Senaste nytt

[Hjälp] Behöver 27000 Eurobonuspoäng i Juni

soph

Medlem
Hej!

Vill gärna kvalificera mig till EBG även den här perioden och efter ett dåligt år fattas det tydligen hela 27K poäng, finns det någon form av resa jag kan göra nu i juni lite desperat för att samla in dessa?
jag är tyvärr för dålig för att beräkna det här själv, då hade jag börjat när det var mer än månad kvar och inte varit ute i sista sekund…

Finns det någon annan destination än Australien/NyaZeeland som kan ge uppemot 30k poäng i en t/r resa?

tacksam för ALL hjälp jag kan få.

• Varifrån vill du börja din resa? GOT (för en oslagbar deal även ARN)
  1. Var är din destination? Öppen för allt, men redan behöver som sagt ge 27K EBP. Storstad Asien, USA?
  2. Typ av resa (enkel eller tur och retur)? Tur och retur
  3. När vill/behöver du resa ut? Juni 22, gärna midsommarhelgen.
  4. När vill/behöver du komma hem? Redan behöver vara avklarad i juni, har det körigt på jobbet så behöver utnyttja en helg och Max 2 semesterdagar utöver det
  5. Hur länge vill du vara borta? Vill bara dit och vända 24h
  6. Hur många personer som skall resa? 1 vuxen
  7. I vilken kabinklass?
    • Business
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance, så de ger poäng
  9. Vad är din budget? (per person) max 40k. Hittar vid sökning resor till SFO/LAX med AC för 24k men ger enl tabell inte tillräckligt med poäng
  10. Vad är det viktigaste för dig?

• Upplevelsen ombord
  • Antalet av poäng man kommer att tjäna
  1. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej

En sas business pro till USAs västkust eller Florida via Köpenhamn ger dig 32500 poäng inklusive ebg bonusen. Tids och tillståndsmässigt mycket enklare än Australien.

Går absolut att hitta för under 40 men knappast nere på de 25. Men en fördel med sas metall på en sådan är de extra 25% du får som ebg.

Men - jag skulle överväga ett Amex elite för 20k av poängen och flyga något enklare. Men det är på håret att hinna få in de poängen i juni tyvärr. Risken är väl stor att de kommer i juli...

Edit: även Chicago och Washington borde funka i business pro, borde ge 27.5k via Köpenhamn.

Hej!

Tack för svar! Sökte på SAS hemsida först och resor till USAs västkust finnes absolut men det står att jag som EBG tjänar in ca 12k p? Det hjälper ju tyvärr inte ens om det är per väg.

Kollade också upp möjligheten att ansöka om div kort, men det är förenat med sov krav om att man shoppar för en viss summa tom 31/8 för att poängen ska trilla in…

Hej!

Tack för svar! Sökte på SAS hemsida först och resor till USAs västkust finnes absolut men det står att jag som EBG tjänar in ca 12k p? Det hjälper ju tyvärr inte ens om det är per väg.

Kollade också upp möjligheten att ansöka om div kort, men det är förenat med sov krav om att man shoppar för en viss summa tom 31/8 för att poängen ska trilla in…

12k en väg = 24k tur och retur. Du är ebg idag, då blir det 30k. Och ovanpå det har du flyget från Göteborg/Arlanda till Köpenhamn.

Observera att det måste vara business pro för det. Business smart get 9000 x 2 x 1.25=22.5k plus anslutningen. Det runt 24k inklusive anslutningen med ebg bonus.

Vad gäller Amex elite så får du status poängen oberoende av shopping. Det som kräver en viss spend är för att få välkomst bonusen i extrapoäng. Den enda risken där är att de 20k kommer in för sent.

Tack! Jag blir som sagt inte klok på det här med intjäning av poäng. Det står EBG tjänar x antal men då ör det ytterligare 25% utöver det alltså?

Vad gäller Amex elite så får du status poängen oberoende av shopping. Det som kräver en viss spend är för att få välkomst bonusen i extrapoäng. Den enda risken där är att de 20k kommer in för sent.

Är det helt 100% att det är så? För då kanske det vore ngt att satsa på, och hålla tummar för. Med 20k poäng därifrån på rätt sida datumgränsen juni/juli så kan jag köpa till resterande baspoäng som saknas. (För att få behålla guld kan man köpa upp till 15k läser jag)

Om det nu inte går att köpa? Vart skulle jag isf behöva åka för att håva in 8k poäng på en helg?

Tack för all hjälp och tålamod med mina okunniga frågor

Tack! Jag blir som sagt inte klok på det här med intjäning av poäng. Det står EBG tjänar x antal men då ör det ytterligare 25% utöver det alltså?

Är det helt 100% att det är så? För då kanske det vore ngt att satsa på, och hålla tummar för. Med 20k poäng därifrån på rätt sida datumgränsen juni/juli så kan jag köpa till resterande baspoäng som saknas. (För att få behålla guld kan man köpa upp till 15k läser jag)

Om det nu inte går att köpa? Vart skulle jag isf behöva åka för att håva in 8k poäng på en helg?

Tack för all hjälp och tålamod med mina okunniga frågor
Det är 100% säkert att baspoäng kommer oavsett spend, om de hinner komma i juni eller ej är inte 100% säkert men de brukar komma efter 2-3 veckor.

Då vi pratar om att spendera omkring 30k på flyg enbart för EBG skulle jag även tänka en extra gång om det är värt pengarna. Har du en lång rad år med EBG mot lifetime gold kan det definitivt vara värt det.

Har du fått in de 11250 poäng i maj som du får gratis för att du var EBG förra året? En del personer har inte fått dessa av någon anledning.

Jag är nyfiken på syftet med att gödsla på detta sättet för att nå status?:)
Det är ju inte precis första gången vi ses detta?
Nu under 4x kampanjen så var det ju en hel drös som jagade guld/diamant trots tveksamt behov om man bortser från villhöver.

Flyger man relativt lite så är det ju alltid bättre att lägga pengarna på bättre biljetter.
Framförallt nu när SAS loungerna i Skandinavien, de som faktiskt är öppna, mer liknar skolbespisningen än något annat.

Det beror på var det står.

Om jag t.ex. slår in en enkel ARN-LAX i Business Pro (bokninsklass C) så visar SAS site att jag tjänar 13200 poäng om jag inte är inloggad. Loggar jag in så den vet att jag är EBG+, så står det 16500 poäng. Multiplicera med 2 för tur/retur.

Att de kommer utan spend requirement, ja, 100%. Däremot är det som sagt inte helt säkert att du hinner få dem i tid. Men du kan ju alltid ansöka om ett sådant direkt på måndag morgon (glöm inte att inhämta värvningslänk :p). Boka en Business Pro i slutet på perioden som du sedan kan avboka/ersätta om poängen dyker upp i tid.

8k är inte speciellt svårt. Håller du dig till SAS så ger en Plus Pro mellan 1200-2000 poäng i varje riktning (plus 25% EBG bonus), lägg till anslutning så kommer du snabbt upp. Startar du i GOT letar du efter något typ GOT-ARN-CPH-<europa> och tillbaka. Alternativt titta på Lufthansa Business som ger bra poäng på europalinjer i vissa klasser, dock utan EBG-bonus. Som tidigare nämnt, ta en kik i mileagerun-tråden, där finns många bra exempel.

Framförallt nu när SAS loungerna i Skandinavien, de som faktiskt är öppna, mer liknar skolbespisningen än något annat.
Den stora vinsten med EBG är att det är Star Gold som gälller på andra ställen än hemmaplan. Det och 25% intjäningsbonus.

Toppen