Senaste nytt

Hinner man in till Shanghai på 5 timmars mellanlandning

bankb

Medlem
Liten uppdatering från hemresan, funkade lika smidigt i 144/24 kön. Nästan tomt på folk, misstänker att många inte vet om att de kan gå i den kön när de bara ska göra en transfer. Tycker det verkar osannolikt att det ”bara” står 3-4 personer som ska byta flyg internationellt på PVG.

En del kanske har ett visum så de måste stå i den andra kön?

Hur som haver, riktigt smidig upplevelse, funkar kanon med e-ticket eller resplan digitalt. Provat båda vägarna och såg idag att det stod en skylt som just säger, förbered dig och ta fram e-ticket eller intinary.
 

bankb

Medlem
Hur var Shanghai da?

Ska väl vara lite försiktig med att ge ett omdöme efter mindre än två timmar i stan. Men jämfört med Hong Kong, KL, Bangkok, Seoul, så är väl sammanfattningen att jag inte tror det finns så mycket mer att tillföra i upplevelseväg förutom sevärdheter/turistattraktioner. Kan ju vara helt ute och cykla, men känner inte att jag kommer åka hem och bevaka bonusresor till Shanghai för att hänga med familjen.
 

RobHK

Medlem
Jag åker till Shanghai i jobbet 5-6 gånger per år nu, har åkt regelbundet till Shanghai sen slutet på 2011. Det mest spännande med att åka dit är att få uppleva hur landet och människorna förändras. Detta har ju pågått i enorm hastighet sen tidigt 90-tal eller så, så mycket har man ju missat. Det är ändå det jag uppskattar mest med att åka dit frekvent. Är väldigt fascinerad över kineser och hur deras påverkan på världen till och med börjar märkas i lilla Sverige. Det kommer ju knappast bli mindre i framtiden heller.. I övrigt gillar jag inte alls att resa dit längre, utan ser det som en obekvämlighet jag måste ta för att ha jobbet jag har.

Det har kommit på förslag flera gånger att jag kanske till och med borde vara baserad i Shanghai, det är helt uteslutet för mig. Livskvaliten i Hongkong med natur överallt runtomkring, jämfört med att bo i mega-staden Shanghai med dålig luft, är som två olika världar för mig.
 
Jag åker till Shanghai i jobbet 5-6 gånger per år nu, har åkt regelbundet till Shanghai sen slutet på 2011. Det mest spännande med att åka dit är att få uppleva hur landet och människorna förändras. Detta har ju pågått i enorm hastighet sen tidigt 90-tal eller så, så mycket har man ju missat. Det är ändå det jag uppskattar mest med att åka dit frekvent. Är väldigt fascinerad över kineser och hur deras påverkan på världen till och med börjar märkas i lilla Sverige. Det kommer ju knappast bli mindre i framtiden heller.. I övrigt gillar jag inte alls att resa dit längre, utan ser det som en obekvämlighet jag måste ta för att ha jobbet jag har.

Det har kommit på förslag flera gånger att jag kanske till och med borde vara baserad i Shanghai, det är helt uteslutet för mig. Livskvaliten i Hongkong med natur överallt runtomkring, jämfört med att bo i mega-staden Shanghai med dålig luft, är som två olika världar för mig.
Håller helt med. Shanghai är en riktigt tråkig stad.
Har också en stående "fråga" med att bli expat där men - nej tack.
Kanske blir en öppning i Japan och då är valet lätt (även om det inte är ett val :))
 

jumbooze

Medlem
Vad står det på kön för transfer visa?
Kommer kanske ha ett 4h transfer intl -> intl här snart och känner att det inte skadar att förbereda sig...
 

bankb

Medlem
Vad står det på kön för transfer visa?
Kommer kanske ha ett 4h transfer intl -> intl här snart och känner att det inte skadar att förbereda sig...

24/144 transit visa, längst bort till vänster i passkontrollen. Som sagt, extremt snabbt fixat när jag var där. Men sägs ju också kunna ta lite tid.

I övrigt är det ett lite märkligt förfarande att man inte kan göra internationell transfer airside.

Inte stött på det tidigare.
 
Toppen