Senaste nytt

Hjälp mig med en Air Baltic claim

Precis, man ska inte på något sätt underskatta AirBaltic och deras affärsmetoder. Det räcker med att googla en stund och man finner väldigt mycket tveksamheter enligt min åsikt.

Sen kan man ju kolla på mitt ärende, det kan vara satt i system att man gör en ombokning utan att informera för att såga framtida claims?

Samtidigt öppnar AirBaltic upp för att lämna ut inspelningarna om ARN så begär. Lite lömskt. Om ARN inte begär ut dessa så kan AirBaltic hävda att de gärna skulle lämnat ut dessa.

Fast ARN begär själva inte in bevisning, utan de avgör ärendena med den bevisning som de båda parterna presenterar... ...och så funkar det om man drar det till Tingsrätten.

Hej!

Jag har klurat lite på hur jag ska svara AirBaltic och skriva till ARN igen. Plötsligt slog mig tanken, om nu AirBaltic inte tänker lämna ut inspelningarna måste jag skriva vad som sades i dessa samtal.

Det är ju lätt hänt att man glömmer eller bortser från saker, speciellt i våra upptagna liv. Därför ber jag er alla som tidigare har kommenterat i denna tråd och övriga i världen som jag har pratat om samtalen med att kommentera mina transcriptioner nedan.

Brevet blir på engelska då jag vill att AirBaltic förstår.

nästa brev till ARN skrev:
To clarify and to avoid confusion I have typed up the transcripts of the 2 telephone conversations that both AirBaltic and I are referring to in this case.

Phone call number 1 was made by my wife. Phone call number 2 by me personally.

I am grateful that I keep notes of my phone calls. I may have omitted some minor details, but in general the transcripts should give you a clear picture of the conversations.

Transcript of conversation on June 29 2013.
Air Baltic Riga: Hello. Thank you for contacting AirBaltic customer service. How may I assist you?

Mrs. X: Hello, my name is XX and unfortunately the flight from Stockholm to Riga has just been cancelled.

AB: That was unfortunate. We take pride in keeping our customers satisfied. How can I help you?

Mrs. X: The representatives here at the airport have not been successful in rebooking us. They are searching for flights but cannot find any for us. Can you please help us?

AB: This was very unfortunate. We at Air Baltic care about our customers and we understand that we have a contract with you where we are obligated to let you arrive at your destination at the earliest moment.

Unfortunately neither AirBaltic nor our representatives can book you on other flights so we recommend you to purchase your own tickets. We have not rebooked you.

Air Baltic promises to repay you all expenses including tickets, hotel and meals so you can comfortably reach your destination. Please save all your receipts and send them to us when you have returned to Stockholm.

We also always respect and honor the EU regulation 261/2004 especially as the cancellation of flight XXX was not extraordinary.

Mrs. X: Thank you.

AB: We strive to be an honest airline, honor our contracts and keep customers happy as we understand that this is how sound business is conducted.

Can I support you with something else?

Mrs. X: No thank you.

AB: Thank you for calling AirBaltic. Have a nice day.

Transcript of call no 2, July 27 2013.
Air Baltic Riga: Hello. Thank you for contacting AirBaltic customer service. How may I assist you?

Mr. X: Hello. We are flying today from Chisinau to Stockholm via Riga but we can not check in online. When I attempt to check in with our booking reference I only see my oldest daughters’ ticket.

AB: May I please have your last names.

Me: Of course, it is XXXX.

AB: We can see that you are booked on the flights today.

Me: But how come we can not check in online?

AB: Because you have separate and different booking references.

Me: May I please have these new references so I can check in online and avoid the extra 30 Euro cost.

AB: No, we can not give you these.

Me: Why?

AB: Your return ticket was rebooked.

Me: Who rebooked my ticket?

AB: I don’t know.

Me: Did AirBaltic rebook our tickets?

AB: No.

Me: Are you sure that AirBaltic did not rebook our tickets?

AB: Yes. AirBaltic nor any of our representatives rebooked your tickets.

Me: That is quite strange.

AB: It must be your travel agency.

Me: That sounds very strange.

AB: Yes. Good bye.

Har jag glömt något i detta utkast?

:)
Patrick

Det här tipset hjälper inte Patrick nu, men det kanske kan bidra till att någon annan slipper att hamna i samma sits i framtiden. I situationer som den här, PLOCKA UPP DIN MOBILTELEFON OCH SPELA IN ALLA SAMTAL SÅ DU HAR BEVIS ÖVER VAD SOM HAR SAGTS OCH LOVATS. Se till att fråga efter personens namn, vilket datum det är, vad klockan är och var den andre personen befinner sig. T o m min 7 år gamla Nokia-telefon har inspelningsmöjligheter så att man kan spela in telefonsamtal till ljudfil och video och jag har den alltid i fickan och kan ha kameran igång inom 10 sekunder. Lita aldrig på att någon skall hålla vad de har lovat muntligen!!!

Last edited:
Tänk på att det kan vara olagligt i vissa länder (eller vissa delstater) att spela in samtal om inte båda parterna är med på det. I Sverige är det väl okej tror jag, så länge ena parten vet om det bara.

Tänk på att det kan vara olagligt i vissa länder (eller vissa delstater) att spela in samtal om inte båda parterna är med på det. I Sverige är det väl okej tror jag, så länge ena parten vet om det bara.
Det är helt ok att meddela dem att man spelar in. Dessutom piper min mobiltelefon var 10:e sekund när man spelar in telefonsamtal så det är svårt att smussla med det. Jag har aldrig behövt använda mina inspelningar, de vet att det inte är lönt att strula till det om man har det inspelat. Funkar på alla, t ex taxi-chaufförer som vill lura en, skumma hostels som inte vill ge kvitto, flygbolag som har lovat grejer, etc.

Korrekt. Brottsbalken 4 kap. 9 a §.

Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1975:239).

Korrekt. Brottsbalken 4 kap. 9 a §.

Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1975:239).
Gör det inte i hemlighet, gör det synligt (vid videoinspelning), informera den du pratar med (vid telefonsamtal). Det handlar mest om det psykologiska, att sända ut signaler att du har koll och inte tänker acceptera att ta skit. Var aldrig otrevlig och höj inte rösten, men var JÄKLIGT BESTÄMD.

Tack för tipsen med inspelning! Ska tänka på det i fortsättningen. Är det någon här som har en bra app rekommendation till iOS?

Min tanke med breven ovan är att locka/forcera AirBaltic att lämna ut inspelningarna. Sannolikheten iofs kanske minskar då de läser detta och försöker med ord mot ord...

En liten parentes i ärendet. Finns någon möjlighet att språkliga brister kan vara orsaken ?
Har själv en gång försökt få en person på Europeiska's kundservice (eller vad dem nu kallar det för) som jag tror var belägen i något av de forna öststaterna, att förstå att jag är försäkrad och att försäkring skall omfatta försening. Men personen klarade inte av engelskan så jag fick ge upp och lösa allt själv.

Toppen