Till ARN:
Hej och tack för att ni gör ett utomordentligt bra arbete. Jag är imponerad av hur fort det har gått att få respons.
Den tekniska bevisningen kan jag inte uttala mig om, även om min personliga uppfattning som ingenjör är att man bör kontrollera sladdar och kontakter vid genomgångar. Dessutom hänvisar AirBaltic till ett förslag och har därför ingen bäring.
Det jag kan besvara är anklagan om att vi inte hörde av oss till AirBaltics representation.
Då vi fick reda på att planet inte skulle lyfta skyndade jag mig till AirBaltics (Menzies) disk för att se till att bli bland de första som bokas om. Efter att det blivit min tur stod jag sedan och matade AirBaltics personal på Arlanda med flighter som jag hittade på ITA Matrix, Skyscanner och ExpertFlyer i ca 4 timmar. Jag fick stå och föreslå alternativ då hon fann inga själv.
Jag hittade ett stort antal flighter med mina sökmotorer, men ändå så lyckades inte personen som representerade AirBaltic att få med oss på någon av dessa. Det fanns flighter via Wien (som vi sedan flög), München, Frankfurt, Istanbul, Paris, Aten och många fler med varierande antal mellanlandningar.
Redan efter 2 timmar vid disken begärde jag att tala med en chef. Hon kom efter ytterligare en timme men sade att hon inte kunde göra något då AirBaltic inte gav något stöd. Till slut, då stämningen blev ohållbar, flyttade jag mig från disken.
Under tiden som jag stod vid disken och väntade på att bli ombokad, talade jag i telefon med en god vän som tidigare drivit resebyrå. Han sade det självklara: stå på er annars gör någon annan det.
Som tur är ringde min fru samtidigt till AirBaltics telefonnummer i Riga. Vi fick ingen hjälp där heller.
Var god se bifogad telefonsamtalslista till bevisningen. Jag önskar även att lägga till denna kostnad på 60 kr till vår claim.
Jag gick även tillbaka ett par gånger senare på dagen samt på kvällen till AirBaltics representation och frågade om de hade lyckats fixa ny rutt åt oss och fick då svaret: nej.
Den nya totalsumman på min claim blir nu:
32,066 SEK samt 1,630 Euro.
Tack på förhand.
Patrick