Senaste nytt

Hedh-Escalante nytt recept?

Trist är det.

De marknadsförs som laktos och glutenfria har de alltid gjorts det? Det skulle kunna förklara en del.

Sedan har fabriken lämnat Malmö för Lund, men det är väl en flytt som för många, inte bara fabriker, har inneburit klara förbättringar.
Jag tror att de bara var glutenfria tidigare, så kanske smöret är utbytt mot billigare matfett.

Priset på matfett framförallt smör och kakao har gått upp rejält. Det skulle inte förvåna mig om inflationen har lett till anpassad recept. Kanske en jämförelse av innehålls och näringsförteckning mellan nu och tidigare ger en ledtråd.
Här är innehållsförteckningen från chokladbolle någon gång 2023 (utgångsdatum januari 2024):
1715504550486.png

Hur nytt är detta? Om jag åt den för 2 månader sedan, åt jag den nya eller gamla?

Inte alls en oviktig tråd, jag skulle kalla det för nödvändig konsumentupplysning!

Här är innehållsförteckningen från chokladbolle någon gång 2023 (utgångsdatum januari 2024):
Visa bifogad bild 152942
Edit läser igen, det var redan laktosfri smör på bilden…

Om den numera marknadsförs som laktosfri så är det ju säkert att smöret har byts ut. Oklart mot vad? Misstänker någon växtbaserad fetblandning typ margarin, skulle förklara smakskillnaden. Osannolikt att det blev laktosfri smör, det är ju dyrare.

Använder du någon form av Choklad som ej är kakaopulver så är det kakaosmör i produkten. Det är det i all Choklad.
Nu vet jag inte hur de tillverkar sin produkt men kan fråga en kollega eventuellt =)

Det står ju på förpackningen exakt vad den innehåller. Smör, havregryn, 70% choklad, socker, vanilj och riven cocos samt konserveringsmedel. Så jag dristar mig till att dra slutsatsen att de är gjorda på samma sätt som du hade gjort dem hemma.

jag vet du är chokladexpert men det just chokladbollarna är inte rocket science med så få ingredienser.

Det står ju på förpackningen exakt vad den innehåller.
inte så många som använder riktig 70% choklad i sina bollar hemma.
Kakaopulver däremot är nog vanligare. Och som du ser är det ju således kakaosmör I produkten =)

Smör, havregryn, 70% choklad, socker, vanilj och riven cocos samt konserveringsmedel. Så jag dristar mig till att dra slutsatsen att de är gjorda på samma sätt som du hade gjort dem hemma.

jag vet du är chokladexpert men det just chokladbollarna är inte rocket science med så få ingredienser.

Toppen