Senaste nytt

Hur förstöra kort i metall?

Jag skulle faktiskt gissa att det fungerar fint baserat på formen av ett kreditkort. Av samma anledning som man kan micra en sked men undvika en gaffel (även om det _antagligen_ skulle fungera också).

Jag har faktiskt ett metallgaller i min microvågsugn! Så metall är inte automatiskt livsfarligt.
OT [inte mening att mästra öht utan för att detta är ett intressant ämne för mig]

Utan att blir för teknisk så har det att göra med metallens ledningsförmåga och tjocklek om du får fyrverkeri i micron eller inte, ex. ett tunt objekt i en metallegering med låg konduktivitet ger en fin ljusshow.

Nu vet jag inte exakt hur metallnätet i micron är placerat men jag antar att just det nätet sitter över en lampa precis bredvid magnetronen på en kortsidan.

Kortsidorna tillsammans bakväggen och nätet i glasdörren, när den är stängd, skapar skärmning för att inte läcka microvågor enligt Faradays bur principen.

Det är samma princip som gör att foliehatten rent teoretiskt fungerar :D

/OT

Fotnot, skrivet from mobilen så jag ber om ursäkt om texten blir snurrig eller saknar något ord/formulering.

Toppen