Senaste nytt

Har du blivit uppgraderad med GHA Discovery?

rsimon

Medlem
Hotell: NH Collection Berlin Friedrichstraße
Datum: 11–13 sep
Rate: NH Flexible
Bokat: Superior Room with Terrace
Uppgradering: Receptionisten svarade ja, men menade nog nej på min fråga…
Status: Titanium

Nytt hotell för mig i Berlin, precis vid stationen med samma namn. Verkar fullbokat så antagligen därför nej på uppgradering.
 

TP12

Medlem
Hotell: NH Amsterdam Zuid
Datum: 11–12 september
Rate: GHA Member rate
Bokat: Standard
Uppgradering: Superior rum i executive avdelning, vet inte vad det innebär utöver att det ligger högst upp. Fick frukost med fast jag bokat utan
Status: Titanium
 

RobHK

Medlem
Det är en intressant grupp av hotell detta, endel av dom är rejält premium hotel. Kempinski i Bangkok där jag bott ett par gånger t.ex. är ju BKK termer inte direkt gratis och ett av de bästa hotellen jag någonsin bott på. Nu ska jag till Sanya till hösten och vi ska på Capella Tufu Bay vilket verkar va riktigt lyxhotell också (de minsta rummen är 82m2) som tillhör denna grupp. Ska bli intressant om de håller samma höga nivå.
 

rsimon

Medlem
Hotell: NH Collection München
Datum: 8–10 okt
Rate: Flexible
Bokat: Superior Room (billigaste)
Uppgradering: Premium Room with View
Status: Titanium

Tre snäpp uppgradering. Programmet och status säger två. Mkt bra.

IMG_3139.jpeg


IMG_3141.jpeg
 

rsimon

Medlem
Hotell: GLO Sello Esbo, Finland
Datum: 30 nov–2 dec
Rate: Höstrea
Bokat: GLO Comfort
Uppgradering: GLO Luxe (hörnrum)
Status: Titanium

Sängarna kan ställas in till önskat läge med fjärrkontroll(!)

IMG_3426.jpeg
 

Mangostan

Medlem
Hotell: Marco Polo Ortigas, Manila
Datum: 26-28 feb
Rate: Advance purchase
Bokat: Premier Room
Uppgradering: Nej, men fick avdrag på notan med ca 4000 peso (ca 750 kr)
Status: Platinum (näst högsta nivån)

Fint hotell, väl i klass med Hilton etc. Ligger dock lite avsides i Manila för min smak. Kommer tappa mitt HHD sista mars, så behöver nya alternativ till Hilton. Som privatresenär pallar jag inte längre jaga HHD. Ska om allt funkar hamna på högsta nivån Titanium efter denna vistelse, och det efter endast två tidigare vistelser i Thailand i höstas. Fantastiskt att kunna avancera så snabbt på bara fem nätter, vilket teoretiskt sett skulle kunna vara blott tre nätter. Dock så måste man bo på tre olika varumärken. I mitt fall blev det Avani, Parkroyal Suites och Marco Polo.

Bokade denna vistelse i appen, men märkligt nog fanns ingen koppling till GHA Discovery vid incheckningen. Fick fråga om förmånerna, men sen gick allt bra. Blev först erbjuden en uppgradering, men utan utsikt. De erbjöd sen alternativet att behålla det bokade rummet men med prisavdrag. Helt OK för mig. Välkomstgåva i form av två öl, chips, frukt och en kaka. Som vanligt kan jag ej lägga upp bilder eftersom sidan säger att de är för stora, suck.
 

TP12

Medlem
Hotell: Marco Polo Ortigas, Manila
Datum: 26-28 feb
Rate: Advance purchase
Bokat: Premier Room
Uppgradering: Nej, men fick avdrag på notan med ca 4000 peso (ca 750 kr)
Status: Platinum (näst högsta nivån)

Fint hotell, väl i klass med Hilton etc. Ligger dock lite avsides i Manila för min smak. Kommer tappa mitt HHD sista mars, så behöver nya alternativ till Hilton. Som privatresenär pallar jag inte längre jaga HHD. Ska om allt funkar hamna på högsta nivån Titanium efter denna vistelse, och det efter endast två tidigare vistelser i Thailand i höstas. Fantastiskt att kunna avancera så snabbt på bara fem nätter, vilket teoretiskt sett skulle kunna vara blott tre nätter. Dock så måste man bo på tre olika varumärken. I mitt fall blev det Avani, Parkroyal Suites och Marco Polo.

Bokade denna vistelse i appen, men märkligt nog fanns ingen koppling till GHA Discovery vid incheckningen. Fick fråga om förmånerna, men sen gick allt bra. Blev först erbjuden en uppgradering, men utan utsikt. De erbjöd sen alternativet att behålla det bokade rummet men med prisavdrag. Helt OK för mig. Välkomstgåva i form av två öl, chips, frukt och en kaka. Som vanligt kan jag ej lägga upp bilder eftersom sidan säger att de är för stora, suck.
Tog två stays i Bangkok i jul/nyår för att säkra upp Titan i år igen. Ingen uppgradering på Anantara Siam pga. slutsålt, jade bokat ett club-rum och nästa steg upp var svit. Fick request på feedback via deras app efter första natten och klagade lite då. När vi checkade ut kom manager och bad om ursäkt för att det inte hade gått att lösa samt gav mig sitt visitkort och skulle lösa svit nästa gång.

Fick uppgrade på det andra hotellet vilket var ett enklare Avani.

Så, behöll min status på tre stays dvs det var mkt lätt. Dock är ju benefits inte så bra jämfört med tex HHD, ingen gratis frukost, ingen loungeaccess (inte ens om man bli uppgraderad till rum som normalt ger loungeaccess - enligt vad jag läst från andra). 7% kick-back i form av discovery dollars istället för poäng dvs. man gör inga fynd med poängbokningar.
 

Mangostan

Medlem
Dock är ju benefits inte så bra jämfört med tex HHD, ingen gratis frukost, ingen loungeaccess (inte ens om man bli uppgraderad till rum som normalt ger loungeaccess - enligt vad jag läst från andra). 7% kick-back i form av discovery dollars istället för poäng dvs. man gör inga fynd med poängbokningar.
Instämmer, men i mitt fall gör det inte så mycket. Visst är det trevligt med hotellounger, men jag känner mig lite mätt och klar med det. Ofta stressar man tillbaks till hotellet för att hinna med cocktailtimmarna och äter och dricker sen lite för mycket av oftast medioker mat och billigt vin, så att alla middagsplaner man hade får ställas in. Skönt också att slippa gå upp tidigare än tänkt för att käka en frukost man ändå inte ville ha eller behövde (i mitt fall).

Min tanke är att använda GHA som ett kompliment till Hilton och Marriott Bonvoy i framtiden. Skönt att slippa vara bunden till en och samma kedja och istället kunna välja hotell efter betyg och framförallt läge.
 

JacobGBG

Medlem
Credit till@rsimon som ger mycket data på detta relativt okända program.

För mig som rejält börjat tröttna på den slagsida av fördelar som USA/UK kreditkortsanvändare får i de stora amerikanska hotellprogrammen så är GHA ett attraktivt alternativ. Speciellt då några av märkena i GHA har riktigt attraktiva alternativ såsom Avani, Anantara, Kempinski och Sukothai m.f. Det riktiga testen är dock att se hur dessa märken ger erkännande åt uppgraderingsfördelarna när man tjänat status mest på mellanskiktet runt NH hotel.
 
Toppen