Senaste nytt

Har du dålig resepolicy? Klaga här!

Problemet här är att skatteverket bryr sig. Om du är ledig mer än den tid du jobbar ska du förmånsbeskattas för HELA resan.

Jobbade 10 veckor utomlands och 2 v extra "semester" - inga problem. Det enda arbetsgivaren har var tydlig med har varit försäkringsfrågan - fick skriftligt bekräfta att arbetsgivarens reseförsäkring inte gäller under den extra tiden, och att jag måste bekosta egen.

Är ett stort fan av förlängda arbetsresor - förra året när mina kollegor tog taxin direkt till Dar Es Salaams flygplats för att flyga hem, tog jag istället båten till Zanzibar. Att resa direkt hem anser jag nästan är lite brottsligt.
 
Den här gången fungerade resepolicyn som den borde göra. Skall först till Oslo, vidare till Trondheim och sen hem i nästa vecka. Fick först ett förslag från resehandläggaren med både SAS och Norwegian men där resebyrån påpekat att det skulle bli billigare att åka SAS hela vägen. Visserligen blev det i så fall i Plus ARN-OSL-TRD och Go TRD-ARN. Och kors i taket. Efter att jag påpekat detta skedde bokningen med SAS alternativet.
Billigare, bättre och mot policyn.

Undrens tid är inte förbi och sunt förnuft får råda ibland!

Sen kan man ju undra om SAS prissättnings-policy när Plus ibland är billigare än Go.
 
Sen kan man ju undra om SAS prissättnings-policy när Plus ibland är billigare än Go.
100% rimlig när det finns företag som enbart tillåter ekonomi och som inte har en flexibel policy. Jag har flera gånger bokat premium economy som är långt dyrare än business på motsvarande flight eftersom vår policy är stenhård. Dessutom är det ju kanske skillnad i flexibilitet? Ej flexibel Plus mot flexibel Go osv.
 
Ny resebyrå på jobbet, gamla recepolicyn som är 12år gäller fortfarande... vagt formulerad som tur är då man kan vara lite kreativ....
Web interfacet som ser ungefär ut som på alla andra företagsresebyråer som använder Amadeus e-travel system av någon variant.
Så långt så bra... dock har denna nya variant en ny men irriterande "finess" men när man har klickat sig ända fram till boka så startar en "snurra" som kontrollerar biljetten mot ytterligare oklara policys och regler.

När den har snurrat klart så är det man har valt helt enligt policy plötsligen ogiltigt...och man får nya förslag som oftast är sämre och dyrare... Grr!
Tex så kan fullflex "bussines" vara billigare än en plus med våra avtalspriser... men policyn väljer givetvis en dyrare plus.

Underbart....
 
Hvor jeg er ansat anvender rejsebureauet Concur Travel som booking engine. Det fungerer egentlig OK syntes jeg men er jo som oftest dyrere end at booke direkte hos airline (rejsebureau gebyr). Men den skjuler ukritisk plus/business muligheder som falder udenfor class of service rejsepolitik som er

Flight - Class of Service
  • Cabin classes allowed: Premium Economy when Flight duration of all flights in a segment (excluding layovers) is greater than 360 minutes - Allow
  • Cabin classes allowed: Business class when Flight duration of all flights in a segment (excluding layovers) is greater than 360 minutes - Allow

Desuden skal man forklare hvis man vælger en løsning dyrere end billigste mulighed

  • Air Fare is greater than the least cost logical airfare plus 700 DKK and All Flights are within the region: Europe + UK - Log For Reports
  • Air Fare is greater than the least cost logical airfare plus 3500 DKK and Flights are inter-region - Log For Reports

Og definition af least cost logical airfare
  • The Least Cost Logical Airfare is the least cost fare that is: refundable or non-refundable, any carrier, fewest stops, within company default time window, using airports preferred by the user


I praksis (men ikke officielt) accepteres det dog at booke direkte ved airline (specialt hvis det er billigere) - også hvis den billigere løsning gør at man skal flyve business eller premium/plus. Så i det store hele OK og ikke stramt styret.

Det var der så ikke så meget klage over for min del :)
 
Hvor jeg er ansat anvender rejsebureauet Concur Travel som booking engine. Det fungerer egentlig OK syntes jeg men er jo som oftest dyrere end at booke direkte hos airline (rejsebureau gebyr). Men den skjuler ukritisk plus/business muligheder som falder udenfor class of service rejsepolitik som er

Flight - Class of Service
  • Cabin classes allowed: Premium Economy when Flight duration of all flights in a segment (excluding layovers) is greater than 360 minutes - Allow
  • Cabin classes allowed: Business class when Flight duration of all flights in a segment (excluding layovers) is greater than 360 minutes - Allow

Desuden skal man forklare hvis man vælger en løsning dyrere end billigste mulighed

  • Air Fare is greater than the least cost logical airfare plus 700 DKK and All Flights are within the region: Europe + UK - Log For Reports
  • Air Fare is greater than the least cost logical airfare plus 3500 DKK and Flights are inter-region - Log For Reports

Og definition af least cost logical airfare
  • The Least Cost Logical Airfare is the least cost fare that is: refundable or non-refundable, any carrier, fewest stops, within company default time window, using airports preferred by the user


I praksis (men ikke officielt) accepteres det dog at booke direkte ved airline (specialt hvis det er billigere) - også hvis den billigere løsning gør at man skal flyve business eller premium/plus. Så i det store hele OK og ikke stramt styret.

Det var der så ikke så meget klage over for min del :)

Nu konfigureras ju Concur efter företagets önskemål - i ditt fall verkar det ganska generöst och bra. Rent generellt tycker jag att Concur är ett hemskt verktyg att använda (vilket iof inte är så konstigt när det tillhör SAP-familjen). 100 steg för att boka ett hotellrum, som på hotellets egna sida kräver 2 klick. Säkert bra om det enda som är viktigt för arbetsgivaren är regler, men som alla andra SAP-verktyg så är det ju horribelt för slutanvändaren.
 
Toppen