Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

Vi kan vara överens om att vi inte är överens ;), jag anser helt enkelt att man måste beskatta förmånen när den mottas inte när den används av de anledningar du själv nämner, naturligtvis kan man ifrågasätta värdet på poängen precis som man gör med många andra förmåner men schablonbeskattning är skatteverket "superduktiga" på. Att de ska beskattas när de används funkar helt enkelt inte. Lagar är enkla att ändra om det bara sitter i den biten men det är som sagt en ickefråga då det är omöjligt att kontrollera för både arbetsgivare och staten.

Vad du anser är ointressant i detta fall...då är det enbart allmänt tyckande. Det jag refererar till är så som Sveriges rikes lag är skriven eller hur den ska tolkas, nedan är utdrag ur PROP1997/98:133 som just refererar till när förmånen blir just en förmån.

"....redovisningsskyldighet i skattedeklarationen inträder först månaden efter det att arbetsgivaren fått kännedom om att förmånen åtnjutits."

Och från skatteverket..
"Beskattningstidpunkten inträder när trohetsrabatten e.d. utnyttjas (prop. 1996/97:19 s. 77). "

Med andra ord förmånsbeskattning skall ske efter det att förmånen använts....

Då har vi ändå inte gått in på hur saker och ting ska värdebestämmas eller hur man ska redovisa allt....

Så är det men som jag har sagt förut så anser jag det vara fel, rimligtvis ska den som betalar förfoga över poängen.

Det är också tyckande.... Jag "tycker" personligen en massa saker som garanterat inte har stöd i svensk lag, men jag anser inte att alla som inte gör som jag "tycker" har fel och måste ändra sig.

Om jag vill att andra ska göra som jag "tycker" får jag argumentera för det och se till att ändra lagen och/eller tolkningen av lagen.

Jag lägger ner denna diskussion från och med nu eftersom ingen verkar läsa vad man skriver och därför att alla har allt för mycket av personligt tyckande.

*Den kan vara en förmån men behöver inte vara det.
*Skatteverket vet inte hur man praktiskt ska förmånsbeskatta den delen som kan vara en förmån.
*Skatteverket anser däremot att det är en förmån (om dom har genererats på ett visst icke definierat sätt) och därmed är det inte poäng som ägs av arbetsgivaren.
*Avtalet gällande miles är mellan flygbolaget och den som flyger vilket gör att arbetsgivaren inte kan röra poängen om dom inte avtalat detta med den som flyger.

Kontentan är att det kan vara en förmån men oavsett detta vet inte skatteverket hur man ska förmånsbeskatta detta pga att dom inte hittat ett bra sätt att värdera poängen eftersom dom ska beskattas vid det tillfälle dom tas ut till det värde dom är värderade till vid uttagstillfället.

De flesta här gör misstaget att göra den bedömningen utifrån regelverk och praxis men om man inte redan från början kan bestämma sig för om det är en förmån eller ej så blir debatten fel.

De flesta här gör misstaget att göra den bedömningen utifrån regelverk och praxis men om man inte redan från början kan bestämma sig för om det är en förmån eller ej så blir debatten fel.

Toppen