Hur blir det med bagage?

mrestes

New member
Köpte för länge sedan en biljett från sas Stockholm - Chania - Copenhagen - Stockholm.

På flyget ner fick jag checka in 2 väskor eftersom jag var silver. Min silver inklusive grace period, gick Men nu på vägen hem ser det ut som om endast en väska ingår. Jag trodde säkert att om jag hade 2 väskor ut att jag skulle få 2 väskor hem när det är samma biljett. Vad gäller här?

Sedan står det att flyget Chania - Copenhagen är utresa och endast Copenhagen -Stockholm är hemresa. Vi landar i Copenhagen 00.05 (efter tidsändring efter vi bokade). Flyget Copenhagen - Stockholm är självklart inte förrän morgonen ett antal timmar senare. Det var det även innan tidsändringen.

Kommer jag att kunna checka bagage hela vägen? Eller måste jag hämtar väskorna i Copenhagen och sedan checka in de igen på morgonen? Och om SAS tycker jag ska betala för väska nummer 2 kommer jag att behöva betala 2 gånger, 1 för varje leg om jag inte kan checka in hela vägen?

Hoppas någon/några experter kan ge råd eftersom jag undrar om jag ska köpa en extra väska i förskott då det lär vara mycket billigare än att köpa på flygplatsen i Chania och eventuellt en gång till i Copenhagen.

mrestes skrev:Köpte för länge sedan en biljett från sas Stockholm - Chania - Copenhagen - Stockholm.På flyget ner fick jag checka in 2 väskor eftersom jag var silver. Min silver inklusive grace period, gick Men nu på vägen hem ser det ut som om endast en väska ingår. Jag trodde säkert att om jag hade 2 väskor ut att jag skulle få 2 väskor hem när det är samma biljett. Vad gäller här?Sedan står det att flyget Chania - Copenhagen är utresa och endast Copenhagen -Stockholm är hemresa. Vi landar i Copenhagen 00.05 (efter tidsändring efter vi bokade). Flyget Copenhagen - Stockholm är självklart inte förrän morgonen ett antal timmar senare. Det var det även innan tidsändringen.Kommer jag att kunna checka bagage hela vägen? Eller måste jag hämtar väskorna i Copenhagen och sedan checka in de igen på morgonen? Och om SAS tycker jag ska betala för väska nummer 2 kommer jag att behöva betala 2 gånger, 1 för varje leg om jag inte kan checka in hela vägen?Hoppas någon/några experter kan ge råd eftersom jag undrar om jag ska köpa en extra väska i förskott då det lär vara mycket billigare än att köpa på flygplatsen i Chania och eventuellt en gång till i Copenhagen.Klicka för att utvidga...
Det är din medlemsnivå vid resans genomförande som avgör om du har silverförmåner eller ej. Således kan absolut en resa ge +1 väska på utresa men +0 väska vid hemresa utan att det är något fel.

andreas skrev:Det är din medlemsnivå vid resans genomförande som avgör om du har silverförmåner eller ej. Således kan absolut en resa ge +1 väska på utresa men +0 väska vid hemresa utan att det är något fel.Klicka för att utvidga...
Ok. Men när jag försöker lägga till en väska appen säger att det inte går? Hur gör jag då?

Det låter däremot konstigt, borde inte vara någon begränsning på att köpa till bagage. Någon skillnad om du försöker gå in i bokningen via hemsidan?

Du har rätt till samma bagagefömån på hemresan som på utresan. Jag skickar dig en länk i PM.

Edit, skrift hos SAS

Downgrading to a lower Tier level

If the member is downgraded to a lower tier level after the reservation is made but before the outbound travel. The baggage allowance for the tier level applicable on the day of departure applies.
If the member is downgraded after outbound is travelled but before inbound travel the baggage allowance the tier level applicable on the day for outbound travel applies.

airac skrev:Du har rätt till samma bagagefömån på hemresan som på utresan. Jag skickar dig en länk i PM.Edit, skrift hos SASDowngrading to a lower Tier levelIf the member is downgraded to a lower tier level after the reservation is made but before the outbound travel. The baggage allowance for the tier level applicable on the day of departure applies.If the member is downgraded after outbound is travelled but before inbound travel the baggage allowance the tier level applicable on the day for outbound travel applies.Klicka för att utvidga...
Pudlar och ber om ursäkt för felaktig information. Har missat att bagage förmånen "lever kvar". Tack!

palmen skrev:Lättast är väl att kontakta sas istället för att vi gissar vad problemet är?Klicka för att utvidga...

airac skrev:Du har rätt till samma bagagefömån på hemresan som på utresan. Jag skickar dig en länk i PM.Edit, skrift hos SASDowngrading to a lower Tier levelIf the member is downgraded to a lower tier level after the reservation is made but before the outbound travel. The baggage allowance for the tier level applicable on the day of departure applies.If the member is downgraded after outbound is travelled but before inbound travel the baggage allowance the tier level applicable on the day for outbound travel applies.Klicka för att utvidga...
Tack så mycket. Nu undrar jag om SAS kommer att påstå att jag endast har rätt till en eftersom det står att leg Chania -Copenhagen är utresa och endast Copenhagen -Stockholm är hemresa, troligen pga lång uppehållstid eftersom vi landar så sent i CPH.

Men jag har kvitto från original booking, före SAS ändrade flyget från Chania, och där står det att Chania - Copenhagen är hemresa

palmen skrev:Lättast är väl att kontakta sas istället för att vi gissar vad problemet är?Klicka för att utvidga...
Efter det riktiga bra svaret jag fick om bagage och Silver hoppas du kan förstå varför jag ställde original frågan här istället för hos SAS. Deras kundtjänst är inte direkt känd för konsekventa svar till lite udda frågor. Och jag frågade faktiskt om genomcheckning av bagage när jag pratade med kundtjänst om deras ändring av flygtiden hem för länge sedan. Svaret var "prata med personalen på flygplatsen i Chania".

Sedan kändes det lite lättare att gå in här lite då och då från hotellrummet med wifi, istället för att stå i telefonkö med skakig uppkoppling, under vår sista semester natt.

mrestes skrev:Efter det riktiga bra svaret jag fick om bagage och Silver hoppas du kan förstå varför jag ställde original frågan här istället för hos SAS. Deras kundtjänst är inte direkt känd för konsekventa svar till lite udda frågor. Och jag frågade faktiskt om genomcheckning av bagage när jag pratade med kundtjänst om deras ändring av flygtiden hem för länge sedan. Svaret var "prata med personalen på flygplatsen i Chania".Sedan kändes det lite lättare att gå in här lite då och då från hotellrummet med wifi, istället för att stå i telefonkö med skakig uppkoppling, under vår sista semester natt.Klicka för att utvidga...
Det är väldigt svårt för oss att veta varför du får felmeddelanden i sas app. Då är det bättre kontakta sas. Du behöver inte ringa kundtjänst för det utan du kan rapportera fel direkt i appen och då kommer det direkt till teamet som utvecklar och förvaltar appen, och du kan följa ärendet där. Min erfarenhet är att de har en bra app support och i slutändan är det bara dom som kan se varför du får fel i appen.

Inga problem att checka in hela vägen till Arlanda. Inte heller något problem med 2 väskor. Tror vem som helst hade kanske kunnat checka in en extra väska. Personalen verkade mest intressade av att beta av den långa kön. Och SAS hade gått ut med erbjudande att checka in handbagage pga fullt flygplan.

Någon som vet vad en incheckad väska kostar inom Skandinavien, om man köper en lightbiljett?

Reser aldrig med enbart handbagage utan brukar alltid köpa biljett med bagage, så aldrig reflekterat över det. Nu ska jag och sonen göra en kort resa inom Skandinavien och behöver bara en incheckad väska.

Vad jag vet går det inte att köpa en light och en standard på samma PNR och jag vill ej ha honom på separat PNR. Så då tänkte jag att jag köper två light och lägger till ett bagage.

Har sökt men ej funnit något glasklart svar. 20-105 EUR är vad jag hittat. Ganska stort spann....

clouds_3x.jpg

Optional Fees and Services

We offer optional services to customize your travel needs. Read more »

favicon.ico

www.flysas.com

sk%C3%A4rmbild-184-png.169177

PellePersson skrev:Någon som vet vad en incheckad väska kostar inom Skandinavien, om man köper en lightbiljett?Reser aldrig med enbart handbagage utan brukar alltid köpa biljett med bagage, så aldrig reflekterat över det. Nu ska jag och sonen göra en kort resa inom Skandinavien och behöver bara en incheckad väska.Vad jag vet går det inte att köpa en light och en standard på samma PNR och jag vill ej ha honom på separat PNR. Så då tänkte jag att jag köper två light och lägger till ett bagage.Har sökt men ej funnit något glasklart svar. 20-105 EUR är vad jag hittat. Ganska stort spann....Klicka för att utvidga...
Det ska vara 195 SEK per väg per väska:

Extra Checked Bags – Charges<!-- --> | SAS sales information

icon.png

www.sassalesinfo.com

PellePersson skrev:195 kr. Stort tack@E.Koch@fcx. Tyckte jag sökte, men uppenbarligen inte tillräckligt bra.Klicka för att utvidga...
Man har inte gjort det lätt att hitta måste jag säga. På de flesta ställen hänvisar man till att boka först, och sedan gå in på "manage my booking" och se vad det kostar att lägga till en väska.

Kom ihåg att man numera får en gratis incheckad väska som silvermedlem även på light.

fcx skrev:Man har inte gjort det lätt att hitta måste jag säga. På de flesta ställen hänvisar man till att boka först, och sedan gå in på "manage my booking" och se vad det kostar att lägga till en väska.Kom ihåg att man numera får en gratis incheckad väska som silvermedlem även på light.Klicka för att utvidga...
Tack, ja men det var dit jag också hittade. Som du säger har man inte gjort det lätt.

Jag är EBG och hade ett svagt minne av att jag läst att incheckat bagage numera ska vara inkluderat, även på Light-biljetter. Men jag kan verkligen inte hitta någon information om det nu. När jag läser på SAS.se under Nivåer och förmåner verkar det som att det bara gäller ett extra handbagage i Light.

Jag gjorde även en provbokning i appen, men fick ingen information om incheckat bagage där heller.

Därför antog jag att förmånen kanske inte gäller på resor inom Skandinavien.

PellePersson skrev:Därför antog jag att förmånen kanske inte gäller på resor inom Skandinavien.Klicka för att utvidga...

Vår dotter reser inrikes på Youth Light och får två incheckade väskor + handbagage som EBG.

Reglerna för incheckat står även med här https://www.sassalesinfo.com/baggage/allowances/sas-free-baggage-allowance-concept gäller oavsett längd/område

With effective date23APR2025 SAS change the checked baggage allowance, for High Tier passengers traveling in Economy Light. This means the regular Extra Baggage Allowance for High Tier also applies when traveling in SAS Go Light.Tier LevelBaggage allowanceEBP/ EBD/ EBG2 extra bags free of chargeEBS1 extra bag free of chargeSkyTeam Elite Plus and Sky Team Elite1 extra bag free of chargeKlicka för att utvidga...

bvs skrev:Vår dotter reser inrikes på Youth Light och får två incheckade väskor + handbagage som EBG.Reglerna för incheckat står även med härhttps://www.sassalesinfo.com/baggage/allowances/sas-free-baggage-allowance-conceptgäller oavsett längd/områdeKlicka för att utvidga...
Tack @bvs

Kollade på denna sidan och då får man inte bilden av att incheckat bagage ingår på light.

norway-oslo-osl-woman-sunset-view-sas.jpg

Medlemsnivåer – förmåner med att vara EuroBonus-medlem

EuroBonus har fyra nivåer: Medlem, Silver, Guld och Diamant. Ju mer du reser desto snabbare kan du nå nästa nivå och dra fördel av fler förmåner »

favicon.ico

www.sas.se

PellePersson skrev:Tack@bvsKollade på denna sidan och då får man inte bilden av att incheckat bagage ingår på light.Medlemsnivåer – förmåner med att vara EuroBonus-medlemEuroBonus har fyra nivåer: Medlem, Silver, Guld och Diamant. Ju mer du reser desto snabbare kan du nå nästa nivå och dra fördel av fler förmåner »www.sas.seKlicka för att utvidga...
Det roliga är att AF och KLM ger denna förmån till Elite Plus, men det står ingenstans i tydlig text att det gäller för Light också.

Men har prövat det igår och direkt jag skriver in mitt EB-nummer så får jag sätesval och incheckad väska i bokningen.

Back