Senaste nytt

Hertz Sverige vill ha 1500kr för repa på en fälg

Mikeswe

Medlem
Nja, poängen är väl om man inte orsakat någon skada så skall man väl inte heller debiteras för den. För mig som hyr bil hyggligt mycket så är det billigare att betala de skador jag orsakar än köpa försäkring. Det är dock i tjänsten, privat tar jag försäkring..

Kan definitivt hålla med om att man INTE skall debiteras för en skada om man inte orsakat den. Men det finns ju många rapporter om hur även etablerade bolag agerar.

Hyr också bil väldigt frekvent, men i en av 100 hyror kan ju olyckan vara framme (som gången i Panama där en lastbil slog upp en stor stenbumling som flög rakt in i karossen därefter rutan, och orsakade en glad+kaross skada på c:a 15.000 sek. Spik i däcken på motorväg har man råkat ut för ett par ggr.), och ett antal ggr har man faktiskt råkat ut för incidenter som trådskaparen nu råkat ut för (skador som hyrbilsbolaget säger finns, men man inte säkert ansvarat för).

Vet faktiskt inte om det är värt att tänka att med tanke på att “man hyrt bilar 60 ggr förrut utan att det hänt ngt” så hade det varit helt ok att betala dessa incidenter. Jag var iallafall glad att ha försäkring vid vissa tillfällen.. jag kör iallafall alltid ngn typ av försäkring både privat och i tjänsten..
 

Daniel Bozi

Ny medlem
Uppdatering!

Imorse googlade och hittade jag namn och address till VDn för Hertz Sverige. Jag skrev ett email till honom och förklarade allting, hade med samma bild som här, och sade vad jag tyckte om saken.

Några timmar senare fick jag ett email av Damage Control att ärendet har skrivits av helt! Jag är inte ersättningsskyldig för något!

Det känns jäkla skönt faktiskt, jag tog ett litet glädjeskutt när jag läste det.

Tack till alla som sade att jag skulle stå på mig och föra oväsen kring det här - det funkade!!
 

MMü

Ny medlem
Vi hade hyrbil över helgen och fick redan på måndagen ett mail från Damage Control på Hertz.
Först blev jag lite lätt torr i halsen men sedan insåg jag att de försökte kränga på oss en skada på en bil vi inte ens hyrt. ;)

upload_2021-4-14_15-56-51.png
 

Brandten

Medlem
Vem har rent juridiskt bevisbördan?

Tänker spontant att om man skriver på ett avtal där det står att man ska inspektera bilen innan man kör iväg så gör man det. Hittar man tex en fälgskada så rapporterar man det direkt. Hittar man ingen skada så åker man iväg. Är det skada när man då lämnar tillbaka bilen så betalar man.

 
  • Gilla
Reactions: fcx

trekker

Medlem
Vem har rent juridiskt bevisbördan?

Tänker spontant att om man skriver på ett avtal där det står att man ska inspektera bilen innan man kör iväg så gör man det. Hittar man tex en fälgskada så rapporterar man det direkt. Hittar man ingen skada så åker man iväg. Är det skada när man då lämnar tillbaka bilen så betalar man.

Jag inspekterar alltid bilen och tar ett par kort, men ofta får man ju en smutsig bil (på mindre orter i Sverige på vintern) och då kanske man inte alltid ser skador. Men de ggr jag hittat skador på en bil och gått tillbaks och meddelat dem så skriver de ju bara ner en kratta snabbt i protokollet. Jag hyr iof doch uteslutande hos AVIS och har aldrig haft problem.
 

Homer

Medlem
Vem har rent juridiskt bevisbördan?

Tänker spontant att om man skriver på ett avtal där det står att man ska inspektera bilen innan man kör iväg så gör man det. Hittar man tex en fälgskada så rapporterar man det direkt. Hittar man ingen skada så åker man iväg. Är det skada när man då lämnar tillbaka bilen så betalar man.


I senaste fallet handlade det ju om en skada på en bil vi inte ens hyrt.
 

Kajsan

Medlem
Bevisbördan enligt konsumentverket generellt på uthyraren. Det jag reagerade på i det intressanta inlägget var uthyrarens vägran att avsluta hyresperioden, om hon inte skulle godkänna/påteckna skadeansvaret. Det hoppas jag att de följer upp med. Ingen här i forumet skulle godkänna sådant förfarande.
 

travelmode

Medlem
Problematiken med Hertz och enligt min erfarenhet i just Sverige (utmärkt har det annars funkat utomlands) är att de letar efter minsta möjlighet att debitera en skada. Om du har underlag och ifrågasätter backar de som oftast. Det tråkiga är sälla hyrare som förmodligen inte har underlag exempelvis bilder vid uthyrningen och betalar för en skada de inte orsakat. Noterat att det gäller särskilt centralen i Stockholm tyvärr.
 
Toppen