Senaste nytt

Har dom strypt Business biljetter med Star Alliance resor till Bangkok ett år fram?

majoren

Medlem
Lätt att man blir konspiratorisk men kan inte låta bli att undra om detta hänger ihop med SAS utträde ur Star Alliance…


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bokade i dag en resa med Star Alliance (Eurobonus) till Fjärran östern nästa sommar. Och det var inte lätt! När jag jämför utbudet av resor för poäng under 2023 med läget före pandemin är skillnaden himmelsvid. Då var det ofta bara att välja och vraka. Nu är utbudet sämre, inte sällan rent anorektiskt. Kan det ha något att göra med hög efterfrågan på flygresor, bristande kapacitet hos flygbolagen samt att det samlades ihop "bonusberg" under pandemin (kontokort). Utbudet av platser för poäng hänger inte riktigt med.
Noterar att även Miles & More, som tidigare hade en mycket bra tillgång på awards, har problem. BA skall vi inte tala om. Om tillgången hos dem förr var varierande är den nu rent usel.
 

fcx

Medlem
Bokade i dag en resa med Star Alliance (Eurobonus) till Fjärran östern nästa sommar. Och det var inte lätt! När jag jämför utbudet av resor för poäng under 2023 med läget före pandemin är skillnaden himmelsvid. Då var det ofta bara att välja och vraka. Nu är utbudet sämre, inte sällan rent anorektiskt. Kan det ha något att göra med hög efterfrågan på flygresor, bristande kapacitet hos flygbolagen samt att det samlades ihop "bonusberg" under pandemin (kontokort). Utbudet av platser för poäng hänger inte riktigt med.
Noterar att även Miles & More, som tidigare hade en mycket bra tillgång på awards, har problem. BA skall vi inte tala om. Om tillgången hos dem förr var varierande är den nu rent usel.
Nu när tillgången på avgångar rent generellt är fortsatt låg, efterfrågan är hög, samt priser och betalningsvilja skjuter i höjden är det så klart varmt och skönt för flygbolagen att kissa i byxan. Konsekvenserna kommer, i vanlig ordning, senare.
 

Aladppu

Medlem
Vet inte hur hårda LH varit på den där siffran för Business. Jag bokade en LH mellan Tyskland/Sydkorea för inte allt för länge sedan, och då var det 9mån mellan bokning och avgång. Tror jag såg flera alternativ då, men kanske bara var ett misstag från dom där dom råkade släppa några till partner airlines..
Min uppevelse är att LH KAN släppas tidigare men då i married segments, framförallt från VIE

EVA har ju helt klart strypt. Det är max en plats per avgång till från Europa och så var det inte tidigare.
Finns fler än så med kort varsel. Upp till 4 vad jag kan se. Hjälper dock inte TS nu.
 

Jannes

Medlem
Ja, Lufthansa och Austrian verkar släppa upp till 330+ dagar med då via VIE. Antingen FRA-VIE-XXX eller VIE-FRA-XXX.
Bokade själv ARN-VIE-FRA-BOS nästan ett år i förväg. Vet inte om det är så att det är Austrian som ”släpper” biljetterna, därför kommer man runt begränsningen och därför verkar folk kunna boka av VIE när man närmar sig avresa, man kommer inom LH’s 180 dagars gräns.
 
D

Deleted member 53670

Guest
Min uppevelse är att LH KAN släppas tidigare men då i married segments, framförallt från VIE


Finns fler än så med kort varsel. Upp till 4 vad jag kan se. Hjälper dock inte TS nu.
Hmm, min var dock på returflygen, så kanske inte lika petiga där, men ni kan ha rätt, har inte fokusera på LH så mycket
 
Toppen