Senaste nytt

Hua Hin eller Koh Samet i november?

Rayong är för mig industri stad och inget för semester. Bott för en hel del på jobb.

I rayong området finns däremot
Hotel in RAYONG - Novotel Rayong Rim Pae Resort
Eller
Rayong Marriott Resort & Spa: Rayong hotel accommodations
Två bra hotell, dock är det lite på ”landet”.

Pattaya är i mina ögon inget att åka till med småbarn.
Ja det är Novotel som jag har kikat på, ser riktigt fint ut för en billig penning! :) Kan man bada på stranden där? Finns det lite lokala restauranger runt om hotellet? (ser så ut på google maps i alla fall)

Ja det är Novotel som jag har kikat på, ser riktigt fint ut för en billig penning! :) Kan man bada på stranden där? Finns det lite lokala restauranger runt om hotellet? (ser så ut på google maps i alla fall)

Hotellet ligger bra, precis vid stranden.
Bada är inga problem.

Det är inte så mycket restauranger eller övrigt just där vid hotellet om jag ska vara ärlig.
Jag har iofs bara bott där på låg säsong så det kan ju vara mer när ni far dit.
Det ligger en jäkla massa seafood restaurangen vid stranden upp mot Ban Phe, dock är det inte gångavstånd.

• Gilla
Reactions: Gus
Frugan och barnen åker till Pattaya på fredag och jag möter upp dom på lördag. Första gången där för oss. Kan försöka återrapportera efter helgen om jag kommer ihåg. Annars får du påminna mig.

• Gilla
Lite input:
a) Bodde på Hilton Pattaya förra året med barn och det var ok. Mycket bra hotell. Vi gick i princip inte utanför hotellet då deras pool är himla läcker med fantastisk utsikt. En eftermiddag gick vi ner på stranden och körde lite vattenskoter, det var allt. Sexhandeln kommer inte igång förrän vid mörkrets inbrott och dagtid ser man inte mycket. Dvs mina barn såg 'ingenting' av detta. Det är dessutom helt säkert att gå omkring dagtid.
b) Åkte båt över till Hilton HuaHin där vi hade en svit i 'gamla delen'. Mycket 'sämre' hotel men trevligare för barnen. Vi var ute och gick lite på kvällarna och testade lite restauranger som var bra. Precis lagom promenader för trötta barn.

Åker man med barn så är det på deras villkor, dvs upp tidigt och tidigt i säng. Åker man med barn så blir det med automatik så att man inte ser av sexturismen så mycket. Den finns där, men inte dagtid. Jag blir mest förbannad på föräldrar som ska ha den där 'mysiga middagen' kl 20 på stranden och har släpat med sig några motsträviga barn som knappt kan hålla ögonen öppna pga allt badandet under dagen. Vidare tycker jag att speciellt mindre barn skiter högaktningsfullt i om det är kristallklart vatten eller ej, dom vill bara bada.

• Gilla
Ville poängtera en sak till trådskaparen.

'Traffic is the biggest killer'! ->Gå inte o oroa dig över flytvästar o annat 'ovidkommande'. Sätt saker i relation! Du och din familj har ungefär en miljon gånger högre risk att bli skadad eller dödad i en trafikrelaterad olycka jämfört med allting annat. Dvs dina barn kommer mest troligtvis bli överkörda på övergångsstället av någon som inte stannade för rött ljus alternativt är rattfull än att båten mellan Pattaya och HuaHin kantrar.

Så det är bättre att släpa med sig en bilbarnstol/bälteskudde och se till att bältet fungerar nästa gång ni stuvar in er i en taxi...

Liten sammanfattning efter helgen.

Mellan fredag och lördag bodde vi på Centara Grand Mirage som hade stort poolområde med flera olika saker att göra. Hotellet i sig var väldigt bra, men frukosten var inte så bra. Inte så att det smakade dåligt, men svårt att hitta det man ville ha. Ägg i ett rum. Bacon i ett annat. Smör och bröd på ett ställe. Ost i andra änden. Provade deras Texas Burger på kvällen, men missade att det inte var nötkött utan kycklingfärs. Smakade tyvärr inte alls bra. Så maten drog tyvärr ner betyget.

Mellan lördag och söndag bytte vi till Birds and Bees. Riktigt trevligt hotell. Mycket mindre än det första. En lite större pool och en mindre för barn. Dock på olika ställen. Trevlig omgivning med väldigt mycket grönska. Rummen var kanske lite slitna, men inget som jag störde mig på. Trevlig restaurang också, Cabbages and Condoms. Finns även i Bangkok som jag också kan rekommendera. Dom jobbar med sexualupplysning bland annat, vilket är ett gott syfte.

Vi var faktiskt inte utanför hotellen alls under helgen, mest för att barnen var så otroligt nöjda i poolen. Så tyvärr kan jag nog inte ge dig något utlåtande om Pattaya i sig, utan det blev bara om hotellen.

