Senaste nytt

Hua Hin eller Koh Samet i november?

Gus

Medlem
Familj på två vuxna och två barn (8 månader samt 3 år). Vi planerar några veckor i Thailand (flyger till Bangkok från Hong Kong) i månadsskiftet November/December. Om jag förstått rätt så finns det inte så många alternativ såvida man inte vill ha regn i princip varje dag? VI funderar på antigen Hua Hin eller Koh Samet (i kombination med kanske Rayong).

Någon som har besökt dessa ställen och kan rekommendera en barnfamilj? För två år sen besökte vi Koh Chang, vilket vi var mycket nöjda med. Vi tänker oss ett hotell med pool för ca 650 kr natten. Bokar vi Hua Hin så kan vi med fördel bo några nätter på Hilton då jag är HHD. Men frugan är mer inne på ö-häng, det känns mysigare tycker hon.

Rayong beach, är det trevligt? Vi golfar inte, utan vill bara äta god mat (och dricka Leo) och leka på stranden och vid poolen i några veckor.
 

Emilio

Medlem
Jag tycker att Koh Samet har lite trevligare strand än Hua Hin. Bodde vid Ao Phai förra helgen och vad mycket nöjda. Liten strand men fungerade väldigt bra över helgen. Finns större stränder också, men vi testade inte dom nu. Om jag skulle spendera några veckor i Thailand så hade jag nog rest runt lite och inte bara stannat på samma plats. Ao Phai är kanske lite för litet för mer än några dagar. Kan inte säga något om Rayong då jag bara kört igenom det på väg till Koh Samet.

Det går ju att kombinera med Koh Chang och även Ko Kut som jag blev rekommenderat för ett par dagar sedan. Eller varför inte ta Hua Hin också, kanske med en eller ett par nätter i Bangkok för att inte behöva resa en hel dag?

November/december börjar det ändå bli lite torrare mtp nederbörd.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Alf

Medlem
Jag tycker om Hua Hin eftersom det inte är så långt från Bangkok, ca tre timmar med bil. Det är en lugnare plats än Phuket som jag tycker är alldeles för turistigt. Jag har bara bott på Hyatt som är ett bra ställe. Hilton ligger närmare centrum men är ett stort hotell med allt det innebär men ser trevligt ut.

Däremot var jag inte alls imponerad av stranden, ofta grumligt vatten. Fanns även en del maneter och dessa är inte trevliga men dessa finns ju längs de flesta stränder i dessa breddgrader. Det blev mest bad i poolen. Då slapp man också se delar av den tråkiga sexhandeln som förekommer i Thailand. Den är dock i betydligt mindre omfattning i Hua Hin än i Phuket eller Pattaya.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Per N

Medlem
För att få fint vatten eller rättare sagt klart vatten så är inte Rayong någon höjdare. Egentligen inte Hua Hin heller. Man måste ut på öarna i så fall och Samet är väl en ypperlig ö både när det gäller vattnet och vita stränder. Håller med Emilio att Samet är nog inget ställe att tillbringa lång tid på. Kan det inte vara ett alternativ att ha Koh Chang som bas och gör utflykter till öarna runt omkring, Koh Wai, Koh Mak och Koh Kut? Alla med fantastiskt fina stränder. Jag har själv min "sommarstuga" på Koh Mak så det blir en del resor till området.
 

Kris

Medlem
Har inte testat Samet, men däremot Samui. Skrev lite om både hong kong och Koh Samui med kids här East-bound vintervila - februariflykt från Norden | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor (som du redan kikat på :))

Har varit några gånger i Hua Hin också. Bott på Intercontinental, som ligger en bit från bycentrum. Det sagt, känns det inte som det är så viktigt att ha nära till området kring "city". Men såklart ingen nackdel heller. Hilton ligger ju centralt där. Stranden är som nämnt ingen "sagostrand" med kristallklart vatten. Dock helt ok om man inte är superkräsen. För kids är den perfekt för att gräva å plaska, i synnerhet på eftermiddagen vid lågvatten. Det svärmar en hel del kitesurfare på stranden. Sist i december var det tidvis ganska blåsigt, men inte så mycket regn. Förra året igen var det klockrent väder i dec.

