Senaste nytt

Hjälp en nybörjare som ska ut på första resan i business, Stockholm - Zürich - Miami

pswe

Medlem
Nej jag aldrig varit i Flordia. Jag tror Lago Mar kommer passa oss fint, ju lugnare desto bättre :) Vet att det ligger lite off men tanken är att softa på stranden första dagarna innan vi åker vidare mot Key West. Hyffsat pris (nåja), gratis parkering och ingen resort fee. Har ändå helt ok betyg/recensioner på diverse sajter.

Tanken är Fort Lauderdale -> Key West -> Fort Myers Beach med avstickare till Captiva/Sanibel island. Så mestadels en sol och bad semester.
Har ni inre bokat alla nätterna så överväg att dela upp körningen till Key West. Vägen är vacker men längre än man tror. Har flera gånger bott på Islamorada och varit nöjd.
 

Resetokig

Medlem
Tips som jag hoppas ni kommer gilla är att ta er ut till stranden vid Marco Island på vägen till Fort Myers. Kanske bleknar i jämförelse om ni stannat på vägen ut till Key West, men vi blev förvånade över hur fint det var.
 

Plus

Medlem
Två veckor kvar och jag har redan resfeber o_O Swiss har slutat sälja biljetter till USA flyget och tittar jag på Expert flyer så verkar det finnas två lediga platser i C och en i F. I ekonomi är ungefär hälften av platserna tagna. Ska man oroa sig att det är överbokat och att man som awardresenär ligger risigt till?​


I dessa tider så ska du nog inte behöva vara orolig för fullbokade flyg. Skulle det däremot vara så att det mot förmodan skulle vara fullbokat, räknas ni lika mycket som andra passagerare. Swiss kommer följa sina procedurer för överbokningar. Dvs leta volontärer och så vidare stegvis.​
 
Nej jag aldrig varit i Flordia. Jag tror Lago Mar kommer passa oss fint, ju lugnare desto bättre :) Vet att det ligger lite off men tanken är att softa på stranden första dagarna innan vi åker vidare mot Key West. Hyffsat pris (nåja), gratis parkering och ingen resort fee. Har ändå helt ok betyg/recensioner på diverse sajter.

Tanken är Fort Lauderdale -> Key West -> Fort Myers Beach med avstickare till Captiva/Sanibel island. Så mestadels en sol och bad semester.
Jag älskar också det lugna, men här var det något annat. Men som jag skrev, alla har olika smak såklart. De 70+ kryssningsresenärerna med blått hår kände sig nog som hemma då hotellet inte blivit förändrat sen de var unga.
 

Sennah27

Medlem
Nej jag aldrig varit i Flordia. Jag tror Lago Mar kommer passa oss fint, ju lugnare desto bättre :) Vet att det ligger lite off men tanken är att softa på stranden första dagarna innan vi åker vidare mot Key West. Hyffsat pris (nåja), gratis parkering och ingen resort fee. Har ändå helt ok betyg/recensioner på diverse sajter.

Tanken är Fort Lauderdale -> Key West -> Fort Myers Beach med avstickare till Captiva/Sanibel island. Så mestadels en sol och bad semester.
Våra två familjer gillade Lago Mar skarpt. Lugnt och skönt, härlig pool och nära till havet! Ni kommer njuta av det stället (trots 80-talsinredningen). Gott om parkering utanför.

Islamorada och öarna innan Key West är också skönt lugna jämfört med Key West så de får ni inte bara blåsa förbi ;)

Rekommenderar också mindre vägen US-41 på väg till Västkusten framför I-75. Ni kommer ha gott om alligatorer i diket på norra sidan av vägen större delen av resan när ni väl kommit ett par mil utanför Miami. Skönare tempo på den vägen än hetsigare I-75. Bara att låta de som har bråttom åka om och njuta av naturen. Marco Island är ett riktigt skönt och lugnt ställe!

Fort Myers Beach kan beroende på årstid vara lugnt eller hektiskt men Cape Coral/Fort Myers är ett ställe med betydligt lägre puls än Miami så ni kommer säkerligen ladda batterierna på ett bra sätt! :cool:

Inte så mycket tips om själva flygresan här men ni har valt ett bra upplägg för vistelsen i Florida!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

ski

Medlem
Öppna ett sunpass på hyrbilsfirman. Då sköts betalningen för betalvägar bättre och det ör bara att köra. Finns expresslane, där det är färre bilar, men de kostar. Likaså är det betalväg till och från flygplatsen MIA. När det gäller nord/sydgående motorväg (finns två stora) så är den ena betalväg och inte den andra. Om du inte har sunpass läggs avgiften på i efterhand, kan ta flera veckor och jag tror det blir en extra avgift. Se till att ni har extrförare. Se till att vara med i hyrbilsfirmornas lojalitetsprogram. Då ingår extraförare i vissa nivåer. EuroBonus på högre nivå gör att man kommer in på högre nivå.
 

Alf

Medlem
Tanken först var 1 natt på Miami Beach och sen hämta hyrbilen där dagen efter. Men nu är det ändrat och planen är tre lugna dagar på beachen i Fort Lauderdale innan vidare avfärd söderut. Har bokat Lago Mar så parkering ska inte vara något problem. Frugan är inte lika tung på fikat så hon får köra första kvällen till Fort Lauderdale:)
Jag tycker det är heltokigt att sätta sej i en bil efter en så lång flygning. Man har ju varit vaken i runt 24 timmar innan man är framme och då är man en lika dålig bilförare som en som tutat i sig drinkarna på flygplanet. Bara att ta sig från parkeringshuset på Miami flygplatsen och upp på motorvägen är ett helt företag, även med GPS, dåligt skyltat och lätt att missa påfarterna. Vidare är motorvägen till Fort Lauderdale en de tuffaste vägsträckor att åka på i USA med höga hastigheter massor av lastbilar som kör slalom. Allt annat än avkoppling.

Varför inte börja med en lugn semester utan Stockholmsstress med en övernattning på ett flygplatshotell med en trevlig middag på kvällen. Börja nästa dag någorlunda utvilad med en härlig frukost, varför inte med pannkaka om man gillar det. Ta sedan hotellbussen till flygplatsen och hämta ut bilen på fm när det är mindre folk. Nu är ni i form för att på ett säkert sätta er i bilen till Fort Lauderdale och vara framme till lunchtid. Ha en bra resa.
 

char

Medlem
Har ni inre bokat alla nätterna så överväg att dela upp körningen till Key West. Vägen är vacker men längre än man tror. Har flera gånger bott på Islamorada och varit nöjd.

Vi har faktiskt haft funderingar på att stanna en natt i Islamorada. Har nu tre nätter bokade i Key West men möjligt att vi ändrar till två och tar en natt på vägen i stället. Är väl iofs bara 30 mil så är ju klart görbart på en dag även inkl diverse stopp på vägen för lunch etc. Nåt boende på Islamorada ni är särskilt nöjda med? Även om nån har tips på boende i Key West. Tänker oss nåt charmigt B&B i old town. Har just nu tre nätter bokade på Southernmost Point Guest House som är ett charmigt B&B som ligger bra. Tror att det är minimum 3 nätter så ska vi ändra måste vi boka något annat.


Tips som jag hoppas ni kommer gilla är att ta er ut till stranden vid Marco Island på vägen till Fort Myers. Kanske bleknar i jämförelse om ni stannat på vägen ut till Key West, men vi blev förvånade över hur fint det var.

Marco Island liksom Naples var länge med på listan över potentiella resmål/stopp men tror vi tar det en annan gång. Vi kör på Fort Myers Beach och 1 eller 2 dagar på Captiva/Sanibel. Tänkte samla lite snäckor :)

Våra två familjer gillade Lago Mar skarpt. Lugnt och skönt, härlig pool och nära till havet! Ni kommer njuta av det stället (trots 80-talsinredningen). Gott om parkering utanför.
...
Rekommenderar också mindre vägen US-41 på väg till Västkusten framför I-75. Ni kommer ha gott om alligatorer i diket på norra sidan av vägen större delen av resan när ni väl kommit ett par mil utanför Miami. Skönare tempo på den vägen än hetsigare I-75. Bara att låta de som har bråttom åka om och njuta av naturen. Marco Island är ett riktigt skönt och lugnt ställe!
Härligt!

