Senaste nytt

Hertz Sverige vill ha 1500kr för repa på en fälg

Daniel Bozi

Ny medlem
Tjena! Den 9:e juni hyrde jag en bil i några timmars tid från T-centralen i Sthlm, och allt gick frid och fröjd med det. Trodde jag. Den 13:e juni får jag ett mail från "Damage Control" att de identifierat en repa på en fälg som är mellan 1-5cm lång och att jag skall betala 1500kr för detta. Se bilden för repan (var redo att zooma in på bilden!)

Sjukt va?

Det sjuka i sammanhanget är att enligt Hertz är repor på fälg kortare än 5cm att klassa som "normalt slitage" och är ej ersättningskrävande. De har skickat bilder på "skadan" (ja, det är en synlig repa) men de har inga före-bilder som visar att det var jag som orsakade repan. Ingen vet var/hur repan har kommit till alltså, men den identifierades först efter min en-dags uthyrning.

De är helt icke-tillmötesgående och vägrar att gå med på något annat än att jag skall betala för deras skada. Känner att detta är helt orättvist och är en principiell sak jag inte kan släppa.

Vad tycker ni jag skall göra? Vilka dokument eller andra bevis kan jag kräva?

Jag inspekterade bilen både när jag hämtade samt lämnade tillbaka den men tog inga bilder. Hertz har inte motiverat varför just denna skada är värre än "normalt slitage" och har som sagt heller inte visat några före-bilder som ju egentligen skulle bevisa att felet tillkom då jag hade bilen. I kontraktet står det heller inget om att man måste inspektera bilen själv innan man kör ut den.

Konsumentverket tycker att jag skall vända mig till ARN, men måste man verkligen gå så långt för en repa på en fälg? Uppskattar gärna synpunkter eller egna erfarenheter kring detta, då det är första gången det händer för mig.

Tack! :)
/Daniel
 

Attachments

  • image.png
    image.png
    786,4 KB · Visningar: 1 471
  • Gilla
Reactions: Gus
Vad tycker ni jag skall göra? Vilka dokument eller andra bevis kan jag kräva?

Jag inspekterade bilen både när jag hämtade samt lämnade tillbaka den men tog inga bilder.
Så när du inspekterade bilen så såg du repan? Då borde den också finnas med i skadeprotokollet, tittade du på det?
 

erc

Medlem
Bilden är en smula kornig. Men det ser ut att finnas skador på hjulhusets främre delar. Kan fälgskadan vara kopplad till detta?

Jag har råkat ut för liknande skador tidigare och fått stå för kostnader. Det har aldrig varit så "billigt" som 1500...
 

Daniel Bozi

Ny medlem
Skall svara på era frågor...

1) min egna inspektion var enbart med mina egna ögon, såg inget skadeprotokoll innan uthyrningen påbörjades och tog inga bilder, det var nog mitt egna misstag...

2) de övriga skadorna på främre delen av bilen är inte med i skadeanmälan - ENBART repan på själva fälgen
 

Mikeswe

Medlem
Erfarenhet:

Hertz är skojare. Jag har en egen erfarenhet sedan förra sommaren då jag fick en spik i däcket under en hyra (en olycka, och självklart under min hyra dock).

Hertz agerande var så jäkla dåligt:

• Kände inte något ansvar. Detas slogan “journey on” var definitivt “journey off”. Fick självklart ingen ersättningsbil utan man bad mig hyra ny bil trots att min tredjepartsförsäkring garanterade att de skulle stå för skadan på bilen.

• Eftersom man inte ville byta bil, sade man att man skulle hjälpa mig direkt på verkstaden i Landvetter. efter att ha kört till dem i Landvetter (ca 160km t&r) “ångrade man sig” på plats (trots att de lovat mig per telefon) eftersom den personen inte var på plats. De sade då att det enda sättet var att jag själv fick leta verkstäder,

• Letade upp verkstad dagen efter men Hertz hade inte ens verktygen i bilen (för att låsa upp låsmutter) så efter samtal till Hertz sade en av killarna i Hertz kundtjänst till mig säga åt bilfirman att svetsa bort låsmuttern. Det ville inte däckfirman eftersom det kunde skada fälgen.

• När jag sade detta till annan person hos Hertz kundtjänst var ju detta inget han stod bakom. Moment 22 hela tiden..

• Hyrde bilen igenom 3:e part, som faktiskt själva låg på dem och tyckte det var rent sagt “för j*vligt agerande av Hertz”.

Summa summarum, 3 förlorade semesterdagar med körande och letande efter öppna däckverkstäder i industrisemester, som slutade med återlämnande av hyrbil i förtid endast för att “bli av med den” och hyra av annan firma.

Efter att ha återlämnat bilen, så sade dom att jag inte behövde oroa mig för denna skada.

Efter ca 2 månader kommer ett syrligt mail ifrån “damage control” där de irriterat frågar varför jag inte sagt till!!?!???! Dessutom kostnad för byte av två däck på ca 7.000 spänn.

Jag rekommenderar att efter en skada med Hertz, ringa till dem, spela in samtal mm. Som tur är skrev jag ner namn, datum osv., dessutom hade jag folk med mig när jag pratade med dem.

Jag hade ju försäkring igenom 3:e part, som löste skadan/självrisk osv, men efter att ha skrivit ett långt mail med min personliga syn på detta blufföretag (bifogade mailkonversationer osv.) till alla officiella addresser på Hertz, så skrev Hertz damage control helt plötsligt ner kostnaden med några tusen med kommentaren “hoppas detta kan få dig att hyra av oss framåt”..

Rent relationsmässigt så kändes allt väldigt oseriöst, min relation till Hertz efter många hyror igenom åren avslutades med “kommer aldrig hyra något ifrån detta skitföretag igen”...

Önskar dig verkligen lycka till med detta..
 

Mikeswe

Medlem
Om jag nu lugnar ner mig lite och tar ditt fall ;)..

Jag tror väl att om skadan inte finns i protokollet så är det väl det dom går på.

Problemet är ju idag att man ofta bara “får nyckeln”. Hyresavtalet elektroniskt signerat vid disk osv. Känns ju bara som det är att köra iväg.

Jag brukar dock alltid numera gå igenom varenda skada, verifiera allt i dagsljus, ta bilder på bilen innan jag kör iväg.

Om du är säker på att du inte orsakat skadan, stå på dig. Förutsätter att du kollat i protokollet i ditt hyresavtal om det finns skador i närheten av den skadan de påstår de hittat (detta finns ju i ditt elektroniska hyresavtal).
 

Daniel Bozi

Ny medlem
Förutsätter att du kollat i protokollet i ditt hyresavtal om det finns skador i närheten av den skadan de påstår de hittat (detta finns ju i ditt elektroniska hyresavtal).

ursäkta... mitt "Elektroniska hyresavtal" ?

Det enda avtal jag har är vad som är stipulerat av fakturan samt av de allmänna hyresvillkoren. Har försökt leta efter min bokning på deras webbsida men får inte fram några sökresultat alls. Kanske detta är ett spår som är värt att följa lite noggrannare... hmm...
 

Myllys35

Medlem
Hertz är riktiga skojare (finns en hel tråd om det här). Har aldrig haft en hyra med dem som inte slutat i flera timmars administrativt arbete efter hyran, bedrägeriförsök och annat trams från deras sida. Sedan ett par år tillbaka är jag inte längre kund hos dem.

Skuldfrågan är en sak och kanske lite mer svårbevisat i detta fall. Fundera på vilken bevisning du har för att du inte orsakat repan, enligt bilden tycks det ju iaf finnas en sådan. Jag skulle nog som utgångspunkt utgå från normalt slitage. Du behöver inte nödvändigtvis ta det till ARN. Bestrid deras krav - då ligger bollen hos dem. Inte helt osannolikt att de släpper det isf.
 

Mikeswe

Medlem
ursäkta... mitt "Elektroniska hyresavtal" ?

Det enda avtal jag har är vad som är stipulerat av fakturan samt av de allmänna hyresvillkoren. Har försökt leta efter min bokning på deras webbsida men får inte fram några sökresultat alls. Kanske detta är ett spår som är värt att följa lite noggrannare... hmm...

Ja, kan inte säga om alla stationer har det elektroniskt men senaste 10 gångerna med Hertz och iallafall olika svenska/amerikanska stationer (har som sagt inte hyrt med dem sen förra sommaren), så fick man skriva under ett elektroniskt hyresavtal som mailades direkt till min mail enligt nedan. Detta inkluderade även skadorna. Ett avtal borde du ju fått i någon form (elektroniskt/papper)?

1DA539A9-6FD9-4E37-9553-119BD3BBC6D0.jpeg
 

Voyageur

Medlem
Och jag vill ha 76000kr i konsultarvode per timme! :p klart att Hertz & Co är riktiga skojare från gång till gång och plockar gärna ut varje ersättning de kan.

Stå på dig, ställ rimliga motkrav och känner du att du inte är ansvarig för skadan (se skönhetsfelet) är det en ren princip att ge fan i att betala gör andras skit.

Ställ som krav att du vill se den kalkylerade kostnaden av felet från verkstad. För de 1500kr kommer aaaaaaaaaldrig gå till någon repa i en fälg, förutom till chefens bankkonto på Mallis. Har du inte orsakat skadan, ska du inte heller stå för den.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen