Det är en tämligen fascinerande vändning den här tråden har tagit.
Onekligen en intressant vinkel att diskutera vilket rederi som har den "slappaste" klädpolicyn men jag skulle vilja ge en lite annan vinkel på det hela och det är att välja rederi efter sådana faktorer som kvalitet och service, underhållningsprogram, itinerary etc. Nu har jag inget emot att klä upp mig och det gör att jag snarare prioriterar fartyget och liknande mer än rederiets klädkodskoncept.
Min egen uppfattning är att ombordunderhållning, mat och service samt "enrichment" står högt på listan, i det sistnämnda ligger sådant som föreläsningar och olika kurser i diverse ämnen (alltifrån matlagning till oljemålning och datoranvändning). Här skiljer sig olika rederier åt, däremot brukar den renodlade underhållningen (showerna) vara ganska likvärdig.
Sedan har vi maten där det finns skillnader, både ifråga om kvalitet men även måltidskoncept där vissa rederier har ett starkt fokus på specialrestauranter (intäktskälla) medan andra inkluderar allt i priset. Vissa rederier kör en variant där det finns en fast specialrestaurant och sedan tema-varianter på kvällarna i delar av buffén (exempel på detta är t.ex Lotus hos Cunard och Sette Mari hos Regent Seven Seas). Jag är personligen inte så mycket för "nickel-and-diming" på detta område, d.v.s att man gärna vill köra up-sell med specialrestauranter och medvetet degraderar maten i MDR i syfte att "styra över" gästerna - dock kan jag gå med på den varianten OM det går att köpa ett "Speciality Dining Package" vid bokning (d.v.s förbeställa och förbetala specialrestauranterna).
Personligen ligger min smak mer åt det håll Cunard, Holland America, Oceania och Regent representerar även om dessa opererar i olika segment (Premium till lyx) men det finns grundläggande koncept som har likheter.
Bland de mer massmarknadsinriktade rederierna är dock Oasis-klassen tilltalande helt enkelt eftersom den är tekniskt intressant och i sig själv ett imponerande testament till fartygsutvecklingen och vilka faciliteter som kan installeras i ett rörligt objekt. Det är mycket imponerande fartyg, verkligen så nära begreppet "flytande stad" man kan komma idag. Annars kan man säga att de fartyg jag gillar mest mer är åt hållet "hotell" och inte har alla gadgets (isrinkar etc) som finns på annat håll.
Jag rekommenderar Berlitz årliga Guide to Cruising and Cruise Ships samt Cruise Critic - kolla gärna upp olika rederiers hemsidor och kataloger för information om koncept, itineraries etc. Ombordprogram är också intressant läsning, då får man en uppfattning om vad respektive rederi erbjuder ifråga om underhållning, enrichment etc.
Det som är bra med kryssningar är att oavsett krav finns det passande alternativ.
Därför rekommenderar jag denna semesterform varmt och de BC-medlemmar som inte provat ännu gör sig själv en tjänst om de testar. Dock kan det vara beroendeframkallande när man hittat sin stil.