Senaste nytt

Har ditt flyg blivit diverted någon gång?

Detta hände mig 2004: Bolaget jag åkte med (tror det var Sterling) bytte flygplats från CIA till FCO under denna vecka jag var i Rom. När jag skulle hem hade informationen om bytet av flygplats inte nått lastarna på FCO, så det fanns ingen som kunde plocka ut bagaget. Efter 4h började kabinpersonalen själva lasta ur planet.

Annars har jag fått landa på BGO istället för Stord (en ö utanför Bergen) när det var dåligt väder. Fick ingen shuttle fixad av bolaget, men släktingar skjutsade :)

Sen fick jag landa på ARN istället för VST påväg från CPH när det haglade kraftigt ( 1999-2000 tror jag). Då fanns det shuttlebussar redo :)

Jag har fått ta buss till HAU då flyget från Stord (SRP) ställdes in under tiden Coast Air hade rutten. Hade separat biljett med SAS till ARN samma kväll. Blev en natt på Gardermoen ensam. Utmaningen var att jag skulle med LH till HKG nästa dag, och siste SAS till ARN hade åkt. Så jag landade på ARN 09:00 och hade 4t att åka hem, tvätta, och packa. Fick dock "belöning" via OpUP till F på resan till HKG. SAS visade som vanligt vilja att hjälpa, inte Coast Air.

Flög ARN-VXO men dimma på VXO gjorde att vi cirklade i luften ovanför någon halvtimme i väntan på att dimbankarna skulle flytta sig från banan. Eftersom dom inte gjorde det så blev det att återvända till ARN.

Har också varit med om tryckfall pga en otät cargodörr på RDU-EWR. Med icing conditions längs hela östkusten på höjderna som var flygbara efter tryckfallet blev CMH alternate. Eftersom några timmar där lyckades UA få fram ett nytt plan och vi kunde flyga vidare till EWR för hotellövernattning efter missad anslutning.

Tror d var 1984 när jag åkte hem från en kylbåt jag jobbade på från Venedig (VCE-MXP-CPH-ARN) så blev det strejk i Danmark och vi blev tvugna att landa i GOT istället. Jag led inte så mycket av det men alla som skulle vidare från CPH hade lite problem.

I början på 1990-talet åkte jag hem från en tankbåt i Bilbao, före avfärd fick vi information om att det var tät tjocka i London med försening som resultat. Det gjorde att jag missade mitt BIO-LHR-HEL flyg ock blev flyttad till ett flyg till ARN istället.

Förra året flög jag FRA-EZE men en äldre dam blev sjuk och kaptenen frågade om det fanns någon läkare ombord vilket fanns, kvinnan bredvid oss var överläkare på något barnsjukhus och hon gick fram och tillbaka till den äldre damen men satte sig tillslut. Och då fick vi veta att vi skulle landa på Sao Paulos flygplats på grund av medical emergency. Nedstigningen var snabb och minns att hastigheten på IFEn var över 1000km/h (stark medvind bidrog till hastigheten) Efter att ha landat och stått still på flygplatsen i tre timmar berättade kaptenen att den äldre damen tyvärr avlidit på grund av en hjärtattack och att vi skulle landa på Buenos aires flygplats om någon timme. Efter att ha landat på EZE hamnade vi mitt bland åskmolnskaoset där alla flyg blivit inställda i flera timmar och självklart missade vi vår connection flight till SCL som hade gått 4 timmar tidigare. Det slutade med 26h övernattning på flygplatsen där jag sov på väskorna samtidigt som sambon sov på någon bänk. Lufthansas representant på flygplatsen vägrade boka in oss på något hotell och dum som man var tjafsade jag inte vidare utan tog en mat voucher på någon restaurang som kompensation.

En gång, skulle till New York i mellandagarna 2010 i samband med snökaoset.

