Senaste nytt

Hjälp en nybörjare som ska ut på första resan i business, Stockholm - Zürich - Miami

char

Medlem
Är ingen van resenär direkt men har rest en del tidigare, mest charter men även några long hauls till USA i go med familjen för att hälsa på svärföräldrarna. Har aldrig besökt en flygplats lounge.

Hittade detta forum sommaren 2019 och blev genast förälskad i tanken att kunna resa lite lyxigare. Signade upp för Amex Premium och SAS MC, uttnyttjade Fortum, A3, mobilabb etc. Bjöd in frugan och några vänner till Amex och hux flux så fanns det gott om poäng och 2-4-1 voucher.

Bokade vår första resa i slutet av 2019 för resa till Washington sommaren 2020. Sen kom Covid 19. Efter många om och men och inställda resor verkar det nu äntligen bli dags för första businessresan, mitten av Nov några dagar efter att USA öppnar för EU.

Har uppgraderat korten och har numera Amex Elite, Amex Platinum och MC Premium. Är EB silver genom korten.

ARN-ZRH-MIA med Swiss. A320Neo och A340-300. Första flyget går 8.50 och vi tänker oss en övernattning på Radisson ARN kvällen innan för att slippa stress och strul.

Frågor:

Två veckor kvar och jag har redan resfeber o_O Swiss har slutat sälja biljetter till USA flyget och tittar jag på Expert flyer så verkar det finnas två lediga platser i C och en i F. I ekonomi är ungefär hälften av platserna tagna. Ska man oroa sig att det är överbokat och att man som awardresenär ligger risigt till?

Vad jag förstått ska det gå att checka in på Arlanda kvällen innan?

Om det av någon anledning ej går att checka in på kvällen hur tidigt behöver vi vara vid incheckningsdisken på morgonen? Eftersom vi reser i business antar jag att det finns någon separat/snabb incheckningsdisk?

Har man tillgång till fasttrack genom security om man reser med Swiss business eller innehar Amex korten?

Premiär för lounge besök. Vilka lounger har vi tillgång till? Det ingår inte frukost på hotellet så vi tänkte oss frukost i nån av loungerna. Vilken är bäst för det?

Vi ska landa 11.15 i Zurich och planet till Miami avgår 13. Hur krångligt/lång tid tar det att komma till rätt terminal/gate i Zurich? Kommer vi hinna med loungebesök och vilken lounge är det som gäller?

Det blir också premiär för biluthyrning i USA och vi har bokat bil genom Avis och Budget (ska avboka en). Om planet landar 17.45 vad ska vi ange för upphämtningstid? Känns som det är dåligt att komma försent och bättre att komma för tidigt?

Vilka lounger har vi tillgång till på Miami inför hemresan?

Något annat viktigt som kan vara bra att veta?​

Tack på förhand!

Om allt går vägen så tänkte jag försöka bjuda på en semi-live reserapport för att tacka för all info/hjälp man får på detta forum.
 

Mr Basic

Medlem
Svarar på de jag vågar.

Vad jag förstått ska det gå att checka in på Arlanda kvällen innan?
Ska inte vara ngt problem så länge SAS incheckning har öppet.

Om det av någon anledning ej går att checka in på kvällen hur tidigt behöver vi vara vid incheckningsdisken på morgonen? Eftersom vi reser i business antar jag att det finns någon separat/snabb incheckningsdisk?
Normalt kräver Swiss 60 min innan men i dessa ”kontrollera-papper-dagar” kan det vara klokt att lägga på lite tid.

Vi ska landa 11.15 i Zurich och planet till Miami avgår 13. Hur krångligt/lång tid tar det att komma till rätt terminal/gate i Zurich?
Ska inte vara ngt problem med 1.45 mellan flighterna, tror Swiss har 0.45 som MCT.

Det blir också premiär för biluthyrning i USA och vi har bokat bil genom Avis och Budget (ska avboka en). Om planet landar 17.45 vad ska vi ange för upphämtningstid? Känns som det är dåligt att komma försent och bättre att komma för tidigt?
Alltid svårt att uppskatta tid för immigration i USA. Ni har inte funderat på att ta en natt i Miami (Beach) och sedan hämta hyrbil i stan? Då kan ni ”fika” utan hämningar och är utsövd när ni väl ska köra bil, ta en Uber från MIA till hotellet (det gjorde vi).

Premiär för lounge besök. Vilka lounger har vi tillgång till? Det ingår inte frukost på hotellet så vi tänkte oss frukost i nån av loungerna.
Du har tillgång till SAS Gold lounge (normalt SAS business lounge men den är stängd) samt Pontus in the Air (via ditt Amex Platinum).
 

