledamot får inte använda bonuspoäng, fribiljetter eller liknande
trohetsförmåner som har tjänats in i tjänsten från flygbolag, taxibolag, hotell eller
liknande annat än vid
a) tjänsteresor, eller
b) resor vid en extraordinär händelse eller av någon annan orsak som inte har
kunnat förutses.
En ledamot får dock använda trohetsförmånerna för uppgradering till högre klass
vid sådana resor som anges i första stycket.
http://riksdagen.se/globalassets/08.-sa-funkar-riksdagen/ledamoternas-villkor/rfs-2016-5.pdf
Det är ju faktiskt en fullständigt rimlig resepolicy i det perspektivet. Den är till och med ganska "snäll" såtillvida att man faktiskt får använda dem vid extraordinära händelser.

Och pluspoäng till @Kenny för att komma dragande med riktiga fakta!

Det är ju faktiskt en fullständigt rimlig resepolicy i det perspektivet. Den är till och med ganska "snäll" såtillvida att man faktiskt får använda dem vid extraordinära händelser.

Och pluspoäng till @Kenny för att komma dragande med riktiga fakta!

Tack! Ännu mera finns här, se under frågor och svar.
http://riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/arbetet-i-riksdagen/ledamoternas-ekonomiska-villkor/
Ledamöternas ekonomiska villkor - Riksdagen

Blir snabbt komplicerat...

Scenario: Statligt betald tjänsteresa som uppgraderas med privata poäng, hur räknar man då?

Många resepolicys godkänner dessutom inte att man reser på poängresa...

känns som att nu är det risk att pandoras ask öppnas.

Att ge fan i att lägga in kort och regga till annat program är ju en lösning, men lika omoraliskt.
vem vet när kommer avtalen att lämna ut uppgifter från andra program, ponera att landningstillståndet dras in för bolag som inte samarbetar med EU?

Pandoras ask onekligen och det är troligen varför många privata bolag ser mellan fingrarna då det är för tungt att administrera. Reglerna för statligt anställda säger att bonuspoängen skall användas i tjänsten men som tidigare nämnts, det förutsätter att du vet vilka poäng som dras vid just den transaktionen, vilket naturligtvis inte går att avgöra. Har jag tjänat 100 000 poäng privat och 100 000 poäng i tjänsten och bokar en privat bonusresa, vad är det som säger att det är mina tjänstepoäng som använts? Hur gör man med kreditkortspoängen? Blir stora svårigheter när man blandar poäng du får använda och inte.

Det går alldeles utmärkt för staten att ta kontroll över detta då de kan

1. Anskaffa ett onlinebokningssystem som helt enkelt låser användarna från att ange ett annat EB-nummer än det statliga EB-kontot om poängen nu skall samlas gemensamt. cytric, KDS, Concur och Egencia är exempel på system.
2. Blocka all användning av lojalitetsprogram vid bokningstillfället. Detta är inte svårt att åstadkomma då staten använder sig av affärsresebyråer som kan se till att hålla koll på bokningen och blockera möjligheten att ändra eller iaf. få en notification om numret ändras i bokningen.
3. 1 och 2 förutsätter dock en resepolicy som säger att det är big no-no att boka utanför de officiella kanalerna, vilket jag misstänker är fallet med staten.

Hur gör de med statusen de uppnåt? Vad är värdet på Guld-förmånen? Rimligtvis skall de i så fall beskattas varje gång de går in i en lounge vid privat resa om de uppnår Guld på statliga flygningar. Hur värderas att loungebesök? Samma med extra väskan, goodie-bagen vid Diamond status, business check-in etc.

1. Anskaffa ett onlinebokningssystem som helt enkelt låser användarna från att ange ett annat EuroBonus-nummer än det statliga EuroBonus-kontot om poängen nu skall samlas gemensamt. cytric, KDS, Concur och Egencia är exempel på system.
Problemet är ju att man inte får ha mer än ett eurobonuskonto per person och det är personligt.
Enklaste är väl att bokningar gjorda genom statlig verksamhet bokas i bokningsklasser som inte ger poäng.

Är ju inte raketforskning att hålla reda på hur många poäng man flugit in i jobbet och se till att man inte utnyttjar dem privat. Klarar man inte av en sådan enkel bokföring så kanske man inte skulle ha ett offentligt arbete.

Själv bränner jag ca 30% mer poäng än jag tjänat in på jobbresor på just uppgraderingar på jobbresor, vilket är tillåtet i mitt företags resepolicy.

På mitt jobb (statlig myndighet) har detta diskuterats mycket. Alla resor bokas via en upphandlad resebyrå. Att boka på annat sätt är i princip inte tillåtet och medges bara i extrema undantagsfall (typ du måste akut köpa en ny biljett när du redan är på en resa och har inte tid att gå via resebyrån). Bokar man på annat sätt än via upphandlade resebyrån, och det inte är just ett extremt undantagsfall, så ersätter inte arbetsgivaren dig för utlägget.

Resebyrån har ett bokningsverktyg med ett fält för uppgift om bonusprogram. Detta fält kan tas bort så att man inte kan registrera bonuskortet i bokningen men vi har insett att det är ganska meningslöst att ta bort detta fält eftersom resenären ändå kan lägga in bonuskortet vid incheckningen eller registrera poäng i efterhand. Vidare så går man miste om fördelar med att ha ett bonuskort i reseprofilen - t.ex. ger ju guld/diamantkort på SAS möjlighet att boka plats på fullbokade flyg under vissa förutsättningar, resenären får fast track även vid resor i ekonomiklass m.m.

Vi har varit i kontakt med olika flygbolag om möjligheten att samla bonuspoäng på ett gemensamt bonuskonto som tillhör arbetsgivaren men alla har sagt nej - bonuskonton är personliga och kan inte registreras på en juridisk person.

I realiteten är det fritt fram att tjäna in bonuspoäng och använda dem privat - det finns ingen reell möjlighet för arbetsgivaren att kontrollera vare sig intjäning eller användande av poäng.

Finns det inte en ruta vid bokning som heter" jag samlar inte poäng på denna resa " eller liknande som man kan kryssa i?
Jo det finns en liten ruta att kryssa i! Men det är väl inte någon som kryssat i den ;)
upload_2018-11-6_11-13-21.png

Toppen