Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

Sedan de flyttade visa application centre till Karlavägen för några år sedan söker jag alltid där. Haft enbart positiva upplevelser med smidiga ansökningar, inga direkta köer samt trevlig personal. Vet inte om mellanhänder kan spara tid om det är av behov, annars skulle jag nog välja karlavägen lätt.
Mitt minne är att när jag sökte för 2 eller 3 år sedan låg det på Kungsgatan. Kan jag ha så fel minne?

Kina är ett av de enklaste länderna jag sökt visum hos. Finns ingen anledning att ha onödiga mellanhänder om man inte har tidsbrist eller något liknande.

Håller med dig, söka visum till Kina är väldigt enkelt jämfört med många andra länder.
Men vi får inte söka visum själva utan allt skall gå via Comet som vi blivit anvisade att använda.

Ett annat sätt man kan fixa visum snabbt och mycket billigare än via resebyrå eller ambassad i Sverige är att göra det i Hong Kong – det krävs ju självklart då att man åker in till Kina via Hong Kong.

Mitt minne är att när jag sökte för 2 eller 3 år sedan låg det på Kungsgatan. Kan jag ha så fel minne?

När jag sökte visum första gången till Kina för ca 6 år sedan låg de på museivägen på gärdet, mitt ute i ingenstans (om man inte skulle på museum). Sedermera flyttade de visa centret till karlavägen.

Ett annat sätt man kan fixa visum snabbt och mycket billigare än via resebyrå eller ambassad i Sverige är att göra det i Hong Kong – det krävs ju självklart då att man åker in till Kina via Hong Kong.

Hur och var gör man det i HKG och vilken framförhållning behövs?
Vad kostar det där jämfört med Sverige?

Toppen