Senaste nytt

Hilton Slussen har dragit ner på förmån

mha321

Medlem
Nu är det här OT men hur ser det ut på andra hotell? Hur mycket kostar det att erbjuda som hotell? Varför Chromecast och inte Apple TV?

Chromecast är betydlig mer device oberoende. Resultatet blir troligen att den är ett snäpp mindre bra för Apple användare, men betydligt bättre för användare av andra plattformar. Och därmed ett bättre alternativ för hotellen.

Det kostar ingenting i sig att erbjuda det, en Chromacast går på under 300 spänn. Däremot brukar de vilka ha någon lösning för att associera enheterna med varandra annat än default, typ via qr kod. Dessa har säkert en subscription kostnad - även om en så stor kedja som Hilton lätt skulle kunna ta fram en egen...

Men hur man än vänder på det lär det vara betydligt billigare än att ha kabel kanalerna. Å andra sidan blir de av med de allra sista intäkterna från pay per view...


Vad gäller erfarenheter så tycker jag spontant det känns som det är på väg in delvis underifrån, lite på samma sätt som wifi en gång i tiden. När wifi var gratis på låg och mellanklass hotell och svindyrt på finare hotell, i många fall pga att de satt fast i långa avtal. Jag kan tänka mig att det är likande med detta stöd - jag har mest sett det på mellanklass hotell. Men det dyker så sakta upp på fler - numera är det ju värt att slå på tvn på rummet igen...

Den fundamentala frågan är väl enklare. Möjliggöra streaming från egna konton på TVn antingen direkt i TV eller via egna devices. Där ligger väl mer rubriker som ”skandal”

Det är ett j-a otyg med de lösningar där man ska logga in med tex sina egna Netflix credentials direkt i tvn, och borde förbjudas :) dels tar det ju lätt en halvtimme att bara komma igång, dels går det rakt emot hur man ska hantera lösenord... (nej Netflix lösenordet är inte det viktigaste i världen, men det handlar om mönster och vanor som uppmuntras och ställer till stora problem).

En riktig streaming möjlighet bör man definitivt ha dock. Och i dagsläget är Chromacast systemet överlägset på det. Det som snarast händer där är att tv kommer med inbyggd Chromacast så de inte ens behöver en extra device. Tycker det är just det man börjar se på fler och fler hotell nu.
 

Mangostan

Medlem
Stockholm. Snikrum två snäpp upp till Executive med utsikt. Loungen serverar ej sprit. Personalen i repan kan ej svenska. Även om min engelska är acceptabel vill jag inte tala på ett främmande språk i mitt eget land. Anställ svensktalande personal eller lägg ner. Jag bor i närheten och bokar bara i samband med julbord eller andra högtider, men nu är jag klar med Slussen. HHD. Hilton har problem.
 
Last edited:

Abbs

Medlem
Stockholm. Snikrum två snäpp upp till Executive med utsikt. Loungen serverar ej sprit. Personalen i repan kan ej svenska. Även om min engelska är acceptabel vill jag inte tala på ett främmande språk i mitt eget land. Anställ svensktalande personal eller lägg ner. Jag bor i närheten och bokar bara i samband med julbord eller andra högtider, men nu är jag klar med Slussen. HHD. Hilton har problem.
Löjligt klagomål.
 

Senator

Moderator
Stockholm. Snikrum två snäpp upp till Executive med utsikt. Loungen serverar ej sprit. Personalen i repan kan ej svenska. Även om min engelska är acceptabel vill jag inte tala på ett främmande språk i mitt eget land. Anställ svensktalande personal eller lägg ner. Jag bor i närheten och bokar bara i samband med julbord eller andra högtider, men nu är jag klar med Slussen. HHD. Hilton har problem.

Löjligt klagomål.

Det finns mycket man kan önska sig från kundupplevelsen på Hilton Slussen men fundera på följande:

1. Är målgruppen till Hilton Slussen primärt ”staycation” gäster från förort, Söder, Vasastan, Kungsholmen, Östermalm eller kan det som ett internationellt varumärke kanske vara just det, internationella gäster?

2. I mitt nyhetsflöde har det skrivits väldigt mycket om hur både hotell men framförallt restaurangbranschen har svårt med rekrytering efter Coronakrisen.

