Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Hade en familjeresa 19 juni där flighten ställdes in, ansökte om återbetalning 5 juni. Ringde till SAS igår, enligt personen så fanns det ingen status på vilken månad de arbetar med just nu. Däremot kunde han skicka till "Diamond återbetalning" som han uttryckte det. Refund notice kom 06:31 imorse. :D

Intressant, jag pratade kundtjänst igår avseende en ombokning och passade då på att fråga om status för återbetalning för resor i maj som avbokades i början av april. Fick informationen att de nu skall vara på återbetalning för resor som skulle avgått i maj... vid förra samtalet var det tidpunkt för avbokning som var tidslinjen. Det finns säkert en kö, men hur den funkar är svårt att förstå ;) tyvärr erbjöd inte hon på kundtjänst någon”Diamond återbetalning”.

Intressant, jag pratade kundtjänst igår avseende en ombokning och passade då på att fråga om status för återbetalning för resor i maj som avbokades i början av april. Fick informationen att de nu skall vara på återbetalning för resor som skulle avgått i maj... vid förra samtalet var det tidpunkt för avbokning som var tidslinjen. Det finns säkert en kö, men hur den funkar är svårt att förstå ;) tyvärr erbjöd inte hon på kundtjänst någon”Diamond återbetalning”.

De har säkert betalat tillbaka minst en resa som skulle avgått i maj.

Men de har inte betalat tillbaka de som skulle avgått i mars och avbokades i mars, så att det skulle ha någon koppling till datum och inte ren slump om det betalas tillbaka eller inte, det är ren fantasi.

Resa bokad MMX-ARN avgång 19/5 - meddelande om inställt flyg 13/5. Resan köpt via klarna på kreditkonto. Efter att ha pratat med klarna och refererat till konsumentkreditköpslagen om utebliven tjänst fick jag igår meddelande om att SAS betalat tillbaka till klarna och att jag inte längre har något att betala för denna färdväg. Inväntar fortfarande återbetalning för 2x ARN-BRU, 1 BRU-ARN, 1 BRU-CPH. Dessa köpta via Amex. Meddelande om inställda flyg samma tidpunkt 13/5 respektive 20/5 och reseperioden skulle vara till BRU 20/5 och till CPH respektive ARN 25/5.

Fick återbetalning den 27:e juli för en flight den 14:e april som jag själv ställde in i början av april. Så 3.5-4 månaders väntetid.

Det var en F&F Full Flex Plusbiljett inrikes för 799:- for the record.

Väntar fortfarande på återbetalning för en bonuresa som avbokades 30 Mars.
Jag har försökt att ringa kundtjänst, men gett upp efter en timme i kö.

SAS-kunder går till kronofogden för att få återbetalning

Den uppenbara frågan "vad gör kronofogden? " får man inget svar på

Jag kan svara på den, då jag är en av dem som vänt sig till Kronofogden. I maj skickade Kronofogden ut ett betalningsföreläggande till SAS. Om SAS inte invänder inom 14 dagar så fastställer Kronofogden betalningsskyldigheten - detta förutsätter dock att SAS bekräftar att de mottagit betalningsföreläggandet, vilket SAS inte gjorde. När det gått två månader frågade jag Kronofogden vad som hänt. "Ingenting", blev svaret. Kronofogden har alltså, med vanlig post - dvs. inte rekommenderat brev - skickat ett betalningsföreläggande och sedan inte gjort något mer. Efter påpekande från min sida skickade Kronofogden en påminnelse till SAS, återigen med vanlig post. SAS har självklart inte bekräftat att de tagit emot påminnelsen heller. Nästa steg är enligt Kronofogden att de söker en behörig ställföreträdare för bolaget, dvs. normalt sett VD eller en annan särskild firmatecknare, såsom en styrelseledamot. Men det har Kronofogden inte gjort ännu. Så sammanfattningsvis, så länge SAS låtsas om som att det inte kommit något brev från Kronofogden händer det inte mycket...

I slutändan kanske Kronofogden lyckas delge SAS men vid det laget har de förmodligen redan betalat tillbaka biljettpriset för den inställda flygningen. En intressant sak i sammanhanget är också att det är snårigt att göra rätt här. Man ska nämligen inte kräva SAS AB på pengar, för SAS AB är fel juridisk person i sammanhanget. Man ska krävas det s.k. SAS-konsortiet på pengarna (formellt namn är "Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden"); SAS-konsortiet har ett annat organisationsnummer än aktiebolaget. Om man kräver SAS AB på pengar och de sedermera blir delgivna kan de bara invända genom att säga "fel juridisk person" och så får man börja om igen - och betala en ny ansökningsavgift till Kronofogden. Det finns ett rättsfall på detta var Svea hovrätt kom fram till att SAS AB inte är rätt motpart när man processar om biljetter, utan att talan ska riktas mot det s.k. SAS-konsortiet.

Last edited:
En intressant sak i sammanhanget är också att det är snårigt att göra rätt här. Man ska nämligen inte kräva SAS AB på pengar, för SAS AB är fel juridisk person i sammanhanget. Man ska krävas det s.k. SAS-konsortiet på pengarna (formellt namn är "Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden"); SAS-konsortiet har ett annat organisationsnummer än aktiebolaget. Om man kräver SAS AB på pengar och de sedermera blir delgivna kan de bara invända genom att säga "fel juridisk person" och så får man börja om igen - och betala en ny ansökningsavgift till Kronofogden.
Det är ju självklart att man måste vända sig till rätt bolag, där man gjort sitt köp och där man har ett kundförhållande. Man kan ju inte plocka ett bolag på måfå att processa mot för att ”det känns rätt” eller argument såsom ”men ni vet ju hur jag menar”.

Det är ju självklart att man måste vända sig till rätt bolag, där man gjort sitt köp och där man har ett kundförhållande. Man kan ju inte plocka ett bolag på måfå att processa mot för att ”det känns rätt” eller argument såsom ”men ni vet ju hur jag menar”.
Visst är det så. Men för det flesta är det inte så enkelt att klura ut om man slutit avtal med aktiebolaget eller konsortiet, då det faktiskt inte framgår i den bokningsbekräftelse du får från SAS om du bokar på hemsidan. Enda stället det står på är på den elektroniska biljetten som bifogas i form av en PDF-fil var det med liten text mitt på sidan till höger står ett organisationsnummer med tillägget (F-skattebevis). Inte någonstans är det utskrivet det juridiska namnet på det företag du slutit avtal med, utan det står bara "SAS". Till saken hör också att ett konsortium normalt sett inte är processbehörigt. SAS-fallet är ett undantag.

Toppen