Senaste nytt

Har ditt flyg blivit diverted någon gång?

2005 flög jag från CGK till TPE med china airlines, vi kom iväg enligt plan och det var en flygning utan problem tills vi försökte landa i TPE samtidigt som en tyfon var på väg in över taiwan vilket skapade enorma byiga vindar vilket gjorde att vi fick se flygplatsen från alla möjliga vinklar innan vi satte av mot HKG och fick tillbringa natten på ett hotell i Kowloon istället flyga till TPE på morgon efter istället.

Det andra var en flygning under 2009 från KUL-AMS med malaysian men vi landade i FRA istället pga av bränslebrist och blev där i typ fem timmar utan att få gå av planet. det tog långtid pga av de inte hade något avtal med flygplatsen och det var tvungna att lösa betalningsfrågan först. vilket gjorde att jag missade min connection i AMS och fick en voucher på 10 euro och var tvungen att vara i AMS typ 9 timmar, vilket inte var mycket att hänga i julgranen mendet var då inte lönt att klaga mer då malaysian endast hade en representant där och hon var verkligen överbokad med jobb då många hade missat deras connection flights.......
 

Dr. Miles

Expert
Det andra var en flygning under 2009 från KUL-AMS med malaysian men vi landade i FRA istället pga av bränslebrist och blev där i typ fem timmar utan att få gå av planet. det tog långtid pga av de inte hade något avtal med flygplatsen och det var tvungna att lösa betalningsfrågan först.
Det är märkligt. Malaysia Airlines(MH) flyger mellan Kuala Lumpur-Frankfurt dagligen och det gjorde de även i 2009. Så borde MH ha haft avtal med diverse operatörer/leverantörer i Frankfurt. :confused:
 

jonasw

Ny medlem
Jag har upplevt det vid minst två tillfällen som jag kan minnas, och bägge i Sverige. Första var evigheter sedan, något propellerflyg som hamnade i Örebro istället för Linköping p.g.a. väder och så blev det buss hem.

Det andra tillfället var mer "spännande" då jag flög Cimber NRK-CPH-NRK i mitten av 00-talet. Redan utresan hade krånglat då Cimber-planet (CRJ-200?) hade problem med flapsen i vinterkylan och därför blev vi bussade till Arlanda och fick en större SAS-kärra om jag minns rätt. Hem så anade jag då vi närmade oss Norrköping att något inte stämde med tanke på riktning och flyghöjd och minuter senare annonserades att flapsen återigen krånglade och att vi därför behövde en längre landningsbana. Det blev Arlanda igen och en landning i lite högre fart men ingen dramatiskt.

Vad som därefter följde var mer intressant. Planet taxade till någon undanskymd uppställningsplats och alla passagerare fick sitta kvar medan tekniker skulle undersöka de kärvande delarna. Till slut så meddelades att planet nu var ok och att man skulle försöka flyga till NRK igen. Jag blev förstås glad att flera timmars buss reducerades till 20 min flygning men någon i kabinen fick nog och bad om att få kliva av. Jag vet inte om det var flygrädsla eller om vederbörande hade en hemort närmare ARN än NRK men det gick hur som helst att ordna.
 

Chrille

Medlem
Under en kort period på 90-talet flög jag regelbundet med Värmlandsflyg sträckan Arlanda - Hagfors. Eftersom flygplatsen Hagfors-Råda låg/ligger vid Klarälven var det ofta kraftig dimma vissa tider på året. Då kunde det hända att vi landade i Karlstad i stället. Minns ett tillfälle då piloten försökte göra två landningsförsök i Torsby innan vi styrde ner mot Karlstad. Jag vet inte om man uppgraderat dessa småflygplatser med bättre teknik för att ta ner flyg i dålig sikt nu, men på den tiden kändes det lite pirrigt när piloten bröt igenom molnbasen på låg höjd och drog på gasen och steg när inte de rätta landmärkena uppenbarade sig.
 

NotRyan

Medlem
Hej!

Jag minns en gång när jag reste ARN-FRA-SVX med LH. När vi kom fram till Ekaterinburg tidigt på morgonen var det tjock dimma som vägrade lätta, efter säkert 1 timme i holding ovanför flygplatsen och en avbruten landning togs beslut att flyga till Ufa och tanka för att senare göra ett nytt försök i Ekaterinburg.

Sagt och gjort. Vi flög till Ufa där vi landade helt odramatiskt, sedan tankades flygplanet medan vi satt kvar med uppknäppta bälten. Lufthansa hade också beställt extra smörgåsar som lastades på i Ufa som vi sedan fick på vägen till Ekaterinburg.

Vi kom upp igen till SVX men fortfarande tjock dimma, den här gången hade dom dock Jet A1 i tankarna för att kunna cirkla lååång tid, men efter ytterligare 45 minuter så lättade dock dimman så pass mycket att vi kunde landa.

Det var mest frustrerande att inte komma fram i tid, sedan fanns farhågorna medan vi var i luften att vi skulle vara tvungen att åka buss mellan Ufa och Ekaterinburg om inte sikten skulle bli bättre.

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

Totopez

Medlem
Skulle med KLM ARN-AMS-SFO för några år sedan. Pga dimma i Amsterdam skulle vi dirigeras om till Bryssel, men efter ett tag får vi besked att BRU är fullt, så vi får landa i Mastricht istället. Sitter där i en timme tills dimman lättar, på väg till AMS får vi veta att vi inte hinner med flyget till SFO. Dock är det en kvart kvar när vi landar, så jag och två kollegor bestämmer oss för att prova. Genom pass- och säkerhetskontroll, kommer inrusande till gaten precis innan den stängs, och hinner med. Dock utan bagage, men vi hann fram i tid till mässan.
 

Stefan62

Medlem
I början av 90-talet en höstdagsmorgon då större delen av Sverige var täckt i dimma och dessutom helt vindstilla.

Jag skulle med Linjeflyg till VXO och efter att par timmars försening kom vi iväg, men under inflygningen drog dimman åter igen in över VXO och vi hamnade i Kalmar istället.

Någon annan som minns denna dimmiga och helt vindstilla dag?
 
Toppen