Senaste nytt

Hitta billigaste tillgång av Plus Pro Bio på viss rutt i viss bokningsklass

intuition

Medlem
Tänker jag rätt?

1. Plus Pro Bio (härefter kallad PPB) är inte en egen fare basis, utan bara ett fast påslag på Plus Pro? Dvs hittar jag billigaste Plus Pro är det också den billigaste PPB?
2. A är billigast av {A,P} , B är billigast av {B, }

1. PPB är en egen fare basis, men har samma baspris som PP. Skillnaden ligger i YQ när slutpriset beräknas.
2. Rangordningen är (billigast till dyrast): A P B S Y J Z D C

Kanske förstod jag dig fel.

Instämmer med Gnopps ovan. Jag är dock osäker om påslaget är fast. Jag har noterat viss variation beroende på rutt och bokningsklass men har ingen data på det.

1. PPB är en egen fare basis, men har samma baspris som PP. Skillnaden ligger i YQ när slutpriset beräknas.
2. Rangordningen är (billigast till dyrast): A P B S Y J Z D C

Kanske förstod jag dig fel.
2. är nästan precis som jag trodde men Z och D har bytt plats. Då är A, B resp Z billigast i biljetttyp+klass som tjänar 1900, 2200 resp 2700 nivåpoäng på en intra-europa-resa.

1. Kan man identifiera vilken farebasis som är PPB? Det här hittar jag i B-klass i PE-kabin en viss dag. Jag tror då att "PR" i slutet är Pro-fares, (SMA är smart) och bokningsklassen är första bokstav. Så kan man se någon PPB här?
BHEOBPR
BHFIOPR
BKEOBPR
BKFIOPR
BLEOBPR
BLFIOPR
BHERBPR
BHFIRPR
BKERBPR
BKFIRPR
BLERBPR
BLFIRPR

För min grundtanke är att man måste söka både mot farebasis och klass för att hitta billigaste PPB i B, tex.
Om jag bara söker billigaste plus biljett i B klass kan det kanske vara så att farebasis för smart i B är billigast av alla smar-biljetter, men att pro bio inte är billigast den dagen eftersom den har flera egen farebasis där kanske en dyrare variant gäller just den dagen som smart är billig.

Jag tror *BPR är PPB, OPR är PP. Men som sagt, PPB kommer ha samma pris som PP när du listar fares - det är först när YQ räknas ut som skillnaden ses (och skillnaden beror på antal flyg t ex).

Om det finns en fast skillnad Smart - Pro - Pro Bio vet jag ej.

Om det finns tillgänglighet i önskade B-klass tariffhinken (fare bucket), så finns den i Smart, Pro och Pro Bio. Vilken fare som finns tillgänglig beror då på förköps- och övernattningskrav och eventuella andra regler. På så vis tror jag inte det spelar roll i sökningen. Jag tror alltså att det räcker att söka fram i itamatrix med FC=B på SK+ routing.

Jag tror *BPR är PPB, OPR är PP. Men som sagt, PPB kommer ha samma pris som PP när du listar fares - det är först när YQ räknas ut som skillnaden ses (och skillnaden beror på antal flyg t ex).

Om det finns en fast skillnad Smart - Pro - Pro Bio vet jag ej.
Mitt minne säger att det stämmer och står i början av fare beskrivningen.

PPB, finns väl inte i C i poäng tabellen?
Hade en sån uppe när jag skulle boka en inrikes här om veckan, men vågade inte chans att den skulle ge bra med poöng. Full Flex ger bara 1200p medans en PPB i D och Z ger 1600.

Någon som vet om det är så att PPB i C ger mindre poäng än motsvarande Z och D?

PPB, finns väl inte i C i poäng tabellen?
Hade en sån uppe när jag skulle boka en inrikes här om veckan, men vågade inte chans att den skulle ge bra med poöng. Full Flex ger bara 1200p medans en PPB i D och Z ger 1600.

Någon som vet om det är så att PPB i C ger mindre poäng än motsvarande Z och D?
Jag har en liknande bokning inom kort så då vet jag med säkerhet. Men det jag hört av andra på BC är att det kommer bli poäng efter C-klass i Plus Pro, dvs sämre intjäning.

Toppen