Senaste nytt

Har du rest på charterresa senaste åren?

Vilket charterbolag reste du med?

  • Apollo

    Votes: 11 20,0%
  • Fritidsresor

    Votes: 22 40,0%
  • Ving

    Votes: 23 41,8%
  • Airtours

    Votes: 2 3,6%
  • Detur

    Votes: 4 7,3%
  • Solfaktor

    Votes: 0 0,0%
  • Solresor

    Votes: 5 9,1%
  • Turkietresor

    Votes: 1 1,8%

  • Total voters
    55

Voyageur

Medlem
flög spontan charter en gång till Phuket för ca. 7 år sedan, var Apollo och en A330/340 på den tiden. Köpte resan verkligen sista minuten tor med bara flygstol för 2500kr. Väl i kabinen var konfigurationen den mest ihoptryckta och ordet sardinburk hade myntats på mina läppar. Allt kostade som tillval och med rejält dyra pengar. Hörlurar till overhead tv:n för en 149kr, mat likaså. Spriten flödade då Apollo körde legendariska balkongpaket redan som flygets survival kit. Needless to say blev ljudnivån rätt så hög på denna 11h flygning. Detta var innan paddor och "smarta" smartphones så lidnaden var olidlig. Dag 1 i Phuket bjöd på sol och bad, turistdiarre på 5 stjärnigt samt en nybokning av biljett hem 10 dgr senare med finnair i biz från BKK:)
 

Tockstew

Medlem
Åkte till Kreta med Ving förra året, Sunwing Makrigialos. Perfekt för barnfamiljer! Kändes dock skönt att vi undvek all inklusive. För vår del passar det inte alls. Det blir alltid stökigt och ett evigt hämtande av mat till barn mm. Annars en helt ok upplevelse.

Tock
 

Treo

Medlem
Fångade blivande hustrun definitivt(?) med charterresa till Karibien hösten -94. :D
Några år senare hade vi "paketresa" med all inclusive (men reguljärflyg) på smekmånaden - efter det har vi bokat allt själva.
 
Får man vara lite obstinat och fråga @Martin Björnström vad syftet med denna tråd är? Det har ju tidigare diskuterats ägare osv och denna tråd känns lite, hmm, malplacerad.
Samt att det har stängts en hel del trådar för att de inte har något med premiumresande att göra. Så vad har charter med premiumresande att göra? Hur ser redaktionen på det? @Jacob och @Martin Björnström

Edit: jag skall kanske förklara min smått anklagande fråga. Efter "recensionsdebaclet" funderar man ju på ägandeinflytandet och redaktionens oberoende. Denna charterfråga från Martin känns som att forumet används i en undersökning för framtida annonspaketeringar eller dylikt. Det vill säga med en liten fadd eftersmak.
 

Simon

Medlem
För några månader sedan var vi sugna på att åka till Mexiko, och tittade på en del femstjärniga resorter i och utanför Cancun. Hittade en som vi tyckte verkade toppen, men som när vi kollade upp priserna landade på över 4000 kronor per natt, varpå vi gav upp och tittade på annat håll. Men så snubblade vi över att Fritidsresor hade samma hotell inklusive flyg för 14 000 kronor för två veckor. All inclusive, nio restauranger med riktigt bra mat och en sanslös buffé, och överallt och hela tiden personal som kom och frågade om man vill ha något att dricka. Utan tvekan den mest prisvärda resa jag åkt på.
 

dino_81

Medlem
Senaste chartern var till Sicilien för snart fyra år sedan. Jag och flickvännen bokade en sista minuten med Solresor. Väldigt fördelaktigt pris och direktflyg med Primera Air Boeing 737-700. Bodde i Cefalú på norra sidan av ön.
 
När jag åker på semester med mina barn vill jag vara med dom, förstår inte varför man skall lämna bort barnen då. Vill jag ha egentid så åker jag och min fru själva (eller jag helt själv). Våga vägra bamseklubb!

Nu handlar det ju inte om att, som du säger, "lämna bort" barnen i en hel dag eller två utan istället en timma eller liknande. Denna timma kan vara ganska behaglig att få för sig själv tycker jag. Sedan är det så att alla är olika, även barnen. Men, våra barn tycker det är väldigt kul att träffa nya kompisar och då finns det knappast något ställe som lämpar sig bättre än just barnklubben.
 
Last edited:
Får man vara lite obstinat och fråga @Martin Björnström vad syftet med denna tråd är? Det har ju tidigare diskuterats ägare osv och denna tråd känns lite, hmm, malplacerad.

Så vad har charter med premiumresande att göra? Hur ser redaktionen på det? @Jacob och @Martin Björnström

Edit: jag skall kanske förklara min smått anklagande fråga. Efter "recensionsdebaclet" funderar man ju på ägandeinflytandet och redaktionens oberoende. Denna charterfråga från Martin känns som att forumet används i en undersökning för framtida annonspaketeringar eller dylikt. Det vill säga med en liten fadd eftersmak.

Jag tycker fenomenet med charter är rätt intressant och jag äter lunch med gänget från Destination.se (vi sitter i samma lokal) så jag får höra en hel del historier som fascinerar.

Personligen har jag bara åkt på någon "grabbresa" för länge sedan (med bra resultat!) men aldrig med familj eller på långresa. Däremot har jag träffat ett gäng nere på JW Marriott i Khao Lhak, Thailand som flugit FIRST CLASS till Phuket. Blev lite förvånad och frågade "du menar Business Class, Thai flyger inte First till Phuket från Stockholm" och då berättade han att dom betalat i storleksordningen 2000kr mer för sin biljett och fått äkta porslin vid matserveringen på charterplanet :D

Relevansen för BusinessClass var att se hur många BC medlemmar som också flyger charter, det var ju en hel del verkar det som!
 
Jag tycker fenomenet med charter är rätt intressant och jag äter lunch med gänget från Destination.se (vi sitter i samma lokal) så jag får höra en hel del historier som fascinerar.

Personligen har jag bara åkt på någon "grabbresa" för länge sedan (med bra resultat!) men aldrig med familj eller på långresa. Däremot har jag träffat ett gäng nere på JW Marriott i Khao Lhak, Thailand som flugit FIRST CLASS till Phuket. Blev lite förvånad och frågade "du menar Business Class, Thai flyger inte First till Phuket från Stockholm" och då berättade han att dom betalat i storleksordningen 2000kr mer för sin biljett och fått äkta porslin vid matserveringen på charterplanet :D

Relevansen för BusinessClass var att se hur många BC medlemmar som också flyger charter, det var ju en hel del verkar det som!
Det låter ju intressant och en rolig historia. Däremot så svarar det ju inte på vad charter har att göra med premiumresande. Som sagt, det har startats en del trådar tidigare som har stängts ner för att det inte hade någon relevans för just premiumresande. Gängse charter är ju så långt ifrpremiumresande man kan komma (vilket också din historia visar). Som sagt, det känns som att era ägare vill veta mer om "BC"-målgruppen och detta är ju ett bra sätt att få reda på mer. Det är ju såklart upp till ägarna och sen är det fritt för varje forummedlem att svara. Däremot så känns det som att det varit lite väl mycket sånt här på sistone.
 
Toppen