Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

Låter lyxigt. Kan man söka jobb hos dig?
Är det inte ganska vanligt att man har restidsersättning?

Jag kan tycka resonemanget som vissa för här att man är värd poängen för att man reser ekonomi / har ingen restidsersättning / är underbetald / jobbar helger osv är hyckleri. Tycker man att man är underbetald så skall man begära högre lön. Kan man säga samma sak om andra saker? Jag är underbetald så jag tar några pennor från jobbet, och några block. Och den där skärmen som bara står där, den tar jag också, den är jag ju värd för jag jobbar så mycket.

Problemet är inte i första hand i relation till arbetsgivaren. Det är istället ett skattetekniskt bekymmer. Poängen har ju ett värde som kan omsättas i pengar och ska därför beskattas. Om arbetsgivaren tycker det är okej att poängen som intjänats på arbetsgivarens bekostnad nyttjas för privatresor är det en förmån som ska beskattas. Torrt och tråkigt men så är det....

Spontant tycker jag att BIS-regeln bör gälla för poäng. Du får dem för att du sitter i sätet, inte för att du köper biljetten.

Är det inte ganska vanligt att man har restidsersättning?

Blir tyvärr ovanligare. Ofta brukar det hänga ihop att man avstår från övertidsersättning och restidsersättning i samma paket. Kollektivavtal reglerar sällan restid (speciellt inte på utrikes resor).

Jag kan tycka resonemanget som vissa för här att man är värd poängen för att man reser ekonomi / har ingen restidsersättning / är underbetald / jobbar helger osv är hyckleri. Tycker man att man är underbetald så skall man begära högre lön.

Huvudet på spiken. Håller med om att det är en form av hyckleri. Jag ser inte poängen som någon ersättning för mitt arbete, och om bonusprogrammen lades ner skulle jag inte begära löneförhöjning.

Kan man säga samma sak om andra saker? Jag är underbetald så jag tar några pennor från jobbet, och några block. Och den där skärmen som bara står där, den tar jag också, den är jag ju värd för jag jobbar så mycket.

Nja, de olika programreglerna brukar vara tydliga med att poängen tillfaller resenären (speciellt genom att du bara får ha ett konto per person). Alternativet blir då att inte tjäna några poäng alls på resor. Däremot skulle det givetvis vara förbjudet att boka resor som är dyrare än nödvändigt bara för att tjäna in poäng.

Problemet är inte i första hand i relation till arbetsgivaren. Det är istället ett skattetekniskt bekymmer. Poängen har ju ett värde som kan omsättas i pengar och ska därför beskattas. Om arbetsgivaren tycker det är okej att poängen som intjänats på arbetsgivarens bekostnad nyttjas för privatresor är det en förmån som ska beskattas. Torrt och tråkigt men så är det....

Korrekt i sak (precis som att dricks ska beskattas som inkomst i Sverige). Däremot är frågan, "hur mycket är en poäng värd"? Om jag använder poäng till att uppgradera till högre klass, vad är värdet på det? Spelar det någon roll om resan är privat eller i tjänsten? Hur ska man värdera en awardresa? Med tanke på den begränsade tillgängligheten sjunker (ju?) värdet drastiskt. Och när uppkommer förmånen? Är det när poängen tjänas in eller när de används?

Har vi någon företagare här som kan berätta hur ni ser på att era anställda tjänar poäng?

Jag pratade med min svägerska om detta. Hon bor i London och arbetar för ett stort internationellt företag. Hon åker ofta LON-NYC eller LON-SFO och ibland till Tokyo. Hon reser i princip alltid Business eller F. Hon får enligt sin arbetsgivare inte vara med i BAEC då detta skulle innebära att poäng som tjänats in under arbete ej får användas i privat syfte. Synd kan jag tycka med tanke på vad hon skulle kunna göra med poängen.

Jag pratade med min svägerska om detta. Hon bor i London och arbetar för ett stort internationellt företag. Hon åker ofta LON-NYC eller LON-SFO och ibland till Tokyo. Hon reser i princip alltid Business eller F. Hon får enligt sin arbetsgivare inte vara med i BAEC då detta skulle innebära att poäng som tjänats in under arbete ej får användas i privat syfte. Synd kan jag tycka med tanke på vad hon skulle kunna göra med poängen.

Samtidigt, hon reser i C/F hur synd är det om henne? Och egentligen om man vill vara lite lurig, hur skulle dom få reda på om hon tar poängen?

När jag fick mitt första statliga jobb och skulle börja tjäna poäng för en massa år sen roade jag mig med att kolla upp en del saker. Enligt SAS då så delade de inte ut några som helst uppgifter till skattemyndigheten utan domstolsbeslut. Sen så påstod de att som poängsystemet och bonusbiljetterna är konstruerade så är det omöjligt att sätta ett pris på dem. Det finns helt enkelt inte någon revenue resa som är exakt som bonusresorna. Så enligt dem så var det bara att tjäna på. Sen så verkar det som att de flesta företag skriver i sin policy att poäng som intjänas är företagets egendom, för att helt enkelt slippa frågan om förmånsbeskattning.

Sen så verkar det som att de flesta företag skriver i sin policy att poäng som intjänas är företagets egendom, för att helt enkelt slippa frågan om förmånsbeskattning.

Mitt företag (stort statligt) har en mycket mer finurlig policy. "Vid användning av eventuella lojalitetsprogram ansvarar den anställde för att inga skattemässiga konsekvenser uppstår för Bolaget" (fritt ur minnet)

Frågan är ju dock felställd. Inga FFP vad jag känner till ger bonuspoäng till arbetsgivaren (så som åsyftas här, jag känner till SAS credits och BA for Business etc). Ej heller ger de poängen till den som betalar, utan de ger poäng till den som faktiskt utför resan. Så poängen tillhör inte arbetsgivaren. Sen att det finns skattetekniska regler, andra avtal med arbetsgivaren man kan ha osv är en annan sak, men de ägs av den som genomfört flygningen.

Att jämföra med att stjäla pennor och block från arbetsgivaren är ju helt felaktigt. Att jämföra med att jobba svart eller bryta mot anställningsavtal kan man ju dock tänka sig. Sen kan man ha åsikter om att den som betalar borde få dem, men så är ju inte fallet vad jag vet iaf.

Toppen