Senaste nytt

Hotellrum med högt belägen balkong i Bangkok

NyfikenGrau

Medlem
Om jag minns rätt så är du lounge gäst om du bor på Chatrium som member.. Alltid.
Jag har alltid hatt tillgång till lounge.

Japp det fanns många billiga erbjudanden en 5-10år tillbaka eftersom det byggdes runt om hotellet.
Nu verkar det vara färdig byggt "för stunden" och det är ett fantastiskt boende med förmodligen Bangkoks bästa frukostbuffé.
Allt som du vill ha finns, och lite till. Jag kommer att bo där nästa gång i Bangkok-
Färjan ovan går till närmaste SkyTrain station ( typ 7 minuter) och en gång ca var 20 minut

Tack för särskilt värdefulla tips! Din sista post om Shangri-La i kombination med att jag hittade ett ännu bättre pris på Krungthep river view room (2 nätter 339 € inkl frukost och avbokningsbart) gjorde att jag slog till på Krungthep trots att balkongerna kanske ligger högre på Chatrium. Läget känns något bättre och lounge ganska oviktigt egentligen när man är i stan "första" gången. Plus att jämförelser mellan de båda hotellen när jag googlade var rätt entydiga i omdömet "ingen prisskillnad => välj Shangri-La".

(angående loungetillgång Shangri-La verkar detta gälla från Krungthep deluxe och uppåt, men som sagt inget viktigt nu första besöket)

Hoppas hitta god streetfood och kolla nån sevärdhet första vistelsen och lite shopping andra vistelsen inför hemresan, mer är inte planerat egentligen.
 

henrik l

Medlem
Tack för särskilt värdefulla tips! Din sista post om Shangri-La i kombination med att jag hittade ett ännu bättre pris på Krungthep river view room (2 nätter 339 € inkl frukost och avbokningsbart) gjorde att jag slog till på Krungthep trots att balkongerna kanske ligger högre på Chatrium. Läget känns något bättre och lounge ganska oviktigt egentligen när man är i stan "första" gången. Plus att jämförelser mellan de båda hotellen när jag googlade var rätt entydiga i omdömet "ingen prisskillnad => välj Shangri-La".

(angående loungetillgång Shangri-La verkar detta gälla från Krungthep deluxe och uppåt, men som sagt inget viktigt nu första besöket)

Hoppas hitta god streetfood och kolla nån sevärdhet första vistelsen och lite shopping andra vistelsen inför hemresan, mer är inte planerat egentligen.

Har inte koll på hur det ser ut i närområdet kring Shangri-La, men har ofta bott på på Sheraton Royal Orchid lite längre norrut. När jag suttit och jobbat har jag ganska ofta pipit ner på gatan och köpt en enklare lunch som har varit delikat. Det är ju Bangkok, så om du hovrar runt lite i närområdet kommer du säkert att hitta något gott att käka i kategorin street food. Jag gillar området, det är inte så turistiskt, man hittar både billiga kemtvättar, frisörer och optiker, om man skall ha skarpare glas i läsglasögonen:D

Annars är min Bangkokfavorit Marriott Suravongse inte så långt bort. Jag är ju visserligen Lifetime platinum så det gör väl mig lite biased:p
 

NyfikenGrau

Medlem
Tack @henrik l det låter riktigt bra! Bra att det är ett område som håller även när man kommit upp en bit i ålder, haha!

Ska bli spännande att iaf skrapa lite på ytan till en stad som så många här redan känner till väl. Det enda som verkar lite meckigt är kommunikationer till/från flygplatsen - verkar vara cash som gäller både för tåg och taxi om man inte beställer hotellimousin (som i sin tur verkar dyrare än taxi i Europa). 2 byten från flygplatståget bara för att komma till ett centralt hotell, eller ta taxi och hoppas på att chauffören är ärlig. Nåja, man reser ju för att upptäcka nytt :)
 

Per N

Medlem
Antar samma system är kvar som innan corona där du tar en mätartaxi genom att trycka fram en nummerlapp som guidar till vilken taxi du ska åka med. Tidigare var det mätarställning + 50 baht. Jämna pengar kan vara bra. Dom har ofta "dåligt" med växel
 

NyfikenGrau

Medlem
Tack! Jo det där med jämna pengar och dåligt med växel känns igen från andra fattigare länder...

