mha321
Medlem
Nu är det här OT men hur ser det ut på andra hotell? Hur mycket kostar det att erbjuda som hotell? Varför Chromecast och inte Apple TV?
Chromecast är betydlig mer device oberoende. Resultatet blir troligen att den är ett snäpp mindre bra för Apple användare, men betydligt bättre för användare av andra plattformar. Och därmed ett bättre alternativ för hotellen.
Det kostar ingenting i sig att erbjuda det, en Chromacast går på under 300 spänn. Däremot brukar de vilka ha någon lösning för att associera enheterna med varandra annat än default, typ via qr kod. Dessa har säkert en subscription kostnad - även om en så stor kedja som Hilton lätt skulle kunna ta fram en egen...
Men hur man än vänder på det lär det vara betydligt billigare än att ha kabel kanalerna. Å andra sidan blir de av med de allra sista intäkterna från pay per view...
Vad gäller erfarenheter så tycker jag spontant det känns som det är på väg in delvis underifrån, lite på samma sätt som wifi en gång i tiden. När wifi var gratis på låg och mellanklass hotell och svindyrt på finare hotell, i många fall pga att de satt fast i långa avtal. Jag kan tänka mig att det är likande med detta stöd - jag har mest sett det på mellanklass hotell. Men det dyker så sakta upp på fler - numera är det ju värt att slå på tvn på rummet igen...
Den fundamentala frågan är väl enklare. Möjliggöra streaming från egna konton på TVn antingen direkt i TV eller via egna devices. Där ligger väl mer rubriker som ”skandal”![]()
Det är ett j-a otyg med de lösningar där man ska logga in med tex sina egna Netflix credentials direkt i tvn, och borde förbjudas
En riktig streaming möjlighet bör man definitivt ha dock. Och i dagsläget är Chromacast systemet överlägset på det. Det som snarast händer där är att tv kommer med inbyggd Chromacast så de inte ens behöver en extra device. Tycker det är just det man börjar se på fler och fler hotell nu.