Senaste nytt

Hilton Vienna Danube Waterfront

rsimon

Medlem
Kan man köpa en biljett som räcker både på lokaltåget och tunnelbanan?
Ja, enkelbiljett € 4,30.
 

Treo

Medlem
Danube ligger lite ”off” men som skrivet finns utmärkt lokaltrafik, det finns åtminstone 24-48-72 h biljetter.
Trevlig lounge med bra utsikt och bra både frukost och kvällsservering.
Stora frukosten slamrig och påminde om en skolbespisning när vi var där.
Jag skulle välja Park nästa gång.
 

Tostarp

Medlem
Jag bor i Wien flera ggr i månaden. Gillar Danube bäst då det är lite lugnare där. Plaza har en klassisk trevlig executive lounge och är mitt i stan. Park är 'för stort' för min smak. Danube har som påpekats en slamrig frukost, men frukosten i loungen är bra (dock ingen frukost i loungen Lö-Sö). Park o Plaza brukar vara snordyra (tex förra veckan €983 för ett enkelrum !!!), men betalar du inte själv så är det ju ok.

Men allt beror helt o hållet på vad ni ska göra? Har du status? Var ska ni vara under dagarna? Gillar du att 'gå på stan'? Disco? Eller softar du hellre med en GT i en soffa?

Jag har pga av priset valt Doubletree vid Schönbrunn några ggr och det är inte mycket att skryta med, MEN några ggr har jag blivit uppgraderad till deras sviter på Sydsidan med en absolut fantastisk utsikt över slottet och slottsparken. Dessa sviter är nyrenoverade och MYCKET trevliga. Kräver dock lite taxi/t-bana men kan vara värt det om du tex har äkta hälft med. Men återigen beror på vad du ska göra i Wien...
 

Glenn E

Medlem
Tar upp tråden för jag plus tjej ska åka till Wien i april. Flyger Ryanair direkt från Göteborg och anländer kl 22 en fredag så bokade Doubletree vid slottet en natt. Sedan Park Hyatt lördag natt och Hilton Park söndag natt. Flyger tillbaka klockan 19.
Så på lördag blir det kanske slottsbesök.
Vad mer ska man hitta på i Wien?
Har Hilton Diamond och Hyatt Globalist.
 

rsimon

Medlem
Vad mer ska man hitta på i Wien?
Det är ju en kompakt resa men på lördagen har ni nära till slottet Schönbrunn, som du skriver. Om ni är intresserade av det besök det, sedan kan ni promenera i den tillhörande slottsparken västerut till Hietzing. Där har Plachutta en av sina restauranger. Perfekt för en lunch-schnitzel eller annan wiensk mat, de är utmärkta. De finns även inne i stan vid Stubentor/Wollzeile.

Inne i stan så kommer ni bo mitt i innersta, historiska centrum. Besök shoppinggatorna Kohlmarkt (delikatessbutiken Julius Meinl öppet till kl. 18), Graben, Stephansplatz med domkyrkan, Kärntner Strasse. En bra restaurang på kvällen (bokas) kan vara Meierei i Stadtpark. Klassiska rätter och moderna rätter på menyn och en stor ostbuffé om man är road av sånt.

Söndag, ta spårvagn 38 till förstaden Grinzing. Pittoresk låg bebyggelse och många Heurigen, dvs vinkrogar. I april är det rimligt att sitta på en uteservering med vinrankor som tak och dricka lokala viner. Vill ni besöka ett konstmuseum, ta Leopold Museum i Museumsquartier för världens största samling av Egon Schieles expressionism.

Från Hilton tar ni tre steg över gatan till stationen Wien Mitte och tar REX7 eller S7 till flygplatsen. 4,30 EUR kostar det och tar 21-27 minuter. Ha så kul!
 
Toppen