Hua hin känns väldigt familjevänligt utan en massa stök. Dessutom relativt smidigt med biltransport från BKK. Har själv tagit bil (ex. Thailand Tour Packages & Indochina Travel Service by Oriental Escape - Offer quality tour, vacation packages and transfer service in Thailand, Laos, Cambodia, Myanmar and Vietnam. direkt efter ankomst med morgonflyg till BKK. Men delat upp resan tillbaka med ett par nätter i Bangkok. Har kännts mastigt för oss med barn att dra hemresan i ett svep. Intercontinental har daglig shuttle från Hua Hin till IC Bangkok till ok pris. Om det är sol/bad och familjelunk som gäller kan jag rekommendera Hua Hin och IC. Ok barnklubb där också. IC ligger kloss intill en mall, så man behöver inte röra sig många meter om man inte vill :) Men det är samtidigt inget som stör.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

MartinH

Medlem
Dela upp resan på 3 delar.
1. Koh Samet. Jättefin(a) stränder. Vet inte om det finns så jättelyxiga boenden till rimliga priser.
2. AirBNB nånstans kring Pattaya/Rayong. Ingen strand, men kan få fint boende för lite pengar.
3. färjan över till Hua Hin. Hilton ligger mitt i "stan". Ganska medioker strand/bad, men tror inte kidsen klagar.
Sen är det 2-3 tim med taxi till flygplatsen o åka hem.
 
Hua Hin er ypperlig med det meste. Ca 3 timer med taxi fra BKK for ca 4-5 hudre kroner.
I hua hin anbefaler jeg Grand Hotell med stort pool og høy service og stanard til ca 500 kroner medABF. Beliggenheten er meget sentral og ca 10 min gange til beach, hvor hotellet forøvrig har gratis shuttle.
Prisnivået i Hua Hin er også greit særlig i forhold til Phuket og de sørlige locationer.
 
Trådskaparen efterlyser råd om Hua Hin eller Koh Samet, sen har det kommit upp jämförelser med Phuket, vilket väl är oväsentligt i detta sammanhang. Gällande avstånd från Bangkok så går det nog på ett ut. Det tar väl runt 2 - 2,5 timmar till färjelägret för att ta sig ut till Koh Samet.

Jag är själv en ö-människa, så för mig är valet självklart. Vi har många gånger tittat på Hua Hin men det har aldrig blivit av, för andra ställen har dragit mer. Alltså har jag aldrig varit där, så kan inte ge något utlåtande, men min känsla är att det mer är ett tillhåll för svenska pensionärer som gillar att spela golf ;). Samt att vattnet inte är klart, vilket förstör en del för mig.

Gällande Koh Samet, det är en ö som ni kommer älska om ni gillar att ta det lugnt. Skillnaden mot tex Koh Samui är stor. Vi checkade in på ett hotell och undrade hur vi skulle klara av att undvika lappsjukan de 14 dagar vi hade bokat. Fast sen kom vi snabbt in i lunken att bara vara, helt underbart. Fin strand, fint vatten och det fanns ändå en huvudgata / huvudby som man kunde ta sig till om man ville se fler människor. Sen fick vi i och för sig nog med människor när Bangkokborna kom med båtarna på fredag eftermiddag med Black Label i högsta hugg och väldigt inställda på fest. Det var dock inte stökigt och allting tystnade runt 23-tiden.
 

Hok

Medlem
Kan instämma med allt @Golfkillen skriver. Förutom att jag faktiskt varit i Hua Hin. Skulle alla gånger ta Koh Samet före Hua Hin.

Om stränder och bad är viktigt så kan jag tyvärr inte rekommendera området runt Rayong heller. Blev besviken på stranden nära det hus vi hyrt i det området. Nu var detta i och för sig under lågsäsong i Juli. För att få vettiga stränder gjorde vi ett par dagsutflykter till Koh Samet istället.

Edit: Angående regn så brukar det mest vara korta men kraftiga skurar, innan solen kommer tillbaka igen. Inte det här gråmulna vädret vi är vana vid från Sverige.
 
Last edited:
Toppen