Senaste nytt

Hotels.com

Jag brukar vara nöjd med hotels.com De har betalat tillbaka för nätter jag har bokat som var inte avbokningsbara några gånger, som under pandemin. Jag är Gold, har fått 12 bonusnätter under åren eftersom jag använder de ofta utomlands. Men nu måste jag gnälla lite.

Bokade tre nätter på hotels.com på ett hotell i Slovenien. Kollade senare och såg att det var runt 7% billigare att boka direkt på hotellet. Skickade in allt för prisgaranti.
Får tillbaka först att jag måste skicka en skärmbild (som jag gjorde första gången).
Får sedan svar att sajten jag har hittat priset på är att "vi inte har verifierat denna sida som pålitlig samt som vi inte heller arbetar med de." Det är ju för fan hotellets egna sida.

Ringa in. Går igenom en labyrint och inmatningar för att till slut kommer till en person. Han tittar på fallet och säger att han måste tala med en "supervisor". Är på hold i nästan 15 minuter (fruktansvärt högt och jobbig jazzmusik). Han kommer tillbaka och säga att eftersom det är en "promotion", hotellet ger en rabatt på 5% när man bokar fler än 3 nätter, kan de inte matcha priset. När jag frågar om goddag yxskaft svaret om inte pålitligt sida vägrar han svarar.

Har hört tidigare att de gör allt de kan för att undvika att leva upp till prisgaranti men nu var det första gången jag upplevde det själv. Med den bonus man få via Refunder, och hotels.com bonus efter 10 nätter är det inte värt att avboka och bokar direkt med hotellet. Men jag kommer inte att vara lika positiv till företaget i framtiden när folk fråga mig var man ska boka rum.
 
Min fru bokade ett hotell i Indien förra året. Väl på plats fanns inte hotellet där. Hon fick hitta annan sovplats.
Efter många kontakter med hotels.com (och samma rapporterade goddag yxskaft-upplevelse) har hon lyckats få 25USD tillgodohavande men ej pengarna tillbaka...
 
Last edited:
Jag brukar vara nöjd med hotels.com De har betalat tillbaka för nätter jag har bokat som var inte avbokningsbara några gånger, som under pandemin. Jag är Gold, har fått 12 bonusnätter under åren eftersom jag använder de ofta utomlands. Men nu måste jag gnälla lite.

Bokade tre nätter på hotels.com på ett hotell i Slovenien. Kollade senare och såg att det var runt 7% billigare att boka direkt på hotellet. Skickade in allt för prisgaranti.
Får tillbaka först att jag måste skicka en skärmbild (som jag gjorde första gången).
Får sedan svar att sajten jag har hittat priset på är att "vi inte har verifierat denna sida som pålitlig samt som vi inte heller arbetar med de." Det är ju för fan hotellets egna sida.

Ringa in. Går igenom en labyrint och inmatningar för att till slut kommer till en person. Han tittar på fallet och säger att han måste tala med en "supervisor". Är på hold i nästan 15 minuter (fruktansvärt högt och jobbig jazzmusik). Han kommer tillbaka och säga att eftersom det är en "promotion", hotellet ger en rabatt på 5% när man bokar fler än 3 nätter, kan de inte matcha priset. När jag frågar om goddag yxskaft svaret om inte pålitligt sida vägrar han svarar.

Har hört tidigare att de gör allt de kan för att undvika att leva upp till prisgaranti men nu var det första gången jag upplevde det själv. Med den bonus man få via Refunder, och hotels.com bonus efter 10 nätter är det inte värt att avboka och bokar direkt med hotellet. Men jag kommer inte att vara lika positiv till företaget i framtiden när folk fråga mig var man ska boka rum.
Jag försökte prismatcha mot TUI - som jag hittat via Trivago - men fick till svar att TUI inte är godkänd prismatchningspartner som exvis (och endast) Booking och Agoda är… Rullgardin ner…
 
Jag upplever det som att glansperioden för hotellbokningssiter ligger bakom oss. Det fanns tillfällen för ca 10+ år sedan då det gick att matcha obskyra rabattkoder med lyxhotellet i Asien för att få 50% av priset.

Idag ser jag inget sådant som klarar sig förbi en check out, hotellsiterna har reducerats till att bli sökmotorer som pekar en i riktning mot hotell vara priser man kan komma väldigt nära på officiell site med bättre villkor.

Undantag är renodlade mistake fares man kan hitta på obskyra tyska charter siter. Det gäller dock att is i magen för att nyttja dem.
 
Jag har (faktiskt) lyckats med prismatchning ett par gånger nyligen. Hittade lägre pris på Agoda, som jag i sin tur hittade via Trivago.
Därtill, genom refunder fick jag inte också cashback.
 
Det finns en anledning att matbutikerna säljer färskpotatis för 1:- / kg under midsommarveckan och att SAS har en extremt billig biljett alltid i slutet av juli till medelhavet. Det är inte för att tjäna pengar utan för att locka kunder.

Hotellbokningssidorna tar normalt 18% i förmedlingsavgift och då finns det gott och väl plånbok för att ur egen ficka betala för att få vissa övernattningar att se extremt billiga ut eftersom man konkurrerar med varandra.

Enligt Wikipedia har Booking Holdings inte gått med förlust dom senaste 10 åren. Vinsten för 2024 är hårresande 5.8 miljarder US Dollar.


 
  • Gilla
Reactions: hco
Jag upplever det som att glansperioden för hotellbokningssiter ligger bakom oss. Det fanns tillfällen för ca 10+ år sedan då det gick att matcha obskyra rabattkoder med lyxhotellet i Asien för att få 50% av priset.

Idag ser jag inget sådant som klarar sig förbi en check out, hotellsiterna har reducerats till att bli sökmotorer som pekar en i riktning mot hotell vara priser man kan komma väldigt nära på officiell site med bättre villkor.

Undantag är renodlade mistake fares man kan hitta på obskyra tyska charter siter. Det gäller dock att is i magen för att nyttja dem.

Det är tvärtom tycker jag. Det är ytterst sällan det känns meningsfullt att boka direkt med hotellen. Någon gång har jag försökt få hotellet att matcha priset jag ser på typ hotels och fått till svar ”men boka på hotels då om det är billigare”.

Uppgraderingar och sånt får jag ju ändå med Hotels och när jag bokat direkt med hotellen finns det alltid någon anledning till att det inte går att uppgradera ändå.
 
Jag håller med om att det är stökigt när man behöver prata med någon på hotels, allt som går att göra via appen funkar fint men sen kan det bli jobbigt.
Men, för mig åtminstone så överväger nyttan alla dagar i veckan. Att tjäna in och kunna boka det man ser är ju toppen.
Har ju blivit en del inlösta nätter genom åren..
IMG_1926.png
 
Jag håller med om att det är stökigt när man behöver prata med någon på hotels, allt som går att göra via appen funkar fint men sen kan det bli jobbigt.
Men, för mig åtminstone så överväger nyttan alla dagar i veckan. Att tjäna in och kunna boka det man ser är ju toppen.
Har ju blivit en del inlösta nätter genom åren..
Visa bifogad bild 165249
Absolut - indirekt 10% rabatt plus minst 2,5% cashback via Refunder (de har haft upp till 10%) - plus ev prismatch men då bara mot Agoda, Booking typ…
 
Absolut - indirekt 10% rabatt plus minst 2,5% cashback via Refunder (de har haft upp till 10%) - plus ev prismatch men då bara mot Agoda, Booking typ…
Jag är för lat att använda både refunder och hålla på och jämföra priser. Är mest nöjd med att kunna boka i tjänsten och sedan kunna använda frinätterna som jag vill..
 
Toppen