Senaste nytt

Har du rest på charterresa senaste åren?

Vilket charterbolag reste du med?

• Apollo

Votes: 11 20,0%
  • Fritidsresor

Votes: 22 40,0%
  • Ving

Votes: 23 41,8%
  • Airtours

Votes: 2 3,6%
  • Detur

Votes: 4 7,3%
  • Solfaktor

Votes: 0 0,0%
  • Solresor

Votes: 5 9,1%
  • Turkietresor

Votes: 1 1,8%

• Total voters
    55
Det låter ju intressant och en rolig historia. Däremot så svarar det ju inte på vad charter har att göra med premiumresande. Som sagt, det har startats en del trådar tidigare som har stängts ner för att det inte hade någon relevans för just premiumresande. Gängse charter är ju så långt ifrpremiumresande man kan komma (vilket också din historia visar). Som sagt, det känns som att era ägare vill veta mer om "BC"-målgruppen och detta är ju ett bra sätt att få reda på mer. Det är ju såklart upp till ägarna och sen är det fritt för varje forummedlem att svara. Däremot så känns det som att det varit lite väl mycket sånt här på sistone.

Nu håller tråden på att byta inriktning, kanske ska vi flytta detta till feedback?

Det finns ingen och har aldrig funnits någon som bett mig skriva på ett visst sätt i forumet, jag tyckte frågan var intressant. Jag startar trådar varje dag och oftast får jag en idé efter att ha hört något eller läst något intressant.

Om du eller någon annan vill diskutera saken mer utförligt är ni alltid välkomna att kontakta mig direkt: martin.bjornstrom@businessclass.se
Jag har tel 08-388 610.

Har även skickat PM till dig med personlig inbjudan!

Däremot så svarar det ju inte på vad charter har att göra med premiumresande. Som sagt, det har startats en del trådar tidigare som har stängts ner för att det inte hade någon relevans för just premiumresande. Gängse charter är ju så långt ifrpremiumresande man kan komma
Fast då kanske vi heller inte ska skriva om resande i ekonomiklass, för långdistans i ekonomi brukar inte kännas så där väldigt premium efter 10+ timmar... ;)

Har även skickat PM till dig med personlig inbjudan!

Fungerar din PM/Konversationsfunktion?
Då kanske det finns möjlighet att få svar på det jag skrev till dig Oktober 8, 2014? ;)

Fast då kanske vi heller inte ska skriva om resande i ekonomiklass, för långdistans i ekonomi brukar inte kännas så där väldigt premium efter 10+ timmar... ;)

Har du testat LLA-TFS med Thomas Cook?
Jag skulle hellre flyga BA ekonomi ARN-LHR-SIN-SYD T/R än att göra om den resan. ;)

Last edited:
Fungerar din PM/Konversationsfunktion?
Då kanske det finns möjlighet att få svar på det jag skrev till dig Oktober 8, 2014? ;)

Maila mig! Jag får väldigt många PM och måste erkänna att det inte är min favoritmetod att konversera, särskilt eftersom en stor del som skickas egentligen inte vänder sig till mig personligen utan är någon form av "kundtjänst-ärenden".

Min reflektion efter min första charter på 10 år (jag vet jag sa 15år i mitt förra inlägg, men jag kom på att svärmor bjöd oss ju när hon fyllde 60år på en resa till Fuerte Ventura):

Jag är positivt överaskad ska jag säga. Många pratar om att flygresan skulle vara hemsk, men jag flög med TUI Fly nu och den var på inga sätt sämre än en resa i SAS Go inom Europa. Maten som vi fick (som kostade 129kr för t&r) slår ju maten i SAS Plus 7 dagar i veckan. Utrymmet i sätet var inte sämre än någon annan reguljärflight i ekonomi. Sen kommer en annan sak på plussidan - det fanns gott om utrymme för handbaggage. Mängden handbaggage folk hade med sig var väl kanske 25% av en vanlig reguljärflygning. Så trots att vi boardade bland de sista på dit och hem så var det inga problem. Servicen ombord var det inget fel på och det kostade ombord ungefär samma som SAS Go skulle jag säga. Kanske ett större utbud till o med skulle jag tro.

Det som ju däremot var knepigt, för en reguljärflygare som mig, var baggagereglerna. Det var 20kg per person, inkl handbaggage, där handbaggaget inte fick väga mer än 5kg. Jag googlade lite på det och såg många inlägg där folk åkt dit på detta, så det blev en intressant packning att fördela jämt i alla väskor. Men sen vid incheckning så skedde ingen koll alls av handbaggage.

Incheckningen i sig var inget att orda om, det funkade som vanligt, skulle jag säga. Automat och baggage drop på Arlanda samt vid disk på Teneriffa Syd. Det var snabbt och smidigt.

Den stora skillnaden mot reguljärflyg är väl ration vuxna:barn, annars var det ingen skillnad mot exempelvis SAS Go eller BA eco, som jag flugit senaste månaderna.

Så, min slutsats är: Helt okej sätt att resa på med små barn om man jämför med ekonomi hos något annat bolag.

Den stora skillnaden mot reguljärflyg är väl ration vuxna:barn
Fast jämför man med exempelvis Thais direktkärra till BKK är nog skillnaden inte så stor. Jag glömmer aldrig min förvåning första gången. Var van med "normala" reguljärflyg men här kändes det verkligen som en charterkärra full med barnfamiljer...

Fast jämför man med exempelvis Thais direktkärra till BKK är nog skillnaden inte så stor. Jag glömmer aldrig min förvåning första gången. Var van med "normala" reguljärflyg men här kändes det verkligen som en charterkärra full med barnfamiljer...
Aj då, är det lika illa i C? Vi har en bokning med den flighten i sommar. Nattflyget tillbaka till ARN.

Aj då, är det lika illa i C?
Vet inte men gissar att det är avsevärt lugnare i C. Nu var ju detta några år sedan men kontrasten mot exempelvis medeldistans inom Europa var för mig slående. Om det går tio "kostymnissar" per barnfamilj inom Europa en vardag så var nog förhållandet minst det omvända här.

1981 med Spies till Samos, tog båten till Kusadasi och seglade till Fuengirola. På den tiden fick man inte flyga hem igen om var över i Turkiet på en charter till Grekland men det var billigaste sättet att ta sig dit. Nästa var 1993 till Lefkas med Spies o den senaste synden gick till Side 2012 med Turkietresor bara för att de flyger från Norrköping.

Toppen