Kommer köra 41 till Fort Myers och sen I75 tillbaka till Miami inför hemresan.

Jag tycker det är heltokigt att sätta sej i en bil efter en så lång flygning. Man har ju varit vaken i runt 24 timmar innan man är framme och då är man en lika dålig bilförare som en som tutat i sig drinkarna på flygplanet. Bara att ta sig från parkeringshuset på Miami flygplatsen och upp på motorvägen är ett helt företag, även med GPS, dåligt skyltat och lätt att missa påfarterna. Vidare är motorvägen till Fort Lauderdale en de tuffaste vägsträckor att åka på i USA med höga hastigheter massor av lastbilar som kör slalom. Allt annat än avkoppling.

Varför inte börja med en lugn semester utan Stockholmsstress med en övernattning på ett flygplatshotell med en trevlig middag på kvällen. Börja nästa dag någorlunda utvilad med en härlig frukost, varför inte med pannkaka om man gillar det. Ta sedan hotellbussen till flygplatsen och hämta ut bilen på fm när det är mindre folk. Nu är ni i form för att på ett säkert sätta er i bilen till Fort Lauderdale och vara framme till lunchtid. Ha en bra resa.
Låter trevligt men jag tänker att det är ännu trevligare att vakna upp på en strand till en soluppgång och höra ljudet av vågorna :) Vi har kört ganska mycket bil i USA bl a Manhattan -> Indiana (120 mil) i ett sträck så jag tror vi klarar 5 mil i bil även efter en lång flygning. Mrs char tar det som sagt lugnt med fikat och känner jag henne rätt så kommer hon nog sova några timmar också. Jag får agera kartläsare :)
 

Islamorada

Medlem
Nåt boende på Islamorada ni är särskilt nöjda med?

Som mitt namn antyder så anser jag att jag har hyffsat koll på Islamorada/Florida Keys/ Key West :)

Jag hade gjort såhär och utifrån mina preferenser:

Stannat en natt på vägen ner på La Jolla, Islamorada (har även bott på Cheeca lodge på andra sidan vägen om man vill föredrar större resorts med större och finare pooler bl a). Mysigt hotell med stora rum, prisvärt och en enkel pool.
Mitt emot gatan ligger Islamorada Brewery. Bra bryggeri med många olika egna fatöl i baren och fin beergarden.
Brukar hänga en del locals där man kan snacka med.

Efter några pints där hade jag tagit sikte mot en av de bästa restaurangerna på öarna, Lorelei.
Ligger magiskt på gångavstånd till La Jolla precis utemed vattnet vid en mysig liten hamn.
Bord och stolar under bar himmel och alltid passande livemusik. Bra mat och bra utbud av fatöl.
Magiskt sitta där och se solen gå ner.
Bra bar med hög medelålder.
Klassiskt och signifikativt Florida Keys ställe!


Efter en blöt kväll och på morgonen efter hade jag kört vidare söderut drygt en mil och stannat till på Robbies för frukost.
Även detta klassiskt ställe som mest är känt att man kan mata tarpoon fiskar där. Ligger också fint utmed vattnet. Även mycket fiske/snorkel turer utgår från deras egna lilla marina.

Googla ställena!
 

pswe

Medlem
Vi har faktiskt haft funderingar på att stanna en natt i Islamorada. Har nu tre nätter bokade i Key West men möjligt att vi ändrar till två och tar en natt på vägen i stället. Är väl iofs bara 30 mil så är ju klart görbart på en dag även inkl diverse stopp på vägen för lunch etc. Nåt boende på Islamorada ni är särskilt nöjda med? Även om nån har tips på boende i Key West. Tänker oss nåt charmigt B&B i old town. Har just nu tre nätter bokade på Southernmost Point Guest House som är ett charmigt B&B som ligger bra. Tror att det är minimum 3 nätter så ska vi ändra måste vi boka något annat.

Jag hade definitivt bokat om. Det finns betydligt mer avslappnande och mysiga ställen än Key West. Tre nätter tycker jag är för mycket. Tyvärr inget bra tips där nere.
"Vårt ställe" på Islamorada har tyvärr byggts om så jag behöver själv hitta något nytt där till nästa gång.
 
Toppen