Senaste nytt

HDMI ombord

TomJ

Medlem
Har läst om att Singapores nyare A350 har HDMI-port så man kan spela upp sina egna filmer mm direkt i skärmen. Låter som en alldeles utmärkt finess så man slipper försöka palla upp sin dator/ipad för att få en vettig tittar-position på flyget. (samt i många fall business/first större skärm)

Kan ju till och med göra så man slipper ha upp paddan/datorn alls utan kan köra filmer direkt från mobilen!

Någon som vet några fler flygplan inom Star Alliance som har anammat detta ännu?
 

agehall

Medlem
Det låter läskigt. Jag skulle inte stoppa in min dator i en okänd HDMI-port sådär. Iallafall inte utan lagom buffer mellan. Jag använder inte heller USB-portar ombord om jag inte har en USB-kabel utan data-kablagen i.
 

Hachans

Medlem
Det låter läskigt. Jag skulle inte stoppa in min dator i en okänd HDMI-port sådär. Iallafall inte utan lagom buffer mellan. Jag använder inte heller USB-portar ombord om jag inte har en USB-kabel utan data-kablagen i.

Alla nyare uppdaterade telefoner ber om tillstånd och kod innan de öppnar upp för någon dataöverföring.

Vad tänker du på skulle överföras i HDMI-sladden?
 

TomJ

Medlem
Det låter läskigt. Jag skulle inte stoppa in min dator i en okänd HDMI-port sådär. Iallafall inte utan lagom buffer mellan. Jag använder inte heller USB-portar ombord om jag inte har en USB-kabel utan data-kablagen i.

HDMI, av vilken anledning? Risk för datastöld eller risk för att datorn tar elektrisk skada?
 

agehall

Medlem
Alla nyare uppdaterade telefoner ber om tillstånd och kod innan de öppnar upp för någon dataöverföring.

Vad tänker du på skulle överföras i HDMI-sladden?

Det är inte systemen som får telefonen att fråga om den får överföra saker jag oroar mig för. Det är de saker som INTE frågar jag oroar mig för... Det visar sig gång på gång att tillverkare missar rätt basala saker i sina implementationer.

HDMI, av vilken anledning? Risk för datastöld eller risk för att datorn tar elektrisk skada?
Både sakerna oroar mig faktiskt.
 
Jo. Det kryllar säker med både crackers, hackers och slackers men ffa juice jackers ombord ffa Thai lär vara värst har jag hört :)
Om man nu har såpass mycket hybris varför inte göra som jag alltid gör - ha min känsliga information på en enhet som jag aldrig kopplar upp. Nu har jag inget val då company policy kräver den lösning vi har för känslig information.
På min enhet finns det varken nätverk eller portar. Bara inbyggt tangentbord, skärm, ladduttag och HD docka. Ingen wifi eller blåtand eller GSM.
 
Har läst om att Singapores nyare A350 har HDMI-port så man kan spela upp sina egna filmer mm direkt i skärmen. Låter som en alldeles utmärkt finess så man slipper försöka palla upp sin dator/ipad för att få en vettig tittar-position på flyget. (samt i många fall business/first större skärm)

Kan ju till och med göra så man slipper ha upp paddan/datorn alls utan kan köra filmer direkt från mobilen!

Någon som vet några fler flygplan inom Star Alliance som har anammat detta ännu?
Sweet.
Hoppas fler hänger på (så länge de har skärmar som är större än 10 tum och juste upplösning).
 
Toppen