Vi skulle till egentligen flyga med SAS men deras kärra hade fastnat på EWR dagen innan tackvare snön. Vi flög istället med Continental mot EWR, efter någon timme i holding pattern blev vi divertade till CLE. Där blev vi informerade om att vi skulle gå av kärran medan de tankade upp den igen, och att vi sedan skulle få gå på igen, men man skulle ändå ta med sig sitt bagage. Vi blev ledda till väntande bussar som tog oss till ankomsthallen. Där gick det inte att få någon mer information än att flighten skulle gå vid lunchtid dagen efter och att vi skulle kunna komma in airside på våra gamla ARN-EWR boardingcard. Vi fick rabbatkuponger för de större hotellkedjorna. Dagen efter var det minsann inte så enkelt som de påstått att ta sig igenom säkerhetskontrollen, men vi lyckades tillsist snacka oss in. Väl airside rådde totalt kaos, vår flight skulle inte gå, alla flygningar mot NY var fulla så vi började leta efter flyg till ORD bara för att inte spendera hela vistelsen i Cleveland, de var alla helt packade.

Vi reste visserligen på ID-biljeter och ska/kan inte räkna med att bli omhändertagna. Men informationen vi fick var lika dålig som de gav resten av passagerarna.

Det slutade i vart fall med att vi hyrde oss en bil och körde till Chicago.
Flyget hem från Chicago gick som klockspel, första möjliga SK-flight rakt hem till ARN i Businessclass. :) Så allt slutade bra, men inte tack vare Continental.

Last edited:
Vintern 2010-2011, snöstorm och inte en kvadratcentimeter i Sverige varmare än -20. På flygningen ARN-MMX informeras vi efter 90 minuters flygning att det inte går att landa på MMX, istället divertas planet till Ängelholm (AGH). Därifrån blev det taxi 1200kr enkel väg hem till Lund.

Det närmaste jag kommit är en nödlandning på väg mot slutdestinationen. En passagerare blev dålig på LPI-AMS, så vi landade i Tyskland (jag minns inte var) och han bars ut, varefter vi fortsatte till AMS. Jag missade inte ens min connection, trots att vi blev en timme sena.

På väg mellan Abu Dhabi och Kathmandu blev vi omdirigerade till Dakha (Bangladesh) pga av kraftiga åskväder över Kathmandu. Stod på plattan i Dakha ett par timmar innan vi kunde flyga till Kathmandu. Ingen större skada skedd för min del. Kathmandu var min slutdestination, några timmars försening gjorde varken till eller från.

SAS, ORD-ARN år 2003, extrem dimma över Arlanda med omnejd, efter 3 misslyckade landningsförsök (ingen minima sikt) utlyses nödläge p.g.a. bränslebrist, det blir en problemfri och lugn "nödlandning" på HEL i stället, där det var fullt pådrag med brandbilar och räddningstjänst.
Hela kabinen har hållits lugn, majoriteten av passagerna begrep nog inte ens allvaret förrens vi landat på HEL. Mycket professionellt agerande av SAS crew,

Och det är en av dom få gånger i mitt liv där jag insåg att mina tekniska kunskaper gjorde mig väldigt rädd, kunde bara notera 3 stycken andra som jag fick ögonkontakt med som insåg att nu är det skarpt läge.

I HEL insisterade vissa att få gå av när dom insåg allvaret, andra hade HEL som slutdestination. Efter en stund gick kaptenen med på det.
Jag satt kvar, vi tankade och flög tillbaka till ARN, ca 2½ timme sen.

(Givetvis springer 60 pax till Arrival Service på ARN och frågar var deras bagage är, då inget bagageband är märkt Chicago, sen står flertalet personer och stirrar på mig när jag tar mina väskor från bandet märkt Helsingfors, som om jag gjort något brottsligt, hehehe)

Skyways någon gång mitten på 90talet. Skulle flyga från Trollhättan till ARN, hade köpt ungdoms sista-minuten. Det var dimma över Trollhättan så flygplanet gick ner i Lidköping. Vi som skulle resa från Trollhättan körde i taxi till Lidköping. Jag minns att personalen på Trollhättans flygplats sa att jag fick följa med i taxin då det fanns plats öer men att min biljett inte hade genererat en extra taxi om så hade behövts.

Toppen