Senaste nytt

Hinner man in till Shanghai på 5 timmars mellanlandning

Dr. Miles

Expert
Om du troligen inte kommer att besöka Shanghai inom en förutsägbar framtid, kan det vara värt att ta dig till till stan.
Men annars skulle jag rekommendera dig att stanna på flygplatsen.

Longyang station där maglev går till/från flygplatsen ligger inte i centrum.
Avståndet mellan Longyang station och People's Square (Renmin Guangchang) är ca 12 km, vilket motsvarar ungefär avståndet mellan Sergels torg och Kista eller avståndet mellan Göteborgs centralstation och Askim.
 

agehall

Medlem
Det finns ingen prio-kö om man ska in på 24/144h transitvisum. Det kan gå jättefort eller så är det bara en kassa öppen och den är upptagen av en familj med pass som inte verkar 100% äkta - då tar det tvärstopp och det spelar ingen roll om man kommer i economy eller First. Been there, Done that.
 

bankb

Medlem
Hur är lounge utbudet om jag skulle välja att stanna kvar?

Går det att komma till immigration och se kön innan man bestämmer sig för om jag ska åka in eller inte?
 
Eftersom du anländer med SAS så är det högst troligt att du måste gå genom passkontrollen ändå, även vid Transfer. Det är bara vid ett fåtal connections som man kan göra transfer airside, SAS brukar inte höra till dem.

När du väl är igenom passkontrollen så kan du ju ta en flukt på klockan för att se hur mycket tid du har kvar.

Om du inte lyckas få ett boardingpass för din connection före ankomst så måste du se till att ha hela din bokning mm utskriven på papper för att det ska gå så smidigt som möjligt. Annars kan det ta onödigt lång tid.

Trafiksituationen i Shanghai är svår att förutse så om du väljer taxi fram och tillbaka så hade jag inte chansat. Maglev + tunnelbana är pålitligare men det tar ändå tid.

Köerna genom passkontroll och security vid avgång kan ibland vara olidligt långa, och ibland nästan helt tomma. Jag brukar alltid se till att komma till flygplatsen minst 2 timmar innan avgång, gärna 2,5 timmar.

Air China loungen är ändå ganska ok tycker jag. En hyfsad buffé, ok wifi och duschar. Trots sin storlek så kan den vara ganska trång ibland, men lika ofta kan den vara ganska luftig och "folktom", allt beroende på vilka avgångar.
 

Thornado

Medlem
vi gick vid 144 timmars visum kön

Ingen erfarenhet om hur det ser ut med att ta sig in igen då jag flög ut från Beijing.

Hur lyckades du med det här (både att faktiskt komma in i landet och sen ut igen utan problem) om du flög in till Shanghai och sen ut från Beijing? Hur reste du mellan städerna? Om du reser in till Shanghai på 144h-transitvisum så måste du väl ändå hålla dig i Shanghairegionen och även lämna landet därifrån och kan inte t.ex. åka tåg till Beijing och flyga därifrån?
 

nissefalk

Medlem
Hur lyckades du med det här (både att faktiskt komma in i landet och sen ut igen utan problem) om du flög in till Shanghai och sen ut från Beijing? Hur reste du mellan städerna? Om du reser in till Shanghai på 144h-transitvisum så måste du väl ändå hålla dig i Shanghairegionen och även lämna landet därifrån och kan inte t.ex. åka tåg till Beijing och flyga därifrån?

Kanske lite otydligt men ville i mitt inlägg bara nämna att jag inte hade någon tidsaspekt på hur det ser ut att lämna Shanghai, reste naturligtvis från Shanghai till annat land, i mitt fall gick resan från Shanghai till Tokyo-Seoul-Hong Kong och därifrån till Beijing och vidare till Köpenhamn

EDIT, Att jag inte hade någon tidsaspekt för att lämna Shanghai inom timmarna efter SAS kärran från Köpenhamn landat......
 
Last edited:

bankb

Medlem
Eftersom du anländer med SAS så är det högst troligt att du måste gå genom passkontrollen ändå, även vid Transfer. Det är bara vid ett fåtal connections som man kan göra transfer airside, SAS brukar inte höra till dem.

När du väl är igenom passkontrollen så kan du ju ta en flukt på klockan för att se hur mycket tid du har kvar.

Om du inte lyckas få ett boardingpass för din connection före ankomst så måste du se till att ha hela din bokning mm utskriven på papper för att det ska gå så smidigt som möjligt. Annars kan det ta onödigt lång tid.

Trafiksituationen i Shanghai är svår att förutse så om du väljer taxi fram och tillbaka så hade jag inte chansat. Maglev + tunnelbana är pålitligare men det tar ändå tid.

Köerna genom passkontroll och security vid avgång kan ibland vara olidligt långa, och ibland nästan helt tomma. Jag brukar alltid se till att komma till flygplatsen minst 2 timmar innan avgång, gärna 2,5 timmar.

Air China loungen är ändå ganska ok tycker jag. En hyfsad buffé, ok wifi och duschar. Trots sin storlek så kan den vara ganska trång ibland, men lika ofta kan den vara ganska luftig och "folktom", allt beroende på vilka avgångar.

Aha, det här var en intressant aspekt, behöver jag ändå igenom passkontrollen så får jag ju kolla läget då.

Behöver jag även ha fysiskt boarding card? Flyger vidare med Asiana och har checkat in hela vägen och har det digital, men det kanske inte funkar?
 
Toppen