Senaste nytt

Hertz - underkänd kreditcheck

Skönt. Är det inte så att biluthyraren reserverar en ganska hutlös summa. Kanske kortutgivaren inte tyckte om detta belopp och kortet slog i taket? Låter dock märkligt i mina öron

Skönt. Är det inte så att biluthyraren reserverar en ganska hutlös summa. Kanske kortutgivaren inte tyckte om detta belopp och kortet slog i taket? Låter dock märkligt i mina öron

Nej, det var alltså den riktiga kreditupplysning som inte gick igenom. Dvs inte depositionen via kreditkort. Fick inte ens chans att betala.

Hur som helst skönt att det löste sig. Dock något försenad....

Skriver de i policyn att de kan ta ut en kreditcheck? Mycket märkligt...
Ja, paragraf 11 f.

(https://www.hertz.se/rentacar/misc/index.jsp?targetPage=rental_agreement.xml)

VÅR HÄVNINGSRÄTT M.M.
Utöver vad som anges i Hyresavtalet har vi rätt att häva Hyresavtalet eller, förekommande fall,
neka dig från att ingå Hyresavtal, om:

(a) du inte fullgör dina betalningsåtaganden gentemot oss och inte betalar inom skälig tid efter
det att vi påmint dig om detta;
(b) det betal- eller kreditkort du har angivit i samband med bokningen eller upphämtningen
upphör att gälla;
(c) du under Hyrestiden blir upptagen på Biluthyrarna Sveriges informationslista;
(d) du i övrigt åsidosätter bestämmelse i Hyresavtalet, vars iakttagande är av väsentlig
betydelse för oss;
(e) du inte uppvisar giltigt fysiskt körkort eller ditt körkort inte går att scanna i våra terminaler;
eller
(f) din kreditupplysning nekas.

Vore ju smidigt om man kunde ge dom tillåtelse att göra kreditupplysningen vid bokningstillfället -- om dom nu vill göra en kontroll -- inte 5 min innan man ska plocka ut bilen.

Jag har också råkat ut för detta med kreditcheck på Hertz två ggr. Verkar vara något nytt påfund de har börjat med. Jag hänvisade till att jag aldrig behövt göra detta tidigare samt att jag är President Circle. Efter lite tjafsande lyckades de fixa det hela första gången. Andra gången fick de göra en ny bokning och lägga in samma pris men då tappade jag poängen/kampanjen.

Jag tror att om man kan få in medlemsnumret vid bokning så slipper man kreditkollen. Någon som lyckats lägga in medlemsnr på en kampanjbokning? Hertz hävdar att detta måste göras vid bokningstillfället.. Lite dumt med en log på säg 10 kreditkontroller under ett halvår om man har 10 hyror. Verkar inte rimligt och har som sagt inte varit med om det tidigare..

Skall man inte få ett brev från UC (eller liknande) om en "riktig" kreditupplysning görs? Om ni inte fått det känns det som någon annan form av kreditupplysning görs - men mot vad?

• Gilla
Reactions: hco
Sixt kör också kreditupplysning, men bara om du inte hyrt bil av dom på en längre period (6 månader eller så) så inte vid varje hyra

• Gilla
Reactions: hco
Skall man inte få ett brev från UC (eller liknande) om en "riktig" kreditupplysning görs? Om ni inte fått det känns det som någon annan form av kreditupplysning görs - men mot vad?
Det kan säkert ta någon dag att få det.
Om det inte sker kan man anta att firmorna har en egen databas någonstans med intressanta GDPR-frågor på det.

Det kan säkert ta någon dag att få det.
Om det inte sker kan man anta att firmorna har en egen databas någonstans med intressanta GDPR-frågor på det.
Har man digital brevlåda så kan man få den dit. Tog mig cirka 24 timmar att få brevet från UC efter en kreditupplysning (dock inte gjort av ett hyrbilsföretag).

Toppen