Mr Planning

Medlem
Hejsan,

Checka in kvällen innan på Arlanda, jo det går, men du flyger ju i business så du går direkt till en separat kö som är betydligt kortare så det är inga problem.
Det tar lite längre tid med alla dokument som skall kollas nu för tiden, men det går i jämförelse med den andra kön betydligt! snabbare.

Loungen som gäller är SAS lounge (den till höger)

Fasttrack? japp :)

Flygplatsen i Zürich är smidig att ta sig runt på, men med tanke på att det är USA med extra kontroller (speciellt nu med covid dokument) , så blir det kanske ett väldigt snabbt lounge besök :rolleyes:

Med Platinum kortet kommer ni in på Amex Centurion lounge i Miami

Upphämtning hyrbil? låter bra!, har bara flugit in till Miami inrikes, och det var en lång färd till hyrbilarna...

Trevlig resa!
 

GOTBound

Medlem
Kommer ni stanna i Miami Metropolitan Area eller kör ni vidare i Florida?
Beroende på vilket hade jag tagit en natt i Miami, typ Brikell området, om ni åker vidare så hade jag valt något av hotellen bredvid flygplatsen, då du har AMEX Plat. misstänker jag att du är Hilton Gold vilket hade fått mig att välja något av Hilton hotellen kring Blue Lagoon.

Lounge på MIA, flyger du med LX hem så finns det Avianca VIP Lounge för *A i J concourse, pre-Covid alltid överfull. H concourse finns Turkish Airlines lounge. Dit kommer du utan extra säkerhetskontroll.
D concourse för AMEX Centurion loungen, vilket innebär det så är det extra säkerhetskontroll x2 så se till att ha gott om tid.
Miami
 
Last edited:

char

Medlem
Tanken först var 1 natt på Miami Beach och sen hämta hyrbilen där dagen efter. Men nu är det ändrat och planen är tre lugna dagar på beachen i Fort Lauderdale innan vidare avfärd söderut. Har bokat Lago Mar så parkering ska inte vara något problem. Frugan är inte lika tung på fikat så hon får köra första kvällen till Fort Lauderdale:)
 

Resetokig

Medlem
Vi brukar räkna med ca 1,5h från landning till hämtning av hyrbilen på MIA. Man tar ett tåg till hyrbilsterminalen, men det går smidigt! Det som tar tid är gränskontrollen så utnyttja att ni kommer först av planet och gå direkt.
 
Tanken först var 1 natt på Miami Beach och sen hämta hyrbilen där dagen efter. Men nu är det ändrat och planen är tre lugna dagar på beachen i Fort Lauderdale innan vidare avfärd söderut. Har bokat Lago Mar så parkering ska inte vara något problem. Frugan är inte lika tung på fikat så hon får köra första kvällen till Fort Lauderdale:)
Nu har du kanske varit där tidigare, men jag blev grymt besviken på Lago Mar. Vi hade ett rum som låg närmast havet, så inget fel på själva rummet, men hela hotellet andas 80-tal. Stora ”80-taliga” soffgrupper och tråkiga färger. Att flertalet av hotellets gäster var kryssningsresenärer som var närmare döden än arbetsför ålder gjorde inte saken bättre. Hela hotellet kändes slitet.

Så, har ni inte bott där tidigare så skulle jag föreslå att ni tittar på något annat (jag personligen skulle välja Miami Beach alla dagar i veckan över Ft Lauderdale). Har du bott där tidigare och gillar det så har vi olika smak .

Detta är såklart mina högst personliga åsikter, och jag kan inte beskriva det bättre än ovan.
 

char

Medlem
Nu har du kanske varit där tidigare, men jag blev grymt besviken på Lago Mar. Vi hade ett rum som låg närmast havet, så inget fel på själva rummet, men hela hotellet andas 80-tal. Stora ”80-taliga” soffgrupper och tråkiga färger. Att flertalet av hotellets gäster var kryssningsresenärer som var närmare döden än arbetsför ålder gjorde inte saken bättre. Hela hotellet kändes slitet.

Så, har ni inte bott där tidigare så skulle jag föreslå att ni tittar på något annat (jag personligen skulle välja Miami Beach alla dagar i veckan över Ft Lauderdale). Har du bott där tidigare och gillar det så har vi olika smak .

Detta är såklart mina högst personliga åsikter, och jag kan inte beskriva det bättre än ovan.

Nej jag aldrig varit i Flordia. Jag tror Lago Mar kommer passa oss fint, ju lugnare desto bättre :) Vet att det ligger lite off men tanken är att softa på stranden första dagarna innan vi åker vidare mot Key West. Hyffsat pris (nåja), gratis parkering och ingen resort fee. Har ändå helt ok betyg/recensioner på diverse sajter.

Tanken är Fort Lauderdale -> Key West -> Fort Myers Beach med avstickare till Captiva/Sanibel island. Så mestadels en sol och bad semester.
 
Toppen