Senaste nytt

Har hotellen i Kalifornien blivit dyrare?

Reflektion: 2008 i Augusti flög vi till Maui (Hawaii), via SFO dit och LAX hem. Då fick vi betala "Stay 5 pay 4 nights" på Maui och det rummet kostade då 895usd (*4/5 = 716 usd per natt effektivt). Om vi gör om samma resa idag, så har vi inte 5 for 4, och priset för exakt samma rum är 1695usd per natt. Utöver detta så var växelkursen 2008 någonstans runt 6 kronor (reservation för minnesfel) och idag är den i praktiken 10 kronor per usd.

Totalt alltså en bra bit över 3 ggr dyrare för exakt samma rum, samma hotel (FS Maui) och tidsperiod på året - bara 11 år mellan tidpunkterna - jag tror vi kan vara överens om att inflationen inte är i den nivån....

Så ja USA är mycket dyrare.

Jag håller med. Har kollat hotell i Kalifornien i oktober och har inte direkt några krav på 5 stjärnigt lyx. Siktat mig snarare in på 3-4 stjärnigt runt LAX eller utanför stan med hotell com Holiday inn eller Garden Inn. Men herregud man får ju hålla tungan rätt i mun när nästan samtliga ställen ligger stadigt kring 120-200Usd per natt,vilket oftast inte inkluderar frukost eller parkering. Värt att tänka på att i 4 fall av 5 är den amerikanska standarden inte i nivå med vår egen så blir det helt obskyrt. Hittills bokat nästan samtliga nätter med poäng av olika slag.

Tar gärna emot tips för om man ska gå med nånstans för att samla lite poäng, ska trots allt spendera 3 veckor i Kalifornien snart.

Tar gärna emot tips för om man ska gå med nånstans för att samla lite poäng, ska trots allt spendera 3 veckor i Kalifornien snart.
Beror på vad du vill få ut av det. 20 nätter räcker troligtvis inte till "guld" om du inte får en challenge. Hotels.com som de andra tipsat om är nog det bästa, blir 10% kickback.

Om du kan få ett Hilton gold och sedan bo på Hilton är det bra värde då frukost ingår, sparar man rätt bra på.

Toppen