Hoppas ni får en trevlig resa, oavsett var ni åker!

• Gilla
Tack för alla svar, vi är nu hemkomna och har haft en fantastisk månad! :)

-Novotel Rayong var superbra, nästan det bästa på hela resan! De hade flera (barn)pooler och tom en VARM jacuzzi (annars brukar ju jacuzzi utanför Norden vara kalla men denna var riktigt het! Ni kanske tycker det är konstigt med Jacuzzi i Thailand men det är faktiskt rätt skönt efter solen gått ned och det blåser lite). På stranden utanför Novotel fanns den bästa (och billigaste?) Thairestaurang vi besökt.

thumbnail_20181114_180648.jpg
Goda kaffedrinkar på Novotel Rayong.

thumbnail_20181114_204117.jpg
Den godaste Chicken Cashew på hela resan åt vi på en restaurang precis utanför Novotel Rayong.

-Koh Samet var en vacker pärla, dit åker vi tillbaka. Vi bodde på Vong Duen Beach, vilken var en perfekt "lagomstrand". Vi besökte andra stränder men de var för stora eller för små. Enda nackdelen var att mat och hotell var dyrt (med thailandsmått) samt att frugan och dottern blev bitna av sandflugor de sista dagarna.

thumbnail_20181115_161004.jpg
Lunch på Koh Samet.

thumbnail_IMG_20181121_185951_399.jpg
En av alla härliga stränder på Koh Samet!

-Pattaya var bättre än väntat, vi gick runt i de centrala delarna på kvällen med barnen utan problem. Väldigt prisvärda hotell och det fanns mycket att göra med barnen. Bland annat besökte vi ett teddybjörnsmuseum, riktigt läckert! Stranden var ingen höjdare, men vi hade en fin hotellpool (dock väldigt kall). Vi bodde även några nätter på Jomtien beach, vilket var trevligt. Hög klass på maten! I Pattaya fanns dessutom familjens favoritrestaurang, Hooters :).

thumbnail_20181125_161828.jpg
Snacks vid poolen på Centara Hotel Pattaya. Centara var överraskande bra, bodde på den kedjan flera gånger under resan. Speciellt pool-restaurangerna höll hög klass!

thumbnail_20181126_125632.jpg
Riktigt trevligt Teddybjörnsmuseum (mjukisdjursmuseum)!

thumbnail_20181126_170411.jpg
Ingen semester utan Hooters :)

20181129_141853.jpg
Atlantis Condo Resort Pattaya. Läckert att bo precis vid poolen men vattnet var inte riktigt fräscht, samt att poolen var alldeles för kall och det var bara ryssar på hotellet.

-Båten till Hua Hin var smidig. Jag hade läst på tripadvisor att båten kunde ställas in med kort varsel och att man då inte fick några pengar tillbaka så vi vågade inte boka varken båt eller hotell i Hua Hin förrän samma dag. Båten avgick dock utan problem och vi bodde på Hilton Hua Hin vilket är vårt nya favorit-Hilton, ja nog vårt nya favorithotell! Vi blev uppgraderade till en stor svit (större än vi bor hemma) med en stor terrass med solstolar, samt bra lounge med god frukost och "happy hour" med fina snacks och drinkar. Det fanns maneter i Hua Hin så vi vågade inte bada men det gjorde inte så mycket då hotellets pool var utsökt!

20181130_130215.jpg
Trevlig båtresa till Hua Hin, ca 25 % beläggning i ekonomi. Jag kollade på Business Class på övervåningen och där var beläggningen ca 80 % och mycket trängre så jag (och sonen) var för en gångs skull glad att vi åkte ekonomi :).

thumbnail_20181216_222943.jpg
Hilton-polen i Hua Hin! Rena drömmen!

thumbnail_20181216_222815.jpg
Frukostarna på Hilton gick inte av för hackor direkt!

thumbnail_20181202_174630.jpg
Trevliga snacks under "happy hour" på Hilton. Man satt med utsikt över poolen, antingen inne eller ute. De gjorde otroligt goda Whisky sour, som ni ser på bilden.

För att sammanfatta så var alla ställena riktigt bra och tack vare båtresan mellan Hua Hin och Pattaya blev det smidigt. Utan båten så hade vi inte orkat med båda kusterna utan då hade det bara blivit den ena.

Last edited:
Avråder just nu från besök på Koh Samet.

Veckans högvatten och kraftiga vågor pga. stormen som drog över landet har förstört mycket av stränderna.

Får se hur de fixar till detta. Jag återkommer med en aktuell rapport i mitten av februari igen. Men just nu bör ni undvika Samet och fastlandskusten i området.
20190108_131753.jpg
20190108_131709.jpg
20190108_115832.jpg
20190108_131553.jpg
20190108_131432.jpg

Toppen