Daniel Bozi
Ny medlem
Tjena! Den 9:e juni hyrde jag en bil i några timmars tid från T-centralen i Sthlm, och allt gick frid och fröjd med det. Trodde jag. Den 13:e juni får jag ett mail från "Damage Control" att de identifierat en repa på en fälg som är mellan 1-5cm lång och att jag skall betala 1500kr för detta. Se bilden för repan (var redo att zooma in på bilden!)
Sjukt va?
Det sjuka i sammanhanget är att enligt Hertz är repor på fälg kortare än 5cm att klassa som "normalt slitage" och är ej ersättningskrävande. De har skickat bilder på "skadan" (ja, det är en synlig repa) men de har inga före-bilder som visar att det var jag som orsakade repan. Ingen vet var/hur repan har kommit till alltså, men den identifierades först efter min en-dags uthyrning.
De är helt icke-tillmötesgående och vägrar att gå med på något annat än att jag skall betala för deras skada. Känner att detta är helt orättvist och är en principiell sak jag inte kan släppa.
Vad tycker ni jag skall göra? Vilka dokument eller andra bevis kan jag kräva?
Jag inspekterade bilen både när jag hämtade samt lämnade tillbaka den men tog inga bilder. Hertz har inte motiverat varför just denna skada är värre än "normalt slitage" och har som sagt heller inte visat några före-bilder som ju egentligen skulle bevisa att felet tillkom då jag hade bilen. I kontraktet står det heller inget om att man måste inspektera bilen själv innan man kör ut den.
Konsumentverket tycker att jag skall vända mig till ARN, men måste man verkligen gå så långt för en repa på en fälg? Uppskattar gärna synpunkter eller egna erfarenheter kring detta, då det är första gången det händer för mig.
Tack!
/Daniel
Sjukt va?
Det sjuka i sammanhanget är att enligt Hertz är repor på fälg kortare än 5cm att klassa som "normalt slitage" och är ej ersättningskrävande. De har skickat bilder på "skadan" (ja, det är en synlig repa) men de har inga före-bilder som visar att det var jag som orsakade repan. Ingen vet var/hur repan har kommit till alltså, men den identifierades först efter min en-dags uthyrning.
De är helt icke-tillmötesgående och vägrar att gå med på något annat än att jag skall betala för deras skada. Känner att detta är helt orättvist och är en principiell sak jag inte kan släppa.
Vad tycker ni jag skall göra? Vilka dokument eller andra bevis kan jag kräva?
Jag inspekterade bilen både när jag hämtade samt lämnade tillbaka den men tog inga bilder. Hertz har inte motiverat varför just denna skada är värre än "normalt slitage" och har som sagt heller inte visat några före-bilder som ju egentligen skulle bevisa att felet tillkom då jag hade bilen. I kontraktet står det heller inget om att man måste inspektera bilen själv innan man kör ut den.
Konsumentverket tycker att jag skall vända mig till ARN, men måste man verkligen gå så långt för en repa på en fälg? Uppskattar gärna synpunkter eller egna erfarenheter kring detta, då det är första gången det händer för mig.
Tack!
/Daniel