mha321
Medlem
Isåfall är det en utbildningsfråga för de som hjälpt mig att faktiskt göra en sådan förändringSom du vet, man får inte ändra en redan påbörjad bonusresa. Jag tror att det är därför.
Jag tror inte att det var en utbildningsfråga.
Isåfall är det en utbildningsfråga för de som hjälpt mig att faktiskt göra en sådan förändringSom du vet, man får inte ändra en redan påbörjad bonusresa. Jag tror att det är därför.
När det är irregular operation så kan de självklart boka om även om man reser med en bonusresabiljett, men de som hjälpte mig inte kunde boka om mig till en tidigare flight när jag bad dem (jag reste med en bonusresabiljett).Isåfall är det en utbildningsfråga för de som hjälpt mig att faktiskt göra en sådan förändringuppenbarligen har antingen de som hjälpt mig eller de som inte hjälpt dig fel. Jag har dock ingen aning om vilken av dem som är rätt och vilken som är fel...
Jag har bokat om sista inrikesbenet i en bonusresa från Arlanda till tidigare flight. Detta var iofs för kanske runt tio år sedan. Tror det helt beror på dagsformen, bokningsläget, välviljan, månens position, och liknande svåranalyserade faktorer...Som du vet, man får inte ändra en redan påbörjad bonusresa. Jag tror att det är därför.
Ehh, den logiken fungerade inte när jag försökte boka om mig till en tidigare flight från Köpenhamn till Stockholm när jag reste med en bonusresabiljett.I vissa fall bör det även vara i SAS intresse med en ombokning om exempelvis bokad flight är full och önskad halvtom. Gissar att de glatt struntar i ombokningsreglerna för bonusresor då.
Ja, det var snällt av SAS.Förra torsdagen bad jag kundtjänsten om att bli ombokad till senare flyg från LLA-ARN (skulle flyga 17:05 på fredagen men ville åka 19:30 på fredagen) men fick som svar att eftersom jag reste på ungdomsbiljett skulle det kosta 450 kr medan en ny biljett skulle kosta 506kr. Alltså mer värt att köpa en ny biljett och ta flyget som passar bäst.
Ringde senare på torsdagskvällen och gjorde ett nytt försök denna gång pratade jag med Tallinn. Knappt fem minuter senare var jag ombokad till 19:30 flyget utan kostnad. Bra service tycker jag!
PENALTIES
CANCELLATIONS
ANY TIME
TICKET IS NON-REFUNDABLE.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
FOR NON REFUNDABLE TICKETS YQ/YR DOMESTIC/
INTERNATIONAL FEES WILL NOT BE REFUNDED.
------------------------------------------
REFUND OF OTHER UNUSED TAXES/FEES/CHARGES
PERMITTED
CHANGES
ANY TIME
PER TICKET CHARGE SEK 350 FOR REISSUE.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
INFANTS FREE OF CHARGE
----------------------------------------
ORIGIN/DESTINATION OF FARE COMPONENT MAY NOT BE
CHANGED.
-----------------------------------------
REBOOKING CHARGE SEK 350 PER TRANSACTION
INCLUDING VAT SEK 20 XS TAX
IN CASE OF CHANGE TO HIGHER SK YOUTH GO FARE
CHARGE SEK 350 PER TRANSACTION INCLUDING VAT SEK
20 XS TAX AND CHARGE DIFFERENCE BETWEEN FARE PAID
AND HIGHER SK YOUTH GO FARE.
FOR AUTOMATIC REISSUE PENALTY FEE MUST BE
COLLECTED ON AN EMD.
FOR MANUAL REISSUE ON AN EMD OR AS DU TAX PENALTY
FEE MUST REMAIN NON REFUNDABLE.
REBOOKING/REISSUE/PAYMENT MUST BE MADE IN ONE
TRANSACTION NOT LATER THAN 1 HOUR BEFORE DEPARTURE
OF EITHER THE FLIGHT BEING CHANGED OR THE NEW
FLIGHT WHICHEVER IS EARLIER.
Precis! Det är vad han den första jag pratade med hänvisade till. Alltså gjorde han rätt då prisskillnaden var 100kr. Men vad gäller han i Tallinn? Gjorde han fel eller kan de göra så om de vill?Ja, det var snällt av SAS.
Enligt biljettreglerna, ombokning av SAS ungdomsbiljett inrikes (Sverige) kostar 350 SEK + prisskillnad.
Kod:PENALTIES CANCELLATIONS ANY TIME TICKET IS NON-REFUNDABLE. NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING. FOR NON REFUNDABLE TICKETS YQ/YR DOMESTIC/ INTERNATIONAL FEES WILL NOT BE REFUNDED. ------------------------------------------ REFUND OF OTHER UNUSED TAXES/FEES/CHARGES PERMITTED CHANGES ANY TIME PER TICKET CHARGE SEK 350 FOR REISSUE. NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING. INFANTS FREE OF CHARGE ---------------------------------------- ORIGIN/DESTINATION OF FARE COMPONENT MAY NOT BE CHANGED. ----------------------------------------- REBOOKING CHARGE SEK 350 PER TRANSACTION INCLUDING VAT SEK 20 XS TAX ----------------------------------------- IN CASE OF CHANGE TO HIGHER SK YOUTH GO FARE CHARGE SEK 350 PER TRANSACTION INCLUDING VAT SEK 20 XS TAX AND CHARGE DIFFERENCE BETWEEN FARE PAID AND HIGHER SK YOUTH GO FARE. ----------------------------------------- FOR AUTOMATIC REISSUE PENALTY FEE MUST BE COLLECTED ON AN EMD. FOR MANUAL REISSUE ON AN EMD OR AS DU TAX PENALTY FEE MUST REMAIN NON REFUNDABLE. ----------------------------------------- REBOOKING/REISSUE/PAYMENT MUST BE MADE IN ONE TRANSACTION NOT LATER THAN 1 HOUR BEFORE DEPARTURE OF EITHER THE FLIGHT BEING CHANGED OR THE NEW FLIGHT WHICHEVER IS EARLIER.
Kanske han/hon trodde att din flight skulle ha varit påverkad av strejk därför han/hon bokade om dig gratis?Precis! Det är vad han den första jag pratade med hänvisade till. Alltså gjorde han rätt då prisskillnaden var 100kr. Men vad gäller han i Tallinn? Gjorde han fel eller kan de göra så om de vill?
Glömde kanske nämna att det var torsdagen förra veckan. Strejken började nu i måndags om jag inte är ute o cyklar. Hur som var det inget jag hade förväntat utan tänkte bara att ett till försök kan inte skada innan jag köper en ny biljett.Kanske han/hon trodde att din flight skulle ha varit påverkad av strejk därför han/hon bokade om dig gratis?