Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

karho

Medlem
Lusläst vår resepolicy, står följande:

"d) Frequent Flyer Mileage/Hotel Programs
Employees may retain frequent flyer/hotel program benefits. However, airline and hotel selections will be made based on the lowest reasonable costs and locations and not based on personal accrual of airline and hotel points."

Står inget om uttag av poäng/miles. Jag har heller inte frågat någon om detta, och använder gladerligen poängen till privata resor, rätt eller fel.
 
Låter lyxigt. Kan man söka jobb hos dig?
Lyxigt? Är det inte alltid en avvägning man gör när man tar ett jobb: är den ersättning som jag får för att göra jobbet (inklusive resor, helgarbete, ansvar etc) tillräckligt i förhållande till det som jobbet innebär (inklusive resor, helgarbete, ansvar etc). Om det sen finns en direktkoppling mellan exempelvis restid och pengar på kontot, eller inte, är ju en helt annan fråga.

För mig är det grundläggande i hur en (arbets)marknad fungerar. Är det underligt att se det så?
 

Agö

Medlem
Lyxigt? Är det inte alltid en avvägning man gör när man tar ett jobb: är den ersättning som jag får för att göra jobbet (inklusive resor, helgarbete, ansvar etc) tillräckligt i förhållande till det som jobbet innebär (inklusive resor, helgarbete, ansvar etc). Om det sen finns en direktkoppling mellan exempelvis restid och pengar på kontot, eller inte, är ju en helt annan fråga.

För mig är det grundläggande i hur en (arbets)marknad fungerar. Är det underligt att se det så?

Nej, inte alls underligt men i realiteten fungerar det nog inte så för alla. Och direktkopplingen saknas nog i många fall. Men visst, det är ytterst ens eget val, det håller jag med om.
 

agehall

Medlem
Vad gäller poäng är jag lite som NRA med sina vapen i USA - "You will take these points from my cold, dead hands!".

Som jag ser det så tillfaller poäng den som reser, punkt slut. Arbetsgivare skriver in så mycket konstigheter i anställningsavtal och folk i allmänhet verkar acceptera det. Det finns dock mycket som inte är vare sig rimligt eller lagligt. I fallet med poäng är det uppenbart att bara den som reser kan få poäng och därmed har arbetsgivaren inte med det att göra. De får delta i SAS Credits och liknande för att få kick-back från olika bolag, vilket oftast är bättre för ett företag oavsett.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Detta handlar som alltid om en avundsjuka från människor som uppfattar resande som ett nöje. Låt dom åka LH fakiren till FRA en måndag morgon, varje vecka ett par månader så ser vi hur dom mår efter ett tag..

Say what? ;) Resa är nöje ialla fall för mig, samtidigt är det inte så för alla, det förstår jag givetvis.
Jag tycker att privata arbetsgivare får lägga upp sina egna regler kring det här. Men personer som reser med statliga bolag ska givetvis inte tjäna några poäng som sedan används privat. Om det inte är med i avtalet som någon löneform.
 
  • Gilla
Reactions: SG

Trox

Medlem
Jag använder poängen för eget bruk.

Vi har ingen övertidsersättning och för mig innebär en vanlig dagstur till Oslo att jag går upp 03.50 och att jag kommer hem vid 21. Poängen är som ett litet plåster på såren. Min arbetsgivare har aldrig haft några synpunkter.
 
M

Monkey_Class

Guest
Själv har jag svårt rent känslomässigt att använda poäng privat även om the devil on my left shoulder kan vara stark ibland.
De flesta i min bekantskapskrets tycker att jag är ding i huvudet och att jag borde se det som en ren kompensation för att:

- Ingen övertid.
- Ingen restidsersättning.
- Måste resa ut lördagar om jag skall jobba på måndagen. Kan åka ut måndag men då måste tisdagen bli vilodag och hur kul är det om man gör en longhaul med retur fredag :)
- Monkey class uteslutande. I regel i W eller annan icke bonusgrundande klass.

Synd att man trivs så förbannat bra med det man gör :)
 

Tomtebo

Medlem
Intressant vad som skrivs och det är ju en sak vad man vill reglera i anställningsavtal etc. Klart är att från ett skatteperspektiv i Sverige gäller att om arbetsgivaren betalat biljetten så är poängen arbetsgivarens. Använder du poängen privat ska du rapportera till arbetsgivaren och en beskattningsbar förmån ska rapporteras. Det är alltså din skyldighet.

Det finns fall där Skatteverket via tredjemansföreläggande har fått tag på uppgifter från flygbolag kring detta.

Sen hur vanligt det är och hur arbetsgivare hanterar det är en annan fråga.
 

Viking75

Medlem
Skulle kännas rätt bra att lägga ner tråden då jantelagen kan bli mycket stark här.
Om vi behåller tråden föreslår jag att vi fokuserara på bra argument att få nyttja sin "rumptid" med tillkommande poäng för sig själv.
 
Last edited:
Toppen