Senaste nytt

Har SAS rätt att häva biljett köpt på SAS.SE?

Jonas C

Medlem
Många flygbolag lyfter av passagerare efter vilken bokningsklass biljetten har
SAS Plus: Y, S, B, P
Dvs de plockar först av Y tex inte en P biljett
Snarare tvärtom. P plockas av först eftersom att det är den lägsta klassen. Y är den dyraste bokningsklassen, osv...

Sen kan man också fråga sig varför någon får för sig att köpa en Premium Economy biljett till samma pris som business på andra bolag, med tanke på att jul och nyår är lågsäsong för affärsresor. Då är det ofta möjligt att hitta bra delas i business, men det är lite väl OT för denna tråd.
 

palmen

Moderator
Ni är väl alla i economy, eller innebär en bokning i Plus på SAS hemsida att man sitter i Premium Economy på Singapore Airlines. Tänker hur det brukar bli med United, att SAS Plus oftast är vanlig ekonomi.
Singapore Airlines har en kabinklass ombord som är Premieum Economy.
United har inte en kabinklass som är Premium Economy, det är vanlig ekonomi men stolar som har lite mer benutrymme, inget annat skiljer.

Bokar man "plus" med SAS på en Singapore Codeshare så skulle jag säga att det med största sannolikhet är just premium economy man får på Singapore AIlrines.
 

Alx

Medlem
Ingen garanti - men status pax brukar man inte gärna krångla med (oavsett bokningsklass) förrän man har uttömt andra möjligheter.
 

SpruceGoose

Medlem
Sen kan man också fråga sig varför någon får för sig att köpa en Premium Economy biljett till samma pris som business på andra bolag, med tanke på att jul och nyår är lågsäsong för affärsresor. Då är det ofta möjligt att hitta bra delas i business, men det är lite väl OT för denna tråd.
Så typiskt svar för detta forum. Vad tjänar man på att svara på detta vis? Tycker du ska ifrågasätta din attityd gentemot andra istället. Försök hjälpa till i tråden istället för att spela översittare.
 

Senator

Moderator
Är det bara jag som tycker att detta låter väldigt märkligt? En resa bokas av helt av säljaren (strunta nu i operatören i två sekunder) relativt långt innan avresa på grund av överbokning? Jag har stått på ORD och väntat på SK946 och blivit informerat att den är överbokat med 20 personer för att sen åka iväg med två lediga platser. Jag vet inte hur många gånger jag har stått vid en gate när det är överbokat, men hela grejen låter märkligt för mig.

Sen måste jag säga att dessa implicita "du får skylla dig själv" kommentararen inte hjälper någon, sårskilt inte trådskaparen. Vi måste inse att våra medlemmar har olika förutsättingar: kunskap, erfarenhet, ekonomi osv.
 

igelkotten

Medlem
Singapore Airlines har en kabinklass ombord som är Premieum Economy.
United har inte en kabinklass som är Premium Economy, det är vanlig ekonomi men stolar som har lite mer benutrymme, inget annat skiljer.

Bokar man "plus" med SAS på en Singapore Codeshare så skulle jag säga att det med största sannolikhet är just premium economy man får på Singapore AIlrines.
Ja jag hoppas ju verkligen att det stämmer.
 

ekf

Medlem
Jag håller med om att det låter konstigt. Tillräckligt mycket för att jag ska misstänka att någon form av missförstånd föreligger i något led någonstans.

@Nu lyfter vi2 Har du möjlighet att citera (delar av) meddelandet du fått av SAS?
 

Lauda 777

Medlem
Vi är tyvärr på olika bokningsnummer. Läxan lärd. De sura är att man köper "premium" biljetter med seriöst bolag lång tid i förväg för nästan 80.000kr för 4 pers i tron på att man skall vara säker. Ändå är det inte värt något i slutändan. Vi åker economy premium, inte economy.
Har nu köpt en businessbiljett till sambon på samma flight. Men vad jag lär mig här kan hon ju bli avslängd där oxså för €600 så de är ju ingen garanti.

Tror att det i sådana här lägen alltid är bra att sitta still i båten innan man gör något förhastat. Pratade du med Singapore Airlines innan du köpte en ny biljett? Vet av erfarenhet att dom är ganska service minded.

Hoppas det löser sig på ett bra sätt!
 
  • Gilla
Reactions: Alx

Hachans

Medlem
Tror att det i sådana här lägen alltid är bra att sitta still i båten innan man gör något förhastat. Pratade du med Singapore Airlines innan du köpte en ny biljett? Vet av erfarenhet att dom är ganska service minded.

Hoppas det löser sig på ett bra sätt!

Ja, det är surt för dels är SQ svåra att få ersättning av, och att köpa biljetter på eget bevåg i såna här situationer gör att det nästan garanterat inte kommer gå att få annat än EU-ersättningen tillbaka och då kanske eventuellt kostnaden för ursprungliga biljetten om inte ombokningen redan accepterats.

Nu har TS redan köpt nya biljetter och haft sig, samt hunnit säga jävla SJ (förlåt, SAS) för något de antagligen inte hade något med att göra förutom att de levererade dåliga nyheter. Men mitt råd hade varit att låta personen på bokningen åka via CPH. Jag har inte koll på ankomsttiderna med på Singapore kan ju de som anländer först invänta det andra flyget. Att sitta och glo på film i 11 timmar kan man göra själv. Ni som åker från Stockholm hade dessutom kunnat ta bagaget med er så det blir det ännu lättare att åka för den som åker via Köpenhamn.

Och läxan till framtiden är att boka tillsammans men det har andra redan lyft fram.
 
Toppen