Jag har kort för att ta ut utan avgift men det är ju banken som inte tar avgift - har läst att automaterna på BKK tar egen avgift ändå. Nåja, man får välja sina strider. Men kanske både enklast och lönsammast att ta med en bunt euro och växla lite på flygplatsen och mer in i stan, till små valörer såklart.

Sista dagen på resan går flyget 1045 från BKK så dit blir det definitivt taxi eller limousin. Annars om man har tid tycker jag det är kul att prova kollektivtrafiken så länge den fungerar någorlunda.
 

micke99

Medlem
Atm avgiften varierar men har för mig den ligger på ca 150-210 baht per uttag vilket är ganska saftigt så ta ut max belopp. Annars kan jag rekomendera att växla kontant på vasuexchange på sukhumvit har för mig de är vid soi 5. Eller superrich. Innan hade superrich en branch på suvvan vid airport link men vet ej om de finns kvar. Men de ger ganska bra valuta och mycket bättre än bankers exchange booth i thailand. Om du väljer kontant växling så tänk på att de ej tar sedlar som är kantstötta eller slitna de skall vara fina sedlar.
 

mackan33

Medlem
Atm avgiften varierar men har för mig den ligger på ca 150-210 baht per uttag vilket är ganska saftigt så ta ut max belopp. Annars kan jag rekomendera att växla kontant på vasuexchange på sukhumvit har för mig de är vid soi 5. Eller superrich. Innan hade superrich en branch på suvvan vid airport link men vet ej om de finns kvar. Men de ger ganska bra valuta och mycket bättre än bankers exchange booth i thailand. Om du väljer kontant växling så tänk på att de ej tar sedlar som är kantstötta eller slitna de skall vara fina sedlar.

Brukar plocka ut 30000 på de gula (Krungsri) ATM. Då är avgiften 220.
Man får även frågan om man vill fortsätta med / utan conversion. Där väljer man utan.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jo jag tror nästan det är enklast att köra cash med manuell växling från fräscha eurosedlar uttagna hemma. Jag har två kort utan uttagsavgift och valutapåslag, men så var det det där med själva kursen, som oftast diffar några ören från den verkliga men aldrig till din fördel ;)
Men hur som helst, fördelen med manuell växling jämfört med ATM förutom slippa 220 baht avgift är ju att jag åtminstone kan försöka be om att få mindre valörer. Superrich känner jag igen, verkar rekommenderat för bra kurs. Och så att man bara gör en liten växling på flygplatsen och den stora inne i stan.
 

flonken

Medlem
Kan flika in lite info från mitt besök i Maj. Bodde dock i Shangri-La Wing Deluxe Balcony Room och inte i Krung Thep wing'en, då den delen vara för gäster i karantän.
Betalade ca THB 14 000 för 3 nätter inkl frukost.

Taxi från flygplatsen är som Per N säger. Du tar en kölapp och blir tilldelad en taxi. Vill minnas att det kostade ca THB400 + ev vägtull om man väljer att ta den snabba vägen.

SuperRich finns kvar nere vid Airport Link på BKK.

Ang mat så har du tex Jok Prince precis utanför, åt dock inte där:
Jok Prince – Bangkok - a MICHELIN Guide Restaurant

Boi Gia Niaw är trevligt, där åt jag frukost efter vi hade landat.
LÄNK

Finns en liten bargata ner mot vattnet precis utanför också, Jacks Bar

Shangri-La har välidgt bra läge tycker jag, nära till BTS och även för transport på floden.
 
Toppen