Senaste nytt

Hjälp mig med en Air Baltic claim

Även jag följer med spänning sedan första posten.

Jag tror och hoppas du vinner, men tror dessvärre du måste anmäla till tingsrätten för att Air Baltic ska inse att du menar allvar. På svarta listan har dom varit många gånger förut och det verkar inte störa dom det minsta.

Tack för ert stöd! :)

Idag fick jag ärendenummer och har skickat in alla handlingar (totalt 17 st pdf filer) så nu får vi se vad ARN kommer fram till.

Det är säkert så att AirBaltic inte bryr sig om ARN då de inte direkt utmärker sig som ett reko företag, men jag tar hellre det säkra med ARN före tingsrätten. ;)

Ett tips bara om du nu väljer att driva det mot tinget. Kom ihåg att våra tingsrätter påminner mera om ett kringresande tombola än rättsväsende.
Om du nu stämmer dem så se till att värdet hamnar under ett halvt basbelopp så det går som ett småmål för om nitlotten i tingstombolan faller ut så slipper du betala motpartens kostnader.

Om du nu stämmer dem så se till att värdet hamnar under ett halvt basbelopp så det går som ett småmål för om nitlotten i tingstombolan faller ut så slipper du betala motpartens kostnader.

I detta fall rör det sig ju om drygt 50000 SEK, så över ett helt basbelopp. För mig vore det klart tveksamt att vilja nöja mig med under halva ersättningen bara för att slippa rättegångskostnader om det går fel...

Alltid värt att se över vad det finns för rättsskydd i en hemförsäkring också. (Nästan alla har det inkluderat med ca 20% i självrisk upp till rättegångskostnader på åtminstone 100k)

Fick svaret från AirBaltic, se bifogad fil...

Intressant att se att de inte anser att vi tog kontakt med deras personal. :D

Då ord mot ord alltid är jobbigt (om jag säger att jag stor där i 4 timmar och matade de med flighter, så kan de välja att se detta som att vi inte tog kontakt) är det tur att min fru ringde till deras kundservice i Lettland, 12 minuters samtal enligt samtalslistan... 60 kr till som ska läggas på claimen. ;)

Attachments

• air baltic svar till arn.pdf
    370,1 KB · Visningar: 755
Är det inte även så att den lista på undantag de hänvisar till fortfarande bara är ett förslag och därmed inte alls har någon faktiskt bäring på saker och ting?

Har filat ihop ett första utkast på svar och komplettering till ARN.

Som tidigare uppskattar jag enormt alla kommentarer.

Komplettering till ARN samt svar på AirBaltics försvar skrev:
Till ARN:

Hej och tack för att ni gör ett utomordentligt bra arbete. Jag är imponerad av hur fort det har gått att få respons.

Den tekniska bevisningen kan jag inte uttala mig om, även om min personliga uppfattning som ingenjör är att man bör kontrollera sladdar och kontakter vid genomgångar. Dessutom hänvisar AirBaltic till ett förslag och har därför ingen bäring.

Det jag kan besvara är anklagan om att vi inte hörde av oss till AirBaltics representation.

Då vi fick reda på att planet inte skulle lyfta skyndade jag mig till AirBaltics (Menzies) disk för att se till att bli bland de första som bokas om. Efter att det blivit min tur stod jag sedan och matade AirBaltics personal på Arlanda med flighter som jag hittade på ITA Matrix, Skyscanner och ExpertFlyer i ca 4 timmar. Jag fick stå och föreslå alternativ då hon fann inga själv.

Jag hittade ett stort antal flighter med mina sökmotorer, men ändå så lyckades inte personen som representerade AirBaltic att få med oss på någon av dessa. Det fanns flighter via Wien (som vi sedan flög), München, Frankfurt, Istanbul, Paris, Aten och många fler med varierande antal mellanlandningar.

Redan efter 2 timmar vid disken begärde jag att tala med en chef. Hon kom efter ytterligare en timme men sade att hon inte kunde göra något då AirBaltic inte gav något stöd. Till slut, då stämningen blev ohållbar, flyttade jag mig från disken.

Under tiden som jag stod vid disken och väntade på att bli ombokad, talade jag i telefon med en god vän som tidigare drivit resebyrå. Han sade det självklara: stå på er annars gör någon annan det.

Som tur är ringde min fru samtidigt till AirBaltics telefonnummer i Riga. Vi fick ingen hjälp där heller.

Var god se bifogad telefonsamtalslista till bevisningen. Jag önskar även att lägga till denna kostnad på 60 kr till vår claim.

Jag gick även tillbaka ett par gånger senare på dagen samt på kvällen till AirBaltics representation och frågade om de hade lyckats fixa ny rutt åt oss och fick då svaret: nej.

Den nya totalsumman på min claim blir nu:
32,066 SEK samt 1,630 Euro.
Tack på förhand.
Patrick

Toppen