Senaste nytt

Har revenue till USA blivit dyrare?

Tittar man på SAS priser till deras destinationer (typ ATL, NYC, BOS) så ligger de på runt 12000SEK (plus skatter och avgifter). Så grundpriset är cirka 5000 lägre än priserna ovan för SAS gateways. Så fort man tittar på destinationer med inrikes anslutning i USA går priset upp runt 5000 SEK.

Kanske Delta vill ha mer betalt än till exempel Alaska ville ha för att skyffla runt SAS passagerare?
Det är det jag är rädd för, som redan frälst SkyTeam-skeptiker, att detta är ytterligare en detalj som fördärvats av alliansbytet.

Det är det jag är rädd för, som redan frälst SkyTeam-skeptiker, att detta är ytterligare en detalj som fördärvats av alliansbytet.

Nej, det där är något som lever kvar sen står alliance. United vägrade ofta att sälja något annat än de absolut dyraste biljetterna i anslutning till SAS, med undantag för väldigt specifika rutter där man flög codeshare vilket ofta medförde att man hamnade på Alaska eller AA istället där inte codeshare fanns.

Vad detta beror på har jag ingen aning om alls. Men idiotdyra anslutningar i USA är ingenting nytt.

Nu har jag inte sökt vidare men jag anar att anslutningen till LAS inte är codeshare?

Nej, det där är något som lever kvar sen står alliance. United vägrade ofta att sälja något annat än de absolut dyraste biljetterna i anslutning till SAS, med undantag för väldigt specifika rutter där man flög codeshare vilket ofta medförde att man hamnade på Alaska eller AA istället där inte codeshare fanns.

Vad detta beror på har jag ingen aning om alls. Men idiotdyra anslutningar i USA är ingenting nytt.

Nu har jag inte sökt vidare men jag anar att anslutningen till LAS inte är codeshare?
Japp eller så hamnade man i economy på UA.

Inte anslutningen som var dyrast, men när den bokades i hög klass så måste även SAS-flyget bokas i hög klass, och då drog totalen iväg. Om man ändå skulle boka en dyrare klass på SAS-flyget var prisskillnaden rätt liten. Fördelen med Alaska (och till viss del AA) var att de var bokningsbara i lägre klasser.

Tänker att detta förändras om SAS kommer in i JV med Delta.

Flygpriserna generellt har också gått upp mer i USA än i Europa tycker jag, och det slår också igenom på sådant.

En variant som funkar för att hålla ner priset rätt bra har varit sas till Toronto och vidare med air Canada faktiskt. Även de är upp en del men fått bättre siffror där på sistone. Verkar dock inte finnas till LAS, åtminstone inte på sas egen sida.

Priserna från ExpertFlyer bryr sig inte om codeshare eller inte. Dock måste man i praktiken boka anslutningen (ex ATL-LAS) med SK-prefix då Atlantflygets tillgänglighet nollas ut om man väljer DL på inrikessegmentet:

1747844879343.png

Detta trots att den publicerade regeln mycket tydligt möjlliggör DL på anslutningsflyget inom USA:

1747845044190.png

Om detta kommer ändras med JV kan vi bara spekulera i och hoppas på.

Flygpriserna generellt har också gått upp mer i USA än i Europa tycker jag, och det slår också igenom på sådant.

En variant som funkar för att hålla ner priset rätt bra har varit sas till Toronto och vidare med air Canada faktiskt. Även de är upp en del men fått bättre siffror där på sistone. Verkar dock inte finnas till LAS, åtminstone inte på sas egen sida.

Är det dock inte så att Air Canada segmentet med stor sannolikhet hamnar i ekonomiklass? Det borde medföra ett lägre totalpris..?

Toppen