Senaste nytt

Hotell / Hotellkedjor i spåren av Corona - Allmän tråd

Flyg-Arn

Medlem
Enskilda hotell samt Hotellkedjor blöder pengar i spåren av Corona. ”Nästan allt avbokat” säger de flesta. Hur slutar detta i längden, dels om hotell försvinner men även intjänade poäng/status, om man får tänka på sig själv lite - vad tror ni, kommer det bli dyrare awards till sommaren ? Dyrare eller billigare rum ? Allt osäkert i en tid som denna. Lider med de hotell som kämpar för att gå runt.
 

intuition

Medlem
Jag satt precis och funderade på hur Nordic Choice egentligen mår. Jag har absolut ingen inside på det, men har inte affärsmodellen varit ganska lik Norwegian? De har expanderat aggressivt de senaste åren och måste ha investerat i stort sett varenda vinstkrona?
En inkomplett lista, ur minnet:
CPH: Köpt Hilton plus bygger helt nytt hotell bredvid. Köpt post-borgen inne i Köpenhamn (extremt centralt) och byggt om till hotell som nyöppnar 1 april
Malmö: Byggt gigantiskt hotell på Malmö Live. Köpt allt som gått. Gått från 1 till 5 hotell på några år om jag minns rätt.
Lund: Bygger anläggning (Hotell + longstay) centralt
Helsingborg: Bygger flaggskepps-hotell på vad som antagligen är stadens dyraste läge
ARN: bygger nytt
HEL: Byggt nytt Clarion nära flygplatsen och ett centralt, köpt hela Kämp-kedjan, bygger nytt i HELs nya terminal
 

011430121

Medlem
Jag satt precis och funderade på hur Nordic Choice egentligen mår. Jag har absolut ingen inside på det, men har inte affärsmodellen varit ganska lik Norwegian? De har expanderat aggressivt de senaste åren och måste ha investerat i stort sett varenda vinstkrona?
En inkomplett lista, ur minnet:
CPH: Köpt Hilton plus bygger helt nytt hotell bredvid. Köpt post-borgen inne i Köpenhamn (extremt centralt) och byggt om till hotell som nyöppnar 1 april
Malmö: Byggt gigantiskt hotell på Malmö Live. Köpt allt som gått. Gått från 1 till 5 hotell på några år om jag minns rätt.
Lund: Bygger anläggning (Hotell + longstay) centralt
Helsingborg: Bygger flaggskepps-hotell på vad som antagligen är stadens dyraste läge
ARN: bygger nytt
HEL: Byggt nytt Clarion nära flygplatsen och ett centralt, köpt hela Kämp-kedjan, bygger nytt i HELs nya terminal
Huvudägaren har även investerat i Vinggruppen.
 

Homer

Medlem
De flesta hotellkedjor äger inga hotell.
Oftast handlar det om franchise, i vissa fall att de sköter om management åt ägaren.
IHG, Hyatt, Hilton, Best Western, Marriott osv.

Det finns några undantag, Nordic Choice, Meliá (tror jag?)



Rob Burgess, som varit finansnisse skrev:
I don’t see ANY risk to my hotel points since the hotel chains are now all asset-lite
businesses which own virtually no hotels and employ comparatively few staff.
IHG, for example, reported a 54% operating profit margin in 2019.
It throws off so much cash that it literally has no idea what to do with it.
Since 2014 IHG has given $3.6 billion back to shareholders ON TOP of their usual dividends.

Will Avios and Virgin Flying Club go bankrupt?
 
D

Deleted member 4140

Guest
4 pers på ett hotell en fredag kväll med över 200 rum, 450 avbokningar under en dag med folk som vill avboka nonref bokningar i september t ex pga Corona/force majeure slår vad om att majoriteten i Stockholm stängs ner inom 1 vecka :)
 

Nemo

Medlem
Nordic Choice erbjuder sig att göra om till sjukhus o dyl

Från ett mejl igår:
”Allting har förändrats och just nu har vi överflöd av arbetsvillig personal som kan göra en viktig insats på annat håll, för att sen komma hem till oss igen när läget är mer stabilt. Vi har också tomma hotell och lokaler. Låt oss använda dessa resurser till något bra.

Några av de saker vi kan bidra med:
  • Vi har personal med hög kompetens inom renhållning och leverans av olika typer av varor.
  • Uthyrning av evakueringsplatser och karantänboenden för personal eller privatpersoner, som har smittade personer i sin närhet.
  • Lokaler och ytor till uthyrning för temporära vårdinrättningar om sjukhusen blir överfulla.
  • Vi har övernattningsplatser till uthyrning för vårdpersonal som jobbar dygnet runt, likaså vid möjliga polis- och militära insatser.
  • Vi kan erbjuda bra priser på lokaler som kan användas till temporära provtagningsmottagningar och förskolor.
  • Kort- och långsiktig uthyrning av lokaler för videokonferenser, lager, utbildning och annat.
Vi vill så gärna hjälpa till och hitta lösningar på situationer som redan är ett faktum eller möjligen kan uppstå.

Om eller när ett behov uppstår – prata med oss.

Med vänliga hälsningar från oss alla på Nordic Choice Hotels”
 
Såhär... Jag var i Sthlm för två veckor sen. Då var saker ganska "normalt" fortfarande. Veckan efter stängdes alla gränser osv och förra helgen hade många totalpanik. Var inte en människa ute och gick knappt i Linkan. Även om epidemin är långtifrån över så tror jag att folk kommer börja slappna av lite och göra mer vanliga saker nästa vecka, som att gå ut och käka osv. Solen tittar fram mer och mer och uteserveringarna öppnar. Vi lär oss leva med pandemin helt enkelt. Jag har hotellbokningar i Sthlm i april som jag inte har avbokat och kommer åka iväg om rekommendationerna inte stramas åt ännu mer förstås.
 

intuition

Medlem
NC erbjuder även dagrum för 295kr, mellan 07.00 och 19.00, dock utan frukost.
Kontor för bara 295 kr per dag

Ganska trevligt erbjudande. Vi är uppmanade att sitta hemma och jobba när vi kan. Men sitta hemma fungerar riktigt dåligt för mig just nu, så får se om det inte blir ett par dagar för mig på NC. Tyvärr lär de inte räknas som kvalificerande natt i programmmet.
(Lite synd att NC inte har gått ut med någon kampanj alls för nätter-/poängsamlare.)
 

lilly k

Medlem
Mitt hotell i Lissabon har stängt så kan således inte bo där (i slutet av april). Det verkar dock inte tal om att få pengar tillbaka utan mer ett ”tillgodokvitto” som ska användas ska inom ett visst datum. Hade varit toppen med en EU-förordning angående detta lika flyget. För det här tycker jag är som att likställa mot att ett flyg ställs in. Eller tänker jag helt fel här??
 
Toppen