Så om jag hade varit General Manager på Hilton hade jag fokuserat på behoven till min primära målgrupp balanserat med vilken tillgång på arbetskraft jag har i marknaden.

Tror faktiskt inte det är något medvetet val att undvika svensktalande personal. Det är nog mer en reflektion hur arbetsmarknaden ser ut för tillfälle. Men om det skulle vara ett medvetet val, skulle jag förstå det ut ett positioneringsperspektiv.
 

GOTBound

Medlem
Min upplevelse av personalen nu i helgen var väldigt positiv både av de nya och de som varit med ett tag.
Frontdesken utmärkt, professionellt men ändå personligt. Full Diamond recognition enligt instruktionsboken med tillägget vi uppskattar att du än en gång väljer vårt hotell följt av ett lite mer personligt typ: kul att du se dig är här igen GOTBound vi önskar dig en lika trevlig vistelse som vanligt säga bara till om det är något vi kan göra för er [fast på engelska].
Jag fick lite gliringar igår på BC träffen igår över min stay-history i år på Hilton Slussen, eller vad säger du @Rickard_O…

Personalen var överlag väldigt måna att vi hade det bra under hela vår vistelse, damen som bemannade lounge-baren i Eken fredag och lördag var helt underbar med en stor portion humor. Lounge-buffén var väl så riklig om än mycket glutenbaserat.
Nya tv:n har redan avhandlats, inget fel på tv:n i sig, don’t hate the player hate the game, typ.

/OT
Spammar jag tråden så får mod flytta mina inlägg.
 
Problemet med Slussen är att hotellet inte håller den internationella klass som andra Hiltonhotell i huvudstäder gör, tex Amsterdam, Berlin, Podgorica, Sao Paulo, Buenos Aires, Bogota, Managua etc och samtidigt finns det många andra bra hotell i Stockholm som kostar lika mycket eller mindre per natt. Okej, nu är det pandemi men jag jämför med innan krisen.
 

Tonton

Medlem
Problemet med Slussen är att hotellet inte håller den internationella klass som andra Hiltonhotell i huvudstäder gör, tex Amsterdam, Berlin, Podgorica, Sao Paulo, Buenos Aires, Bogota, Managua etc och samtidigt finns det många andra bra hotell i Stockholm som kostar lika mycket eller mindre per natt. Okej, nu är det pandemi men jag jämför med innan krisen.

Fair point! Håller med dig.

Inget fel på slussen iofs - men samtidigt ingenting som gör att jag rekommenderar det över andra trevliga hotell i stan. Det är enbart för poängen/stays jag bor på Slussen, annars hade jag valt andra hotell.
 

Isak21

Medlem
Med risk för OT brukar jag fantisera / dagdrömma om att Hilton skulle köpa upp typ Scandic och göra om de flesta till typ DoubleTree - förutom koncept-hotellen i storstäderna kanske som fick va curio/Canopy/ eller vad som nu passar.
Det hade varit väldigt värt att kunna samla ihop nöd-nätter på fler ställe än bara Slussen.
 

pswe

Medlem
Med risk för OT brukar jag fantisera / dagdrömma om att Hilton skulle köpa upp typ Scandic och göra om de flesta till typ DoubleTree - förutom koncept-hotellen i storstäderna kanske som fick va curio/Canopy/ eller vad som nu passar.
Det hade varit väldigt värt att kunna samla ihop nöd-nätter på fler ställe än bara Slussen.
De har ju provat Scandic en gång redan… lär inte hända igen. De fokuserar på tillväxtmarknader.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

Isak21

Medlem
Jäklar,,,, mellan 2001-2007. Fanns Hilton honors på den tiden? En annan var liksom kraftigt minderårig på den tiden.

Slänger pliktskyldigt in en uppgradering för att hålla trådfokus:

Hotell: Conrad Algarve
Datum: Nov 21
Bokat: billigaste
Uppgradering: 2-3 snäpp upp till King Grand Deluxe With Balcony Pool View eller nå sånt. Mycket nöjd, supermysigt hotell som dock ligger off, så fokus bör nästan vara att hålla sig på plats.
 
Toppen