Hade en familjeresa 19 juni där flighten ställdes in, ansökte om återbetalning 5 juni. Ringde till SAS igår, enligt personen så fanns det ingen status på vilken månad de arbetar med just nu. Däremot kunde han skicka till "Diamond återbetalning" som han uttryckte det. Refund notice kom 06:31 imorse.![]()
Intressant, jag pratade kundtjänst igår avseende en ombokning och passade då på att fråga om status för återbetalning för resor i maj som avbokades i början av april. Fick informationen att de nu skall vara på återbetalning för resor som skulle avgått i maj... vid förra samtalet var det tidpunkt för avbokning som var tidslinjen. Det finns säkert en kö, men hur den funkar är svårt att förståtyvärr erbjöd inte hon på kundtjänst någon”Diamond återbetalning”.
SAS-kunder går till kronofogden för att få återbetalning
Den uppenbara frågan "vad gör kronofogden? " får man inget svar på
Det är ju självklart att man måste vända sig till rätt bolag, där man gjort sitt köp och där man har ett kundförhållande. Man kan ju inte plocka ett bolag på måfå att processa mot för att ”det känns rätt” eller argument såsom ”men ni vet ju hur jag menar”.En intressant sak i sammanhanget är också att det är snårigt att göra rätt här. Man ska nämligen inte kräva SAS AB på pengar, för SAS AB är fel juridisk person i sammanhanget. Man ska krävas det s.k. SAS-konsortiet på pengarna (formellt namn är "Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden"); SAS-konsortiet har ett annat organisationsnummer än aktiebolaget. Om man kräver SAS AB på pengar och de sedermera blir delgivna kan de bara invända genom att säga "fel juridisk person" och så får man börja om igen - och betala en ny ansökningsavgift till Kronofogden.
Visst är det så. Men för det flesta är det inte så enkelt att klura ut om man slutit avtal med aktiebolaget eller konsortiet, då det faktiskt inte framgår i den bokningsbekräftelse du får från SAS om du bokar på hemsidan. Enda stället det står på är på den elektroniska biljetten som bifogas i form av en PDF-fil var det med liten text mitt på sidan till höger står ett organisationsnummer med tillägget (F-skattebevis). Inte någonstans är det utskrivet det juridiska namnet på det företag du slutit avtal med, utan det står bara "SAS". Till saken hör också att ett konsortium normalt sett inte är processbehörigt. SAS-fallet är ett undantag.Det är ju självklart att man måste vända sig till rätt bolag, där man gjort sitt köp och där man har ett kundförhållande. Man kan ju inte plocka ett bolag på måfå att processa mot för att ”det känns rätt” eller argument såsom ”men ni vet ju hur jag menar”.