Senaste nytt

Hotell / Hotellkedjor i spåren av Corona - Allmän tråd

Jönsson

Medlem
NC erbjuder även dagrum för 295kr, mellan 07.00 och 19.00, dock utan frukost.
Kontor för bara 295 kr per dag

Ganska trevligt erbjudande. Vi är uppmanade att sitta hemma och jobba när vi kan. Men sitta hemma fungerar riktigt dåligt för mig just nu, så får se om det inte blir ett par dagar för mig på NC. Tyvärr lär de inte räknas som kvalificerande natt i programmmet.
(Lite synd att NC inte har gått ut med någon kampanj alls för nätter-/poängsamlare.)
Någon som har kollat upp om dagrummen räknas mot kvalificerande nätter?
 

Gusthild

Medlem
Booking.com har dessutom förklarat Force majeure

Detta gör då att de inte tänker betala ut de bokningar som har kommit där gästen har valt ett rabatterat pris som inte är återbetalningsbart.
Jag som driver ett litet hotell har förlorat flera hundratusen på det...
 
NC erbjuder även dagrum för 295kr, mellan 07.00 och 19.00, dock utan frukost.
Kontor för bara 295 kr per dag

Ganska trevligt erbjudande. Vi är uppmanade att sitta hemma och jobba när vi kan. Men sitta hemma fungerar riktigt dåligt för mig just nu, så får se om det inte blir ett par dagar för mig på NC. Tyvärr lär de inte räknas som kvalificerande natt i programmmet.
(Lite synd att NC inte har gått ut med någon kampanj alls för nätter-/poängsamlare.)
Kampanj eller inte, men visa hotell i Stockholm är nere i priser under 400 kr/natt i april. Aldrig sett förut!
 

apknug

Medlem
Jag satt precis och funderade på hur Nordic Choice egentligen mår. Jag har absolut ingen inside på det, men har inte affärsmodellen varit ganska lik Norwegian? De har expanderat aggressivt de senaste åren och måste ha investerat i stort sett varenda vinstkrona?
En inkomplett lista, ur minnet:
CPH: Köpt Hilton plus bygger helt nytt hotell bredvid. Köpt post-borgen inne i Köpenhamn (extremt centralt) och byggt om till hotell som nyöppnar 1 april
Malmö: Byggt gigantiskt hotell på Malmö Live. Köpt allt som gått. Gått från 1 till 5 hotell på några år om jag minns rätt.
Lund: Bygger anläggning (Hotell + longstay) centralt
Helsingborg: Bygger flaggskepps-hotell på vad som antagligen är stadens dyraste läge
ARN: bygger nytt
HEL: Byggt nytt Clarion nära flygplatsen och ett centralt, köpt hela Kämp-kedjan, bygger nytt i HELs nya terminal
Visst tusan är/var det likt Norwegian, nu kom kanske verkligheten ifatt något fortare......
 

danielhog

Medlem
Booking.com har dessutom förklarat Force majeure

Detta gör då att de inte tänker betala ut de bokningar som har kommit där gästen har valt ett rabatterat pris som inte är återbetalningsbart.
Jag som driver ett litet hotell har förlorat flera hundratusen på det...
Kan man tänka sig att booking kräver pengar den hotellet men inte återbetalar till slutkund?
 

Tonton

Medlem
En nära bekant till mig har precis tagit över som GM på ett lyxhotell i Vietnam.

Han berättade för mig igår nuvarande bokningsläget är att det har ett (!) rum som upptaget just nu, där det bor två personer.

De (Kedjan) har dock tagit beslutet att hålla igång hotellet så länge som möjligt. Onekligen intressant att följa med i uppdateringarna därifrån om vad som händer. Det man kan konstatera är ju att allt inom turistnäringen blöder pengar.
 

micke99

Medlem
Min fru jobbar på ett best western hotel i skåne. De har 5 som jobbar inom städ dock ej hel tid men säg att de har 3.5 heltids tjänster på de 5 pers.

Nästa månad april slutar en av dem. Oxh de andra 4 pers får jobba 6dagar var i april.... De är så lite att göra nu.

Idag till imorgon är 5 rum uthyrda av 59... Innan corona var en lör till sön alltid minst 40 rum sålda.
 

micke99

Medlem
Jag jobbar inom betong branchen. I måndaga hade vi en gjutning i lund då hotel djingis kahn skall utöka med en byggnad på 9 våningar. Vi gjöt botten plattan i garaget. 760m3 betong. Samtidigt som jag åker dit för att se hur leveranserna går av betongen och pratar med byggföretaget säger de att hotellet har 0 rum uthyrda och har i prinsip permiterat all personal. De måste kännas konstigt att bygga ut och samtidigt ej ha rummen uthyrda...

Borde fyllt schaktet med jord igen var min tanke då...
 

mackan33

Medlem
Jag jobbar inom betong branchen. I måndaga hade vi en gjutning i lund då hotel djingis kahn skall utöka med en byggnad på 9 våningar. Vi gjöt botten plattan i garaget. 760m3 betong. Samtidigt som jag åker dit för att se hur leveranserna går av betongen och pratar med byggföretaget säger de att hotellet har 0 rum uthyrda och har i prinsip permiterat all personal. De måste kännas konstigt att bygga ut och samtidigt ej ha rummen uthyrda...

Borde fyllt schaktet med jord igen var min tanke då...
Att Corona förändrar beläggningen för hotell är inte konstigt. Att man tycker det är konstigt att att man inte har hyrt ut rummen när man gjuter plattan låter inte fullt normalt. Eller hur snabbt har de tänkt att det skall vara användbart? Eller du kanske menar övriga rum? Svårt att avgöra av ditt inlägg.
 
Toppen