Senaste nytt

Hotell med sjukt höga "deposits"

Tonton

Medlem
Sabla otyg med reservation av såna belopp. Blir ju orimliga summor.

Även vissa hyrbil firmor tar sig friheter...
Har 14800kr låst sen en bilhyra på ca 1500kr, sixt split.... Får se hur länge det tar innan de släpper dem.


Förra sommaren så hyrde jag och @jerixon bil en dag på Hertz i Kapstaden för 149 ZAR (ca 98kr) - de reserverade ca 15 000 SEK på kortet.

Absurt!
 
Last edited:
När det gäller hyrbilar så är den höga depositionen endast (oftast) om man som många av oss gör, tar bilen helt utan självriskeliminering. Jag är ganska säker på att detta enbart är för att skrämma kunderna till att ta en självriskeliminering får några hundra kronor, och därmed slippa den högre depositionen.

Ett exempel är tex Avis i Split, Kroatien
9000 kuna (ca 14000 sek) deposition om du inte tar självriskeliminering.
2500 kuna (ca 3750) om du köper till extra hängslen.

Kunden framför mig hade inte ett kreditkort (vilket dom krävde, ej debit) med 14000 sek köputrymme på. Hon åkte på att köpa försökringen för ca 100kr per dag, för att ha råd att hämta ut bilken med endast 3750 kr låst på kortet.

Skrämseltakik 101. Tragiskt.
 

InTheWind

Medlem
Av denna diskussion lär man sig två saker: 1. Du må ha ett AMEX-kort (eller Diners om det fortsatt fungerar, eller något annat motsvarande alternativ). 2. Boka bara på platser som tar emot sådana kort. Temat i denna tråd illustrerar också väl den dolda styrkan i sådana kort. Med en 6-siffrig spend i SEK per år har jag säkert lika mycket i bokningar/reservationer, flera många långa månader fram i tiden. Jag är tacksam.
 
Det jag personligen blir mest irriterad över är att det inte alltid framgår att deposition behövs, samt att det ofta kan ta en vecka (eller mer) att få tillbaks sina egna pengar.
 

sweflyer

Medlem
Tycker det är ett oskick av hotell att reservera så mycket. Den enda vettiga lösningen är att registrera på ett kreditkort utan växlingsavgift, så minimerar man risk för kostnad om det råkar bokas som köp och återbetalning. Alla borde försöka skaffa sig ett sånt kort att ha i plånboken. Det hindrar givetvis inte att man använder kort som genererar poäng eller liknande till vardags dock ;)
 
Tycker det är ett oskick av hotell att reservera så mycket. Den enda vettiga lösningen är att registrera på ett kreditkort utan växlingsavgift, så minimerar man risk för kostnad om det råkar bokas som köp och återbetalning. Alla borde försöka skaffa sig ett sånt kort att ha i plånboken. Det hindrar givetvis inte att man använder kort som genererar poäng eller liknande till vardags dock ;)
Finns det kort som inte har olika köp- resp säljkurs på olika valutor?
 

Johanna

Medlem
Jag tror att Conrad Maldiverns har typ 3000$ eller liknande. Men där blir det nog en del spend :p
Jag mom precis tillbaka därifrån och fick en deposit på $3 900. Fick en chock men när jag sedan såg priserna kunde jag förstå det. Inga problem att komma upp i de summorna.

Jag tänker att det här kommer ifrån erfarenhet från hotellen. Att folk smitit eller i te kunnat betala. På vissa hotell i Kina har jag blivit behandlad som potentiell tjuv i allt jag gör. Det har varit 5* hotell. Allt registreras. På ett hade vi tagit massage. Vid betalning hade vi inte tillräckligt med pengar kvar på deposit (de drog allt man satte på rummet mot deposit, inget de informerat om). Jag sa då att jag kunde gå upp och hämta kortet på rummet och komma tillbaka. Det gick inte. Kvinnan följde med mig till rummet och tog med sig kortmaskinen. Sedan var jag tvungen att gå till repan och betala mer deposit.
 
Toppen