Har flygbussarna slutat ta emot American express?

• Thread starter Thread starter olo
  • Start date Start date
O

olo

Guest
Det var nog ett halvår sedan jag sist tog flygbussen till Landvetter men idag var det dags. Noterade att gränssnittet var nytt för betalningssidorna.

Valde Amex och försökte betala, men det gick inte igenom. Ser vid andra försöket att jag skickas till betalsidan Visa/MC.

Börjar om och väljer då Visa/MC/Diners. Hinner inte prova Diners då bussen var på väg in på hållplatsen, men loggan saknades vid betalsidan. Mastercard gick igenom så jag hann med, men om flygbussarna har slutat med Amex så försvann det alternativet.

Någon annan som har erfarenhet från flygbuss och Amex?

Jag har försökt köpa biljett på webben hela dagen och blivit nekad. Ringde amex som sa att det var något "tekniskt fel på terminalen" och att jag skulle testa senare. Fungerar fortfarande inte.

Jag hade också problem att betala flygbuss i fredags. Försökte dessutom göra detta i appen under tiden som jag promenerade till hållplatsen, så det var lite frustrerande. Tror iofs att jag testade på websidan också innan. Kommer inte riktigt ihåg hur jag löste det, men antar att jag betalade med mitt Mastercard. Det hann dock göra mig lite orolig för att det var något problem med mitt Amex (mitt gamla kort skimmades så jag fick nyss ett nytt) och var inte så sugen på att vara utan fungerande Amex på resan jag skulle göra.

Det fungerade förra veckan. Med tanke på vilket utbud de har av betalmöjligheter så tror jag inte att de skulle ta bort möjligheten att betala med Amex. Om de nu får för sig att göra det så går det att komma runt med hjälp av PayPal eller MasterPass. Det blir iof lite meckigare än via kortköp i appen...

Hsh så verkar Amex haft mycket strul sista tiden. Satt i med dem i telefon en timme igår för att försöka få rätsida på Mina sidor (eller vad det nu kallas) på amex webbsida. Det står bara Unavailable på mina kort, och de fick naturligtvis inte ordning på det...

Råkade ut för detta i söndags. I appen funkade det inte. Detta trots att Amex ligger default.

Ombord på bussen till ARN nekades Amex, på hemvägen samma dag gick det bra.

Fel hos flygbussarna, Amex blev nekat jag ringde in och de sa att det var fel hos Flygbussarna. De ville att jag skulle anmälda dit, men jag köpte med MC och sa att det var deras jobb att felanmäla vidare då jag löst min biljett med MC. Efter 20 min ringde Amex tillbaka och bekräftade deras misstanke, uppgradering hos Flygbussarna som gått snett som gör att Amex inte lirar.

jonten skrev:Fel hos flygbussarna, Amex blev nekat jag ringde in och de sa att det var fel hos Flygbussarna. De ville att jag skulle anmälda dit, men jag köpte med MC och sa att det var deras jobb att felanmäla vidare då jag löst min biljett med MC. Efter 20 min ringde Amex tillbaka och bekräftade deras misstanke, uppgradering hos Flygbussarna som gått snett som gör att Amex inte lirar.Klicka för att utvidga...
Inte vissa bankkopplingar heller. Men Mastercard funkar. Har själv suttit och svurit ett tag innan jag ringde Amex.

spritfet skrev:Amex är nu borttaget som betalningssätt på Flygbussarnas sida så får bli PayPal framöver.Klicka för att utvidga...

Först svarade de att det var något strul på Dibs-sida, och sedan försvann alternativet.

Jag antar att det är snålhet som ligger bakom och att det har skurit sig någonstans. Som EuroBonus-partner är det ju onekligen lite konstigt att de inte tar kortet, och frågan är om/vad SAS ställer för krav på dem? Samtliga co-brandade kort borde ju funka hos partners.

Paypal är riktig dynga, så det är inte ett acceptabelt alternativ å min mening.

Även jag passade på att fråga, så att kundtjänst förstår att detta är något som erfterfrågas:

[...]Om du försöker köpa din biljett online på vår hemsida har vi tillsvidare behövt ta bort betalsättet med Amex då vi har tekniska problem med DIBS. Vi hänvisar tillsvidare till köp med annat kort eller betalsätt.Om du köper din biljett ombord på bussen har vi nyligen installerat ett nytt biljettsystem och jag vet att det har varit struligt med Amex-betalning där också. Vi jobbar på att lösa det problemet så fort som möjligt.Klicka för att utvidga...
Hade man fått Eurobonuspoäng ombord hade det ju inte varit några problem...

Moco skrev:Paypal är riktig dynga, så det är inte ett acceptabelt alternativ å min mening.Klicka för att utvidga...
Dynga för dig som kund eller generellt? Påslaget för utlandsbetalningar är ju inte gynnsamt, men själva betalningsprocessen är ju smidig eller vad har jag missat?

Hörde en förare diskutera detta med en passagerare i måndags. Hen påstod att det var ett "tillfälligt" fel med betalningarna och hade varit så i tre veckor. Föraren tyckte också att "man kunde prova att använda kortet (ombord då antar jag eftersom det inte funkar online) för man vet ju aldrig när det är fixat".

spritfet skrev:Dynga för dig som kund eller generellt? Påslaget för utlandsbetalningar är ju inte gynnsamt, men själva betalningsprocessen är ju smidig eller vad har jag missat?Klicka för att utvidga...

Jag har personligen aldrig gillat det. Använde det förra veckan just för Flygbussarna, och får väl erkänna att det har blivit smidigare, men jag gillar det fortfarande inte. Grundar sig i en kontokapning tidigare.

Amex fungerade utmärkt från flygbussarnas app ett par gånger denna vecka, så de verkar ha åtgärdat problemet (förutsätter att det är samma i appen och online, men det har jag inte verifierat).

mha321 skrev:Amex fungerade utmärkt från flygbussarnas app ett par gånger denna vecka, så de verkar ha åtgärdat problemet (förutsätter att det är samma i appen och online, men det har jag inte verifierat).Klicka för att utvidga...
Förut fick man inga EB-poäng när man bokade och betalade i appen, är det åtgärdat nu?

Back