Senaste nytt

Hur blir det med bagage?

Inga problem att checka in hela vägen till Arlanda. Inte heller något problem med 2 väskor. Tror vem som helst hade kanske kunnat checka in en extra väska. Personalen verkade mest intressade av att beta av den långa kön. Och SAS hade gått ut med erbjudande att checka in handbagage pga fullt flygplan.

Någon som vet vad en incheckad väska kostar inom Skandinavien, om man köper en lightbiljett?

Reser aldrig med enbart handbagage utan brukar alltid köpa biljett med bagage, så aldrig reflekterat över det. Nu ska jag och sonen göra en kort resa inom Skandinavien och behöver bara en incheckad väska.

Vad jag vet går det inte att köpa en light och en standard på samma PNR och jag vill ej ha honom på separat PNR. Så då tänkte jag att jag köper två light och lägger till ett bagage.

Har sökt men ej funnit något glasklart svar. 20-105 EUR är vad jag hittat. Ganska stort spann....

Skärmbild (184).png

Någon som vet vad en incheckad väska kostar inom Skandinavien, om man köper en lightbiljett?

Reser aldrig med enbart handbagage utan brukar alltid köpa biljett med bagage, så aldrig reflekterat över det. Nu ska jag och sonen göra en kort resa inom Skandinavien och behöver bara en incheckad väska.

Vad jag vet går det inte att köpa en light och en standard på samma PNR och jag vill ej ha honom på separat PNR. Så då tänkte jag att jag köper två light och lägger till ett bagage.

Har sökt men ej funnit något glasklart svar. 20-105 EUR är vad jag hittat. Ganska stort spann....
Det ska vara 195 SEK per väg per väska:

195 kr. Stort tack @E.K och @fcx. Tyckte jag sökte, men uppenbarligen inte tillräckligt bra.
Man har inte gjort det lätt att hitta måste jag säga. På de flesta ställen hänvisar man till att boka först, och sedan gå in på "manage my booking" och se vad det kostar att lägga till en väska.

Kom ihåg att man numera får en gratis incheckad väska som silvermedlem även på light.

Man har inte gjort det lätt att hitta måste jag säga. På de flesta ställen hänvisar man till att boka först, och sedan gå in på "manage my booking" och se vad det kostar att lägga till en väska.

Kom ihåg att man numera får en gratis incheckad väska som silvermedlem även på light.
Tack, ja men det var dit jag också hittade. Som du säger har man inte gjort det lätt.

Jag är EBG och hade ett svagt minne av att jag läst att incheckat bagage numera ska vara inkluderat, även på Light-biljetter. Men jag kan verkligen inte hitta någon information om det nu. När jag läser på SAS.se under Nivåer och förmåner verkar det som att det bara gäller ett extra handbagage i Light.

Jag gjorde även en provbokning i appen, men fick ingen information om incheckat bagage där heller.

Därför antog jag att förmånen kanske inte gäller på resor inom Skandinavien.

Därför antog jag att förmånen kanske inte gäller på resor inom Skandinavien.

Vår dotter reser inrikes på Youth Light och får två incheckade väskor + handbagage som EBG.

Reglerna för incheckat står även med här https://www.sassalesinfo.com/baggage/allowances/sas-free-baggage-allowance-concept gäller oavsett längd/område

With effective date 23APR2025 SAS change the checked baggage allowance, for High Tier passengers traveling in Economy Light. This means the regular Extra Baggage Allowance for High Tier also applies when traveling in SAS Go Light.

Tier LevelBaggage allowance
EBP/ EBD/ EBG2 extra bags free of charge
EBS1 extra bag free of charge
SkyTeam Elite Plus and Sky Team Elite1 extra bag free of charge

Vår dotter reser inrikes på Youth Light och får två incheckade väskor + handbagage som EBG.

Reglerna för incheckat står även med här https://www.sassalesinfo.com/baggage/allowances/sas-free-baggage-allowance-concept gäller oavsett längd/område
Tack @bvs
Kollade på denna sidan och då får man inte bilden av att incheckat bagage ingår på light.

Tack @bvs
Kollade på denna sidan och då får man inte bilden av att incheckat bagage ingår på light.
Det roliga är att AF och KLM ger denna förmån till Elite Plus, men det står ingenstans i tydlig text att det gäller för Light också.
Men har prövat det igår och direkt jag skriver in mitt EB-nummer så får jag sätesval och incheckad väska i bokningen.

Toppen