Senaste nytt

Har du åkt på kryssning?

Haha .. mindre vet jag inte. Olika klänningar för alla dagar ;) Men jag gillar också formal nights. Nu är det nästan borta, vilket jag tycker är synd.
Du måste ha sådana där klänningar som går att göra om med enkla handgrepp, så kan du ha samma flera dagar utan att någon märker något, ;)
Ny skjorta och slips varje dag räcker ju om jag bär kostym. Ännu lättare med tux. ;)

Jag tycker riktigt om formal nights. Det var iof mkt bättre /strikt för en 15-10 år sen då det var 100% kostym /smoking eller så fick man äta i buffén.. Mkt mer flärdkänsla generellt på RCCL då. Nu är det mer dussinkryssning.
Numer kör folk mer kavaj+byxa slirre (förutom latino-familjerna då som ofta går all in med vita prinsessklänningar och smoking etc :) ) ..

Gilar man inte formal nights konceptet så det går det utmärkt med NCL som alltid kör 'klä er som ni vill'.

Men som sagt finns alltid buffé och enklare restauranger för casual på RCCL.
Fast vad spelar det för roll vad andra folk har på sig på semestern? Jag har ofta kostym på affärsmiddagar och dylikt, där är det ett måste för att göra ett städat och seriöst intryck. Men att sitta arbetsklädd och äta middag på semestern är verkligen inte min grej. Lite samma grej som att en bilmekaniker förmodligen inte är så sugen på att äta middag i blåställ.

Jag har för övrigt aldrig kostym på mig när jag är ute och äter privat, vilket även gäller finare restauranger. Inga som helst problem att äta på exempelvis Frantzén i chinos och skjorta.

Du måste ha sådana där klänningar som går att göra om med enkla handgrepp, så kan du ha samma flera dagar utan att någon märker något, ;)
Ny skjorta och slips varje dag räcker ju om jag bär kostym. Ännu lättare med tux. ;)

Vem skulle märka något och vad skulle det spela för roll? Om en okänd människa, som jag inte har en affärsrelation till, på något sätt skulle tänka negativa tankar om mina kläder så är det definitivt en människa jag inte vill ha i mitt liv i alla fall. Hur orkar folk?

Vem skulle märka något och vad skulle det spela för roll? Om en okänd människa, som jag inte har en affärsrelation till, på något sätt skulle tänka negativa tankar om mina kläder så är det definitivt en människa jag inte vill ha i mitt liv i alla fall. Hur orkar folk?
Så bra för dig då.

Och nej, jag bryr mig inte heller om du har samma kläder flera dagar efter varandra men det finns de som inte vill det själva och det kan man ju faktiskt respektera utan att nedvärdera.

Varför äter du förresten i just chinos och skjorta? Shorts, linne och flip flops skulle är väl också ok eller skulle du döma någon som kom in på Franzén i sådana kläder?

Last edited:
  • Gilla
Reactions: SG
Lägg av alla!

Det är väl upp till var och en. Om någon vill sitta och äta i linne och badbyxor så struntar jag fullständigt i det men då får han acceptera att det ej kommer ske på på kryssningens formal nights i RCCLs Main Dining-room. Passar det ej så är det fritt att ta en annan restaurang och/eller båt. Jag tipsade tidigare om NCL där de har informal jämt.. då körde jag chinos och skjorta/piké.

Om nån vill ha frack på sig på buffén så är det heller ej mitt problem, annat än att personen lär bli ganska ut-tittad. (har flera gånger skett dessutom eftersom det sker bröllop på båtarna, en gång kom en hel drös pingvinklädda snubbar in på buffén till frukost, såg lite kul ut).

Dessutom är det ganska vanligt: Svensken klär upp sig på jobbet och ner sig privat, många andra nationer klär upp sig vid middagar. "Dress for dinner".

Har inga problem med att folk vill klä upp sig även om jag själv inte är sådan, har både nära vänner och familjemedlemmar som gillar att klä upp sig, folk är ju olika helt enkelt. Meningslöst att diskutera principinställningar, leder bara till tjafs.
Det viktiga för mig om jag provar en kryssning är att det finns *alternativ*, alltså att jag har någonstans att ta vägen om det är smoking eller kostym som gäller på ena eller andra stället.

För att återgå till en lite mer konkret frågeställning utan att lämna ämnet eftersom många uppenbarligen funderar på det: Är följande vanligt, och vad menas egentligen med det? Ute på däck eller i enklast möjliga snabbmatshak också, eller hur ska man tolka "public areas"? Tar MSC som exempel för att det är ett av de största bolagen och för att det är flera, rentav många, bolag som verkar ha strikta "After 6 PM"-bestämmelser som inte gäller en specifik lokal utan hela(?) fartyget:

After 6 p.m., jeans, T-shirts and shorts are not permitted in the ships' public areas.

Cruise Line Dress Codes - Cruise Critic

Toppen