Senaste nytt

Hjälp med Eurobonus Award 2018 till Västkusten i USA/Kanada

toer00

Medlem
Kära BC vänner,

Behöver lite handfasta tips inför 2018:s reseplanering. Jag kommer nu under 1:a halvåret 2017 att uppnå den i sammanhanget kanske inte avsevärda summan o_O, men ändå 170 000 EB poäng och min hustru 130 000 EB poäng. Vi planerar nu att under nästa år dvs. 2018 (juli) åka till USA/Kanadas västkust (Los Angeles, San Francisco ev. Vancouver kanske med stopover i Toronto på ut alt. hemvägen).

Jag har tillgång till de sedvanliga verktygen; SAS Eurobonus, United, ANA Tool, Aeroplan samt Expertflyer... Men frågan är vilka bolag, rutter skall jag sikta in mig på...? Och när skall jag börja leta efter platser och i vilket av verktygen...? :rolleyes:

Air Canada - 787 fr. CPH via YYZ = (Toronto) ? Häftigt! Men det verkar dock vara hur svårt som helst att hitta awards där...? alternativ AC rutt med 787/777 antingen direkt YVR (Vancouver) eller via YYZ (Toronto)....? SAS släpper dom överhuvudtaget awards på LAX/SFO...??

LX (Swiss) nya 777:eek:r till LAX/SFO..? LH... via FRA/MUC och med liten liten chans till First...
TK (Turkish) faller bort...får inte med mig frugan på omvägen via IST... ), LO(T)'s nya rutt WAV-LAX... ? SN (Sabena, ursäkta Brussels... :D)??. Alternativen är många och man vill inte slösa bort dyrbar tid med att leta på fel ställen...

Frågorna är många och även om man kan hitta en del matnyttigt i andra trådar, så välkomnar jag alla som vill delge mig av sina egna erfarenheter, fyll på bara...! Ytterst tacksam för alla bidrag/tips.

Så tanken är flyga:

2 Pers
Juli 2018
Rutt: ARN-LAX/SFO/YVR (Vancouver)-ARN
Tänkbara Stopover : (YYZ, Toronto) alt. NYC (ew York)
Klass : Business/First
Awards : SAS Eurobonus
 

palmen

Moderator
Det här med stoppover kan du skippa på direkten då man inte får göra en stopover på en SAS award, max 24h stopp på vägen till din destination.
Awards under högsommaren brukar inte direkt växa på träd framörallt inte till USAs västkust.
Leta platser gör du förslagsvis när dessa börjar släppas, dvs 330 dagar i förväg ungefär. Om jag var du skulle jag dock hålla koll på exakt samma resa fast nu i sommar för att se om du kan hitta några mönster och vart det finns god tillgänglighet ochhur lång tid i förväg.

Vad som händer om 1½ år vet vi dock inte så det blir mycket spekulationer fram till dess...
 

Thornado

Medlem
Jag skulle nog boka detta som en open jaw och sen ta en eller ett par betalda biljetter inom Nordamerika.
Om ni nöjer er med Kalifornien/Vancouver så bokar ni utresa till SFO eller LAX (dit ni hittar plats), förslagsvis med SAS och sen hemresa från YVR. Betald biljett därimellan. Eventuellt kan det i detta fall faktiskt bli billigare att ta en t/r till SFO/LAX (eller open jaw mellan dessa) och sen betala för en t/r från Kalifornien till/från Vancouver. Detta gör att ni dels får en billigare awardkostnad och dessutom lägre avgifter att betala då det då blir en ren SAS-award.
Vill ni lyckas få in Toronto eller New York så bokar ni också open jaw - utresa till Kalifornien, hemresa från EWR. Resten löses med betalda biljetter.

Det är aldrig för tidigt för att börja drömma, men precis som @palmen säger så är det dock lite väl tidigt att kunna säga något mer exakt om bokningsläge osv. Häng på låset 330 dagar innan och hoppas på det bästa. En sak som ni dock kan börja överväga redan nu (då jag inte ser någon info om tillgänglig 2-4-1-voucher) är ju att fundera på om det är vettigt för er att skaffa ett Amex-kort, framförallt om ni har möjlighet att få en voucher redan innan slutet av denna sommar (då ni är två personer så borde ett Amex Premium med partnerkort göra att ni får in en hel del poäng och spend och kostar dessutom bara 500 kr första året). Då har ni sedan råd att betala till och med en resa i First med poäng från bara ett av kontona.
 

agehall

Medlem
Den enda "häftiga" rutten är egentligen att flyga LH F och det lär bli extremt svårt då awards till västkusten är väldigt eftertraktade.

Du borde ta och kika i tråden om lyckade awardbokningar för att se vad andra har gjort och sedan börja kika efter alternativ i Augusti eller så. Jag skulle tro att bland det bästa du kan åstadkomma är SAS direkt från CPH till SFO eller LAX
 

toer00

Medlem
Ursäkta uttrycket "häftigt"... men iom att jag enbart åker max 2 långdistans per år så uppskattar jag ändå "C" så pass mycket att jag hellre "avstår" än att åka ekonomi (på just långdistans). Men naturligtvis så tackar man inte nej till F ;) (speciellt inte efter min resa till Syd Afrika för några år sedan med EK, F...:)), men hyser inga illusioner om att lyckas med det... Om inte folk börjar att dra sig för att åka till USA iom senaste tiden utveckling... :confused:

Men relativt sett verkar väl i alla fall hårdvaran i C-klass på SAS, Swiss plus Air Canada vara IMO lite vassare än Lufthansa, United, Brussels och Lot...?
Men vilket verktyg visar bäst tillgänglighet?

Och hur hanterar man det faktum att man efter 330 dagar enbart kan boka One-way då man måste vänta in hemresedagens 330 dagar...?
vilket blir dyrare poängmässigt (One way awards available at 60 percent of return point price). Justeras detta när man bokar returen...?

Är det så att LH/LX viker mer av sina awards till HON/SEN så risken är att övriga (bl.a EB) blir utan..?
 

agehall

Medlem
Men vilket verktyg visar bäst tillgänglighet?
Flygbolagets egna för sina egna flighter. Det finns inget verktyg som visar exakt tillgänglighet för Eurobonus, så man får nöja sig med att titta på vad andra verktyg ser och hoppas att det är samma för EB, vilket det inte behöver vara.

Och hur hanterar man det faktum att man efter 330 dagar enbart kan boka One-way då man måste vänta in hemresedagens 330 dagar...?
vilket blir dyrare poängmässigt (One way awards available at 60 percent of return point price). Justeras detta när man bokar returen...?
Ja, det justeras när det blir en R/T.

Är det så att Lufthansa/LX viker mer av sina awards till HON/SEN så risken är att övriga (bl.a EuroBonus) blir utan..?
Ja.
 

toer00

Medlem
Följdfrågan blir då.
Tex SAS och EB, släpps det alltid ett visst minimi antal platser i varje klass för awards på varje sträcka 330 dagar innan...
Är det lättare att hitta awards österut...tex Japan?
 

toer00

Medlem
Skulle var kul om wikileaks kunde infiltrera flygbolagen så vi i BC kunde får förkunskap om hur man tänker och om kommande awards alt. kampanjsläpp... Verkar som det är lättar att komma åt militära hemligheter än flygbolagens.. ;)
 
Toppen