Senaste nytt

Har SAS rätt att häva biljett köpt på SAS.SE?

Berglund

Medlem
Har ni bokat familjen på olika bokningsnummer får man ju lite skylla sig själv om man blir åtskiljda.

I övrigt är det troligt att de hellre ger ut kompensation och säljer businessplatsen än att ”ge bort” en businessplats ”gratis” till en överbokad resenär mitt i högsäsong som jul/nyår ändå får anses vara. Det är helt enkelt bättre betalt för flygbolaget. Man slänger nog också bra mycket hellre av en code-share-passagerare än en passagerare som bokat direkt med Singapore alternativt har status med bolaget.
 
Last edited:

fcx

Medlem
Jag vill komma med ett gott råd. Du har bokat en nyårsresa för hela familjen, förmodligen med en hel del aktiviteter och en skön semester planerat. Du har nu två val:

1. Fortsätta att käbbla med flygbolagen. Detta leder förmodligen till någon form av ekonomisk kompensation, som inte nödvändigtvis står i relation till kostnaden för hela semestern. Du kommer även att få någon typ av ursäkt och förklaring kring vad som har hänt och varför (mer eller mindre sann) och du går vidare i livet förvissad om att du hade rätt, men själva semestern får en mycket sur bismak och det enda du minns från den i efterhand är just käbblet.

2. Svälja stoltheten, acceptera situationen och gå vidare. Ring Singapore och försök vara lösningsorienterad. Be att få hela familjen ombokad till en ny flight, annars acceptera att sambon får åka själv åt ena hållet. Det är en jobbig resdag, men det är fortfarande bara en dag. Ha en underbar vistelse i Singapore och glöm alltsammans. När du kommer hem så skickar du ett mail till flygbolaget och kräver ersättning. Pengarna använder du till en bra middag med sambon.

Jag känner inte dig eller din familj, men jag vet att i de flesta fall så är alternativ 2 svårare, men också det bästa på lång sikt.
 
Hej
Köpte i Mars biljetter med Singapore airlines för familjen över nyår. Arlanda-Singapore direkt.
I fredags får jag mail från SAS att de helt sonika har "slängt" av min sambo från bokningen pga "överbokning"
Obs hon var inte ombokad utan endast avbokad. Efter mycket tjafs med SAS har de ni bokat om henne (ensam) via CPH. Övriga i familjen är kvar på direkt-flighten.

SAS skyller på Singapore airlines och hävdar att de har rätt att boka av henne.
Deras förslag är att vi övriga skall åka på resan och sedan skall vi försöka få kompensation när vi kommer hem.
Vad gäller? Hur kan SAS säga sig ha rätt att när som helst "häva" ett köp med annat Star Alliance bolag?
Hon har en plus biljett för närmare 19.000kr inköpt i Mars.
Gäller andra regler på Sas.se än via en resebyrå?

Tacksam för råd vad vi skall göra
Fikk du beskjed mere enn 14 dager før avreise? Da gjelder vel ikke EU261 angående erstatning?
 

igelkotten

Medlem
Ni är väl alla i economy, eller innebär en bokning i Plus på SAS hemsida att man sitter i Premium Economy på Singapore Airlines. Tänker hur det brukar bli med United, att SAS Plus oftast är vanlig ekonomi.
 

Nu lyfter vi2

Ny medlem
Vi är tyvärr på olika bokningsnummer. Läxan lärd. De sura är att man köper "premium" biljetter med seriöst bolag lång tid i förväg för nästan 80.000kr för 4 pers i tron på att man skall vara säker. Ändå är det inte värt något i slutändan. Vi åker economy premium, inte economy.
Har nu köpt en businessbiljett till sambon på samma flight. Men vad jag lär mig här kan hon ju bli avslängd där oxså för €600 så de är ju ingen garanti.
 

011430121

Medlem
@Nu lyfter vi2 först välkommen till forumet
Tråkigt det här med att din sambo blev ombokad till ett annat flyg.

De flesta här på forumet rekommenderar att man bokar på flygbolagets hemsida.
Då är du både kund och passagerare hos flygbolaget, bokar du via resebyrå är du ”bara” passagerare och flygbolaget brukar inte villa gå in och ändra på bokningen utan hänvisar till resebyrån, kan vara svårt att få tag i resebyrån på grund av te.x tidsskillnad, ännu svårare kan det vara om det är en nät resebyrå kan till och med vara omöjligt.
Finns trådar om det här på BC

Ren nyfikenhet, varför bokade ni på SAS och inte på Singapores hemsida?
Förmodar att ni fick avboka sambons premium biljett.
Trotts allt strul och extrautgifter med ny biljett hoppas jag att ni får en trevlig resa, att den blir oförglömlig tvivlar jag inte på med en strulig inledning.

Glöm inte informera oss om hur det slutar med ev. ersättning.
 

Nu lyfter vi2

Ny medlem
Många flygbolag lyfter av passagerare efter vilken bokningsklass biljetten har
SAS Plus: Y, S, B, P
Dvs de plockar först av Y tex inte en P biljett
 
Toppen