Av mig kräver de papper från deras UD. Jag har försökt exakt som du. Det räckte inte med att inbjudan säger jag ska ha ett år.Jag får alltid ettårs visum och det är inte krångligare än vanligt. Vårt kontor i Kina skriver ett inbjudningsbrev där det anges att jag ska ha ett visum som gäller ett år. Därefter skickas passet med foto, brevet och ansökan till Comet som fixar resten. Processen tar lika lång tid som med ett kortare visum (4-5 dagar inkl. postgång).
Återansökte om utgående arbetsvisum väl på plats i Kina. Då satte dom ett startdatum som började gälla dagen efter det gamla gick ut. Det var visserligen 5 år sedan, så saker och ting kan ju ha ändrats.
Minns du var i Kina du gjorde det?
Konstigt. Jag får aldrig 1 år trots alla möjliga intyg och stämplar. De bara säger att jag inte har governmental status.Jag får alltid ettårs visum och det är inte krångligare än vanligt. Vårt kontor i Kina skriver ett inbjudningsbrev där det anges att jag ska ha ett visum som gäller ett år. Därefter skickas passet med foto, brevet och ansökan till Comet som fixar resten. Processen tar lika lång tid som med ett kortare visum (4-5 dagar inkl. postgång).
Konstigt. Jag får aldrig 1 år trots alla möjliga intyg och stämplar. De bara säger att jag inte har governmental status.
Vad skriver du?
Nej.Ett sånt där 72-timmars utan visumstopp som man kan göra gäller det bara vid transfer? Inte att man bara är i landet 72 timmar och sen åker hem?
Lista av kinesiska städer som tillåter upp till 72 timmars visumfri transit | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resorVad menar med biljett för vidareresa till ett tredje land?
Följande exemplar visar om det är giltig resa för visumfritt besök upp till 72 timmar eller inte.
Exempel 1:
Köpenhamn-Shanghai-Köpenhamn: Nej
Exempel 2:
Köpenhamn-Shanghai-Manilla: OK
Exempel 3:
Frankfurt-Shanghai-München: Nej
Exempel 4:
Frankfurt-Shanghai-Zürich: OK
Exempel 5:
Köpenhamn-Shanghai-Hon Kong/Macau/Taiwan: OK
Exempel 6:
Köpenhamn-Shanghai-Köpenhamn-Stockholm: Nej*
* Det handlar inte om slutdestination. Det är bara flyget innan och efter de städerna som räkans.
Exempel 7:
Köpenhamn-Shanghai-Beijing-Seoul: Nej*
* Det går inte att flyga via en kinesisk stad även om den staden tillåter också upp till 72 timmars visumfri vistelse.
OBS: Upp till 72 timmars visumfri transit regel gäller inte för resenär med norskt pass.
Tack men min fråga var om jag kan åka tillbaka till samma där jag kom ifrån eller om jag behöver åka till en annan ort?
Tack men min fråga var om jag kan åka tillbaka till samma där jag kom ifrån eller om jag behöver åka